Spørmål om innvolsorm

Har oppdaget at to fisker i mine akvarier har røde små ormer e.l. hengende ut fra rumpa. De spiser godt og virker ikke som de blir tynnere, men kunne godt tenkt meg å bli kvitt dette.

Jeg har kikket på dewormer bits fra rocky mountains discus, dette er altså fiskemat tilsatt middel mot innvolsormer. Noen som har forsøkt disse?

Evt har noen andre forslag på medisiner som ikke raserer bakterikulturen i filteret.

Men dette forutsetter at jeg også har stilt riktig diagnose da.
Dactymor (praziquantel) eller Flubenol er kanskje en mulighet?
Røde ormer kan høres ut som cammalanus (isåfall er det langt værre å bli kvitt). La oss håpe at det ikke er det
Har lest litt om cammalanus, og jeg har en anelse på at det er dette. For er mange små røde ormer som henger ut gjennom analåpningen. Men fiskene spiser som de skal og virker ikke som de blir tynnere av det. Men regner med at dette er smittsomt så må få dette under kontroll. Så om noen flere har innspill så takker jeg for det. Er en hun av sommerfuglciklide i 240l som har dette og en hann B.sommerfugl ciklide i 112l. Ingen andre fisker har dette synlig. Så derfor tenkte jeg å bestille dewormer bits som er for og gi dette til fiskene.
Cammalanus er noe skikkelig drit
Her har du en lang og god tråd om dette. Og som du ser av tråden er dette noe skikkelig herk å bli kvitt. Og ja; det er veldig smittsomt.
Hmm oki, men da tviler jeg på at det er denne ormen for disse to har hatt dette en stund uten at jeg har tenkt nevnverdig over dette. Siden fisken ikke har vist noen problemer med dette.
Menom det er denne dritten så burde jo flere fisk være infisert, er bare en fisk i hvert kar.

Men får teste ut med dewormer bits fra RMD og sjekke om dette tar livet av dem
Som det står i tråden så kan dette ta laaang tid å utvikle seg. Mener å huske at noen hadde prøvd Dewormer bits også. (husker ikke helt alle innleggene)

Men får håpe du har rett i at det er noe annet
Vi får bare vente å se, teste dewormer bitsene og håpe at det er en annen type innvoldorm:P
Men uansett takk for tilbakemeldinger.
Dette er ikke noe man kan håpe på ikke har smittet... det har det, garantert.
Det er bare ikke synlig enda. Den innvollsormen ser ut til å like ciklider spesielt godt også.

Jeg kjøpte noen scalarer på en auksjon en gang, som viste seg å ha dette. Faktisk så jeg det på den ene av dem da jeg kom hjem og slapp dem ut i karet etter akklimatisering... jeg håvet lynkjapt opp igjen den som hadde det og avlivet den, og håpet inderlig at det var det siste jeg så til det... det var det ikke.

Men det tok flere måneder. Hos meg tok det nesten fire måneder før fiskene ble avmagret pga den elendige ormen cammalanus. Og når de først begynte å avmagres, gikk det fort... de åt som hester, men ble tynnere og tynnere for hver uke. De røde ormene begynte å vise seg stadig oftere, stikkende ut av anus på fiskene. Ormen kan bevege seg ut og inn som den vil. Står fisken i ro, kan de røde ormene henge utenfor og dingle. Svømmer fisken avgårde, trekker de seg lynkjapt inn igjen.

Så døde noen Apistogramma i samme karet, sterkt avmagret og tynne. Rådførte meg på forum, og fikk da beskjed at det (på den tiden) ikke fantes noen tilgjengelig kur. Avliving var eneste løsning. Til slutt bare mannet jeg meg opp og avlivet samtlige fisk. Alt inventar i karet (røtter, sand, planter) ble kastet, og alt av utstyr og selve akvariet ble grundig desinfisert med midler til dette.

Det har siden den gang dukket opp en medisin på markedet som kan kurere dette. Den er faktisk nylig også blitt til salgs i Norge, og produsenten er Sera. Medisinen heter [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e&userid=PaFUp0knFnDO8gPksMeu1uD6OXkTh4S5H92]Sera Nematol[/URL]. Les engelsk produktbeskrivelse i linken.
Jeg vet at enkelte har nevnt her på forumet at den er å finne i noen norske vanlige butikker. Uansett burde enhver butikk som fører Sera-produkter kunne skaffe den på forespørsel.
Har bestil fra RMD nå og får se om medisinen derfra fungerer, om ikke så får jeg se om jeg kan få tak i Sera medisinen.
Den skal ialefall fungere mot nematoder, men om den fungerer på akkurat denne vet jeg ikke før jeg har prøvd.
Men jeg er ikke 100% sikker på at det er cammalanus, men jeg frykter dette.
Tom Kristiansen
Men jeg er ikke 100% sikker på at det er cammalanus, men jeg frykter dette.

De fleste tegn tyder på at det er cammalanus, dette er en skikkelig vrien "jævel"å bli kvitt, men det går.

Lykke til.
Tom Kristiansen
Har bestil fra RMD nå og får se om medisinen derfra fungerer, om ikke så får jeg se om jeg kan få tak i Sera medisinen. Den skal ialefall fungere mot nematoder, men om den fungerer på akkurat denne vet jeg ikke før jeg har prøvd.

Dewormer fra RMD inneholder Piperazine som er et virkestoff som skal kunne kurere Camallanus. Dog bør du nok beregne å gjenta kuren en to-tre ganger. Er også en idé å sulte fiskene et par dager i forkant så du er sikker på at de får i seg maten. Om det drøyer altfor lenge før du får varene fra RMD så send meg en melding, jeg har en liten pose med dewormer bits liggende.

Forøvrig; jeg kjente ikke til virkestoffet i Sera Nematol, som skal kunne knerte denne parasitten. Virkestoffet er Emamectin Benzoate. Noen søk på google etter dette stoffet + synonym tenkte jeg skulle gi meg noen treff på evt. medisiner som inneholder virkestoffet. Ett av treffene fikk meg til å smile, da navnet er.. relativt beskrivende.

Lykke til, hold oss oppdatert hvordan dette går.

Det skal jeg, bestilte 2 porsjoner på 56g på dewormer bits, + medisin til å behandle vannet. Får håpe det ikke tar så lang tid ellers så skal jeg legge tilbudet ditt bak øret.
Kan reker bli smittet av dette også? Er det slik at hvis man bruker denne sera medisinen, så slipper man å renske ut alt av akvariet og rengjøre det?
Om reker kan bli smittet vet jeg dessverre ikke, men i følge Sera Nematol sin bruksanvisning, tåler ikke virvelløse dyr, maller og smerlinger medisinen. særlig godt.

Det jeg har erfart er at både maller og eplesnegler har tålt behandling med Nematol godt hos oss. Har behandlet mer enn 100 L-maller og cory, levendefødere, malawi mm. Det eneste som har dødd under behandlingstiden er kraftg angrepne levendefødere.

Vi har gitt medisin rett i karet 2 ganger med 3 ukers mellomrom, og alt av cammalanus er borte vekk!

Har ikke behandlet reker, så om de tåler medisinen kan jeg ikke svare på.

PS!
Behandlet først alle kar med Piperazine, men fikk tilbakefall i flere av dem. Synes ikke det virket som det var særlig effektivt dessverre. Brukte da pulverformen i vannet og i foret.
Raserer du bakteriekulturen i filtrene ved bruk av nematol?
Og hvor kan man kjøpe nematol når aquamanias er stengt? Sjekket i en dyrebutikk i dag, men de hadde den ikke.
S_Dreams
Og hvor kan man kjøpe nematol når aquamanias er stengt? Sjekket i en dyrebutikk i dag, men de hadde den ikke.

[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e&userid=PaFUp0knFnDO8gPksMeu1uD6OXkTh4S5H92]Direkte[/URL] fra Sera.
Har ikke hatt noen filterkrasj ved bruk av Nematol.

Alle zoobutikker som fører Seraprodukter kan bestille Nematol
fra Febo.no.
(Dersom man ikke ønsker å importere selv.... )
Oki, men hvor handla du det i fra? For ofte blir jo slike forsendinger stoppet om man kjøper det fra utlandet. Og du har målt nitrit verdiene under behandling osv?

Men siden det stod at denne medisinen ikke var egna for maller, så er jeg litt skeptisk. Har L128 i det ene karet til noen tusen og noen L134 i den andre karet, samt diverse cory...bla. VF Sterbai. Så vil ikke at disse skal ta kvelden hehe.

Noen som vet om denne ormen går løs på maller? for er bare tetraer og ciklider jeg har sett det på hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamnes
Reklame for plussmedlemskap