Hjelp! knøttsmå larver i hele akvariet!!

Da jeg slo på lyset på akvariet mitt i dag tidlig fikk jeg sjokk! Det var hvite streker over hele glasset, på alle kanter, og i vannet også, som svømte rundt med strømmen. Noen er større enn andre og de ser du tydelig at svømmer med en bølgebevegelse.
Akvariet er bare tre uker gammelt, og jeg har ikke mange fisker i; 3 bosemani (regnbuefisk) Jeg har kikket nøye på fiskene og jeg kan ikke se at noen av larvene(?) har satt seg på dem, men hannfisken svømmer innimellom rykkvis og alle tre fiskene oppholder seg uvanlig mye inne blant de tettvokste plantene. Når de ikke er der gjemmer de seg bak rota. I begynnelsen var de alltid ute å svømte der det var åpent.
Jeg var på dyrebutikken i går med en vannprøve (rutine) og fant ut at jeg hadde en svak antydning til nitritt, så jeg gikk hjem og startet behandling med en gang. Det var før larvene dukket opp.
Det er søndag, og dyrebutikkene er stengt så jeg får ikke tak i eventuelt nødvendige medikamenter. Jeg har aldri sett noe lignende før så jeg sitter her å prøver febrilsk å finne noen svar på hva jeg har fått i karet. Jeg har lånt 5 frskjellige bøker på biblioteket og det står mye om sykdommer i dem, men ingen av dem beskriver hva jeg har.

Litt om akvariet:
Det er et 130 liters
Har kun et innvendig filter og pumpe. (Utvendig er bestillt)
Jeg har mye planter i den ene enden og i bakkanten av akvariet. I andre enden har jeg en stor rot og på bunnen har jeg finkornet grus.

Bør jeg flytte fiskene over i karantene? (Karet står tomt og jeg må i såfall bruke kranvann, siden jeg ikke kan ta fra det opprinnelige karet pga larvene. Det andre akvariet mitt er kun på 25 L så kan heller ikke ta vann derfra..)
Kan noen hjelpe meg!?
Plussmedlem
Du har mest sannsynlig noe som heter planarier.
Ikke noe farlig, men du fôrer kanskje mye? Stopp fôringen noen dager. Det hjelper også mot nitritt.
Takk for svar!
Jeg lot være å fore i gårkveld pga titriten. Hvor lenge bør jeg la være å for syns du? Er fiskene mine trygge i dette akvariet?
Plussmedlem
Fiskene dine klarer seg utmerket én ukes tid uten mat. Bare la de bli værende, og ta ofte vannbytter framover.

Søk på planarier i forumet. Da finner du mange råd om hvordan du blir kvitt disse "hvite markene".
Det første du bør gjøre er å kjøpe inn en nitrit dråpe test, om du ikke har det. Og er det først nitrit i vannet hjelper det ikke bare å slutte å fore for at de skal gå vekk. Da må man til med vannbytter.
Fins ikke noe middel mot nitrit, bytting av vann som gjelder

Og disse ormene er ikke noe å bekymre seg over, er mat for fiskene. Men det er som Loomis sa over tegn på overforing.

Å gode gud. Hvite marker i akvariet, jeg hadde freaka helt ut *grøss*
Håper hun får bukt med det og håper jeg ALDRI får noe slikt.
Jeg tok en rask google på planarier og fant et bilde som matcher hva jeg har krelende i vannet mitt. Så da er det vissst ikke så farlig som jeg fryktet. Jeg forer ca annenhver kveld, men har aldri hatt dette i det mindre akvariet mitt. Der har jeg foret hver kveld i fem år. Men fiskene der har god appetitt så ingenting havner i grusen. Takk for hjelpen!
2nelise
Å gode gud. Hvite marker i akvariet, jeg hadde freaka helt ut *grøss* Håper hun får bukt med det og håper jeg ALDRI får noe slikt.

Kan godt henda at du har det nå og har hatt det Tonelise. Dette er noe som er helt normalt når man nystartet et kar og kanskje forer litt mye i starten før filteret har fått kjørt seg inn.

Dette er uansett fra snadder for fiskene og de vil spise disse opp.
Andrea Eickstedt
Jeg tok en rask google på planarier og fant et bilde som matcher hva jeg har krelende i vannet mitt. Så da er det vissst ikke så farlig som jeg fryktet. Jeg forer ca annenhver kveld, men har aldri hatt dette i det mindre akvariet mitt. Der har jeg foret hver kveld i fem år. Men fiskene der har god appetitt så ingenting havner i grusen. Takk for hjelpen!

