Snegler som smittebærere?

Når man har snegler i karet (eplesnegler eksempelvis) og man opplever at en fisk tar kvelden er det vanskelig å unngå at sneglene benytter anledningen til et ekstramåltid.
Om fisken dør av en sykdom; hvordan er sannsynlighetene for at sneglene bidrar til å spre sykdommen? Jeg vet ikke om snegler får de samme sykdommene som fisk, eller om de evt. kan være infisert av en sykdom uten å bli syk, men fortsette å smitte fisker i karet (gjennom sin avføring f.eks.).

Noen som vet noe om hvordan snegler kan bidra til å spre eller holde sykdommer "aktive"?
De fleste fiskesykdommer går bare på fisk og kan ikke smitte snegler, og vice versa, men jeg vet det er enkelte parasitter som bruker snegler som mellomvert. Hvilke det dreier seg om husker jeg ikke lengre, er en stund siden jeg leste om det Tror det dreide seg om en type innvollsorm om jeg ikke tar helt feil.

Forhåpentligvis er det noen med mer kunnskap, og bedre hukommelse, som kan stikke innom tråden og gi deg et mer nøyaktig svar. Jeg er ihvertfall ikke spesielt redd for at sneglene i karene mine bidrar til sykdoms-smitte. Da er jeg mer bekymret for at fiskene smittes mer direkte om de rekker å forsyne seg av et kadaver før jeg får håvet det ut.
Årsaken til at jeg spør er fordi jeg lurer på å medisinere et kar med en medisin som kverker snegler. Jeg er da redd for å spre sykdommen om jeg flytter sneglene til et annet kar mens medisineringen pågår... og selvsagt; for å få tilbakefall når jeg reintroduserer sneglene...
Jeg ville vel i et slikt tilfelle sørget for et eget kar til sneglene og latt de gå der i lengre tid, litt avhengig av hvilken sykdom det dreier seg om, før jeg puttet de tilbake. Det er ikke bare sneglene i seg selv som er problemet, men, igjen avhengig av hvilken sykdom det dreier seg om, så kan jo selv vannet/fuktigheten på selve sneglene føre med seg smitte.

De fleste fiskesykdommer, som bare går på fisk, vil heldigvis dø ganske raskt uten vert. Dette gjelder for eksempel hvitprikk, mens andre arter, deriblant en type innvollsorm, både kan leve og formere seg utenfor kroppen til fisken.

Ikke enkelt å finne ut hva som er best å gjøre i dette tilfellet altså.

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap