Veldig mørk discus
vi har en discus som i de siste ukene har vært veldig,veldig mørk. (nesten sort) normalt er hun mellom blå. øynene har også blitt matte (tåkete) og pop eye tendenser. vi har observert henne gni seg inntil sand og røtter. men det forkommer ikke så altfor ofte. har prøvd medisin mot gjellemark men den har ikke fungert. absolutt ingen av fiskene i karet har hatt noe lignende av dette eller noen andre sykdommer.
har prøvd å søke og finne ut hva dette kan være, men trenger litt hjelp.
temperatur: 29*c
pH: 7,2
nitritt: 0
hardhet har jeg ikke målt
alt er målt med dråpeteller.
har prøvd å søke og finne ut hva dette kan være, men trenger litt hjelp.
temperatur: 29*c
pH: 7,2
nitritt: 0
hardhet har jeg ikke målt
alt er målt med dråpeteller.
Postet 26.08.08 kl 12:26
Postet 26.08.08 kl 12:27
Postet 26.08.08 kl 12:34
Symptomene du beskriver er ofte tegn på dårlig/feil vannkvalitet.
No3 måle utstyr bør du skaffe deg.
Men 50% vannskifte annenhver dag høres jo bra ut det.
Men spesielt tåkete øyne er ofte et tegn på feil/dårlig vannkvalitet.
Og å medisinere et karr uten å vite hva som nøyaktig feiler en fisk er ofte dumt og kan gjøre tingen værre.
No3 måle utstyr bør du skaffe deg.
Men 50% vannskifte annenhver dag høres jo bra ut det.
Men spesielt tåkete øyne er ofte et tegn på feil/dårlig vannkvalitet.
Og å medisinere et karr uten å vite hva som nøyaktig feiler en fisk er ofte dumt og kan gjøre tingen værre.
Postet 26.08.08 kl 12:41
Postet 26.08.08 kl 12:44
Postet 26.08.08 kl 15:07
Endret: 26.08.08 kl 15:08
Postet 26.08.08 kl 15:12
Karl Andre Sædalvi har en discus som i de siste ukene har vært veldig,veldig mørk. (nesten sort) normalt er hun mellom blå. øynene har også blitt matte (tåkete) og pop eye tendenser. vi har observert henne gni seg inntil sand og røtter. men det forkommer ikke så altfor ofte. har prøvd medisin mot gjellemark men den har ikke fungert. absolutt ingen av fiskene i karet har hatt noe lignende av dette eller noen andre sykdommer. har prøvd å søke og finne ut hva dette kan være, men trenger litt hjelp. temperatur: 29*c pH: 7,2 nitritt: 0 hardhet har jeg ikke målt alt er målt med dråpeteller.
Hvor stor er discusen? Hvor mange andre har du? Hvor stort er akvariet? Hvor lenge har du hatt de? Hva slags annen fisk har du etc?
Postet 26.08.08 kl 15:14
Postet 26.08.08 kl 15:15
Tina Marie Hartvigsenmin discus også er svart også spiser den ikke,jeg tror det er fordi at den ikke trives ,og at discus er veldig følsomme.jeg bytetter vann 5 ganger i uken,og det finnes ikke alger i karet mitt heller( så mange av sugefiskene mine har sulta ihjel?
Det kan være mange grunner til at discus ikke trives. En av de er ofte "sugemaller"...
Postet 26.08.08 kl 15:16
Hei karl andre
Jeg oppfordrer deg til å legge inn spørsmålet ditt i forumet som heter Discus, istedet for her under sykdom. Da tror jeg du vil få mange kloke og fornuftige svar fra erfarne discus eiere.
Postet 08.09.08 kl 15:36
Mørk diskus
tenkte jeg bare fortsette her selv om denne tråden er gammel, men har selv det samme problemet som Karl Andre Sædal hadde.
Jeg skaffet meg en gruppe med diskus igår, hvor jeg fikk med en rød turkis som er ganske mørk og med litt matte øyner, den er ganske spinkel også i forhold til resten av gruppen. hender til tider at den blir lys i blandt men for det meste mørk, svømmer fint, og spiser også. men litt for tidlig å si så mye om den da jeg har kunn hatt den i en dag.
resten av grupppen har ingen lignende symptomer. slik jeg veit fra tidligere eier så har den vært slik lenge, til å begynne med var den ganske tøff også ble den bare slik etter hvert, han hadde denne gruppen på 6 med 3 andre vildt fangent diskus, og div maler, corydaras.
Tenke jeg skulle prøve å redde denna, kanskje nytt hjem og nye leke kamerater hjelper ?? Skal jeg bare vente å se..... eller er denne syk? eller blitt syk grunnet mobbing? bør jeg flytte denne?
vannveridier hos meg er skal være normale for diskus
ph 6,5
gh 0
kh 2
nitrit 0
nitrat maks 10
vann bytte 30% hver 3.dag
legger opp et par bilder, øyet er ikke så hvit, ble bare slik grunnet flashen på mobilen, beklager dårlige bilder....
Jeg skaffet meg en gruppe med diskus igår, hvor jeg fikk med en rød turkis som er ganske mørk og med litt matte øyner, den er ganske spinkel også i forhold til resten av gruppen. hender til tider at den blir lys i blandt men for det meste mørk, svømmer fint, og spiser også. men litt for tidlig å si så mye om den da jeg har kunn hatt den i en dag.
resten av grupppen har ingen lignende symptomer. slik jeg veit fra tidligere eier så har den vært slik lenge, til å begynne med var den ganske tøff også ble den bare slik etter hvert, han hadde denne gruppen på 6 med 3 andre vildt fangent diskus, og div maler, corydaras.
Tenke jeg skulle prøve å redde denna, kanskje nytt hjem og nye leke kamerater hjelper ?? Skal jeg bare vente å se..... eller er denne syk? eller blitt syk grunnet mobbing? bør jeg flytte denne?
vannveridier hos meg er skal være normale for diskus
ph 6,5
gh 0
kh 2
nitrit 0
nitrat maks 10
vann bytte 30% hver 3.dag
legger opp et par bilder, øyet er ikke så hvit, ble bare slik grunnet flashen på mobilen, beklager dårlige bilder....
Postet 19.07.12 kl 10:31
Endret: 19.07.12 kl 10:33
Litt mer info
... jeg har selv aldri slitet med syk diskus eller malawi tidligere, dermed er jeg ganske uerfaren på dette feltet med sykdom.... har alltid brukt UV-filter og for med hvitløk i... kanskje dette har vært til stor hjelp !?
tidligere eier hadde ph på 7, og mulig litt over, hadde to typer tørr for fra tropical hvor av den ene innholdt hvitløk....
tidligere eier hadde ph på 7, og mulig litt over, hadde to typer tørr for fra tropical hvor av den ene innholdt hvitløk....
Postet 19.07.12 kl 10:51
Postet 19.07.12 kl 13:05