Mye av probleme dine kommer av at du har et nystartet kar, og at filtert ditt ikke er ferdig innkjørt og dermed ikke takler avfall fra fisker og forrester. Det er grunnen til at du har fått nitrit i vannet. Så ta et vannbytte, rundt 40% i dag. Kjøp deg en dråpetest i morra og sjekk om det er nitrit da. Om så fortsett å bytte ut 20% av vannet hver dag til nitriten er borte.
Tom, jeg har ingen nystartete kar uten godt innkjørte filtre. Jeg har aldri, og vil aldri se en hvit mark hverken i eller utenfor mine akvarier *spyr* Og har jeg hatt det, så priser jeg gud for at jeg ikke har sett det ihvertfall. *ler*

Det er noe med det ekleste jeg kan tenke meg i hele universet. *grøss og gru*
Okei, da gjør jeg det. Grunnen til at jeg ikke byttet vann i går var at sjefen i dyrebutikken sa jeg ikke skulle gjøre det. Han gav meg et middel som skulle skyte bakterieveksten i filteret i været, og sa jeg skulle komme opp med ny vannprøve på mandag, pluss at jeg skulle stoppe å fore et par dager. Er lettere for meg å ta med vann dit og teste, de har mer peiling enn meg.
Plussmedlem
Han ga deg nok ikke dette middelet (Bactozym eller lignende?), men du betalte nok for mye for dette
Middelet er bare noe vas. Dessverre.
Vannbytter må nok gjøres.
Slike bakterier på "boks" er bare tull og om du ikke har lest akvarieskolen her på AF, så anbefaler jeg det. OG en annen ting, om du lurer på noe angående akvarier så spør her, for er altfor mange i dyrebutikker som har null peiling på fisk. Så lipper du flere problemer grunnet feilinformasjon

2nelise
Tom, jeg har ingen nystartete kar uten godt innkjørte filtre. Jeg har aldri, og vil aldri se en hvit mark hverken i eller utenfor mine akvarier *spyr* Og har jeg hatt det, så priser jeg gud for at jeg ikke har sett det ihvertfall. *ler* Det er noe med det ekleste jeg kan tenke meg i hele universet. *grøss og gru*

hehe disse larvene er ofte små(noen mm), men om det er veldig stor tilgang på mat så kan de bli rimelig store...har sett opp mot 2cm lange individer. Jeg hadde nemmelig fora litt Kraftig i oppforingskara til ancistrusene hehe. Men et vannbytte og mindre foring i noen dager så var de borte.
Andrea Eickstedt
Okei, da gjør jeg det. Grunnen til at jeg ikke byttet vann i går var at sjefen i dyrebutikken sa jeg ikke skulle gjøre det. Han gav meg et middel som skulle skyte bakterieveksten i filteret i været, og sa jeg skulle komme opp med ny vannprøve på mandag, pluss at jeg skulle stoppe å fore et par dager. Er lettere for meg å ta med vann dit og teste, de har mer peiling enn meg.

Hva slags middel ga han deg da? Hvis du nå skifter vann så ødelegger du vel disse bakteriene han har gitt deg? Da tror jeg at jeg ville ventet til mandag for å se hva vannprøven viser. Det er så lett å bli "tullerusk i hodet" av alle råd en får, at i hvertfall for min del, da jeg var nybegynner så holdt jeg på å bli sprø av alle velmente råd. Men så var det jo disse larvene da.. men hvis du stopper matinga til fiskene til nitritten er borte så vil de jo livnære seg på disse, hvis Tom&Co har rett.

Jeg tør ikke råde deg til noe egentlig. Hva sier magefølelsen din deg da?
Filter biostart heter det og kostet ca 160 kr. Har aldri hatt nitrittproblemer så jeg tok imot alle råd jeg kunne få. Så vannbytte er det som skal til? Bør jeg i det hele tatt bruke middelet da? Har det null innvirkning på filtertbakteriene?
Andrea Eickstedt
Filter biostart heter det og kostet ca 160 kr. Har aldri hatt nitrittproblemer så jeg tok imot alle råd jeg kunne få. Så vannbytte er det som skal til? Bør jeg i det hele tatt bruke middelet da? Har det null innvirkning på filtertbakteriene?

Jeg vet at mange her inne på akvaforum mener at det er bare tull. Jeg har en annen mening. Min personlige mening er at du skal bruke disse bakteriene du har kjøpt, de formerer seg veldig raskt og er laget for å "kick starte" et akvarie. Så jeg ville brukt det. Ta et 50% vannbytte først og fyll opp vann igjen og ha i bakteriene. Så lar du vær å fòre til du har fått tatt neste vannprøve.
2nelise
Å gode gud. Hvite marker i akvariet, jeg hadde freaka helt ut *grøss* Håper hun får bukt med det og håper jeg ALDRI får noe slikt.

Du har det nok allerede....

Men du legger ikke merke til dem før det blir litt av dem.
Ja de kan leve i filteret og blant plantene, har du grus i akvariet har du nok mengder nedi der, det hadde jeg nemlig hos rekene. så dem kanskje noen ganger, men når jeg slamsugde skikkelig (dyttet godt ned i grusen og shaket litt) fikk jeg masse i bøtta.
Det ble mindre av dem da det flyttet fisk over i karret.
Du kan jo lese litt i andre tråder som omhandler biostart og se hva slags erfaringer og råd folk har
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap