Orm/mark?

Har en gjeng korallplatyer, hunner og hanner, fikk dem i april. De yngler, for å si det pent. I natt har en takket for seg, det hang en lang (sikkert tre cm) hvit tråd ut av den ene gjellen (det så i hvertfall sånn ut), beveget seg ikke. Noen av platyene er ganske runde i perioder, har regnet med at det er yngel. Denne var også rund, men kan årsaken ha vært noe ganske annet enn yngel, nemlig orm/mark? I såfall, hvordan har den fått dette? Er det smittsomt? Hvordan skal jeg forholde meg til dette?
Jeg vet ikke om noen så store mark som holder til i gjelleområdet.

Her er bilde av en av guppyene mine etter at den ble behandlet mot bendelorm. Ormen er her død og på vei ut. Minner det om noe slikt, kanskje? Kan jo hende den har forsøkt å komme seg ut av den døde fisken og at det var derfor den havnet i gjellen.
Det så absolutt ut som om det kom fra gjellen fra den ene siden. Og ja, må ha vært tre cm, minst. Kunne til og med sagt nærmere fem... Hvis det er bendelorm og at den bare "havnet" i gjellen - det er vel smittsomt?
Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hvordan bendelormen smitter. Har lest noen steder at den trenger snegler som mellomvert.

Jeg fikk ihvertfall bendelorm på de tre guppy-hannene som gikk i samme kar uten annet selskap enn reker og snegler. De fiskene de hadde gått sammen med som yngel hadde ikke orm (ihvertfall kom det ikke noen ut da jeg medisinerte). Brukte et bad med Dactymor (fås kjøpt hos blant annet Tropehagen-butikker) på disse tre siden jeg ikke ville medisinere i karet hvor det var reker. Doseringen var 0,5 ml på 2.5 liter i 2 timer. Gjentok behandlingen etter 14 dager og 14 dager etter der igjen, for sikkerhets skyld, men da kom det ingenting ut så jeg regnet med de ble friske av første behandling. I det andre karet brukte jeg den anbefalte doseringen på paktningen.

Ekle greier ihvertfall :b
Jeg får bare se det an litt, tror jeg. Oppdaget den døde fisken en morgen, hadde ikke sett tegn til sykdom dagen før. Og samme dag reiste jeg bort for en uke (har foringsautomat), er spent på hva som er ståa når jeg nå kommer tilbake. Takk for råd.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap