Syk guppy

Hvordan fisk er det?
jo det er guppy

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
det er flere fisk. den eldste er vel 5-6 mnd. nyeste 3 uker

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
5 sugefisk og en pitteliten ål

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
bare et par nye hunn guppyer

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
160 ltr akvariet. husker ikke helt åssen filter det er. men er vist en av de bedre innvendige filterene.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
testa vannet for litt siden og hadde høy ph. ordna det.
har siden bytta ut 1/3 av vannet og tatt i en del salt.
har ingen problemer med nitrit og ph er nå i orden. har litt problemer med hardheten i vannet. har brønnvann og der er hardheten på 0..

PRoblemet:

fisken er røde i gjellene.. noen blir tynne og kan se ut til å få innovermage etter tid. da dør de som regel.
har dødd 2 med innover mage.
ikke alle er røde i gjeldene men en del av dem. noen svømmer kjevt også..
hva kan dette være? og hva må jeg gjøre?

mvh helene

Det kan høres ut som innvollsorm og/eller eventuelt gjellemark, men vanskelig å stille diagnose uten å ha sett fisken. Begge disse problemene er altfor vanlig på guppy. Har du lest i sykdomsartikkelen og sett om det er noe som kan ligne der?

Savner opplysninger om hvordan og hvor ofte du renser filteret, og hvor ofte og hvor mye vann du bytter ut i akvariet.

Du skriver at hardheten er på 0, mener du da kh eller gh? Lurer også på hva ph var før og hva den er nå og hvordan du "fikset" endringen. For rask endring av vannverdier kan skape problemer for fiskene.

Til sist så anbefaler jeg at du dropper saltet. Selv om butikkene gjerne pusher dette på nye akvarister så har salt ingenting i et ferskvannsakvarium å gjøre unntatt som støttebehandling ved enkelte sykdommer (se artikkelen jeg linket til). Om du med sugefisk mener maller så er enkelte av disse spesielt ømfintlige i forhold til salt så det er enda en grunn til at du bør kutte ut bruken av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap