Må bare fortelle om en ekkel opplevelse.

Kjøpte tolv kardinaltetra i forrige uke. i går såg jeg tydelige symptomer på at de hadde fått prikksyken. Satte meg foran karet en god stund i morrest og siden symptomene var blitt tydeligere og kardinaltetraene i tillegg hadde fått frynsete haler bestemte jeg meg for å ha TetraMedica General tonic oppi. etter jeg hadde hatt medisinen oppi satte jeg meg og så mere. så spiste jeg frokost og kikka enda en gang inn. Da fikk jeg øye på en kardinaltetra som låg på et planteblad. Den hadde ikke øyne!! jeg er sikker på at dette må ha skjedd ganske kort tid før jeg oppdaget det. Den bevegde kroppen, men om det var dødsrykninger eller om den enda levde vet jeg ikke. Det må vel være en av de andre fiskene som har vært å tatt øynene? Har en mistanke til praktbotiaene. Ser at fiskene viser tydelige tegn til å bli svekket etter jeg hadde i medisinen, og de var pigge før. Det jeg ser for meg har skjedd er at tetraen ble slapp etter medisineringen og da har det vært fritt frem for (praktbotia??) å komme å plukke på den. Tror nok ikke jeg bruker den medisinen igjen ihvertfall...
Praktbotia er ikke generellt aggressiv. Men som alle andre fisker vil den benytte sjansen til å "plukke" på svake individer. Vær obs på at hvis du har hvitprikk i karet er Botia blandt de første til å utvikle dette. De er svært sårbare for hvitprikk pga at de er skjell-løse. Esha er nok en langt bedre medisin mot hvitprikk enn General Tonic. Alternativt er nok varmekuren et godt alternativ

EDIT: Ser du har Guppy i karet. De er ikke særlig glad i varmekuren, så Esha er mitt tips i dette tilfellet
Det var guramiene som hakka ut øya på kardinaltetraen. Har ikke hatt dødsfall i det hele tatt etter at jeg starta opp i april, før nå. Fikk mest sannsynlig prikksyken med fra butikken, eller så kom den av stresset. Mistet alle 3 praktbotia, 8 kardinal og 4 guppy før det nå endelig er over. Har lært en del av dette:
Tetra general tonic fungerer ikke mot hvitprikk/hakkete finner. Varmekuren fungerte heller ikke. Tetra contralc fungerer. Praktbotia blir ille syk. guppy, SAE, gurami(dverg) og ancistrus er de som nesten ikke har fått symptomer. Platyene trives dårlig med medisin i vannet, men overlever.

Fått meg en knekk nå, men gir ikke opp. Når jeg etterhvert skal spe på med fisk er jeg usikker på hvilke som kan passe. Kom gjerne med tips. Håper dette kan hjelpe andre nybegynnere.
en ting til jeg har lært er at jeg skal sette fisken i karantene.

Huff, har dårlig samvittighet nå. Trist å miste fisker man har hatt i nesten et halvt år.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap