Utstående øye på kardinaltetra

Hei!

Jeg har et problem med utstående øye på en kardinaltetra. Oppdaget dette for noen dager siden.
Har fra før hatt en del problemet med vannet og hatt veldig høye saltverdier men dette er rettet opp i for et par uker siden og tatt masse vannprøver så vi vet at alt er bra i karet ellers.
Opplevde også at en sommerfuglciklide fikk samme symptom og døde men det er halvannen mnd siden og kan ha sammenheng med saltverdiene.
Er det noen andre grunner, har lest på sykdomsforumet men ble usikker. Kan boblepumpe forårsake luftbobler bak øyet?
Vel, at boblepumpe gir luftbobler bak øyet var jo en interessant teori. Det tror jeg er relativt lite sannsynlig.

Når det gjelder årsaken til pop-eye så er det vanskelig å gi noen fornuftig forklaring når vi ikke får vite noe mer om symptomer, vannverdier eller andre forhold i karet. Kan jeg få lov til å be deg om å kikke litt denne tråden? Det vil kanskje kunne gi oss større forutsetninger for å gi en diagnose.

Utstående øyne er et symptom som kan ha flere årsaker. I mange tilfeller har det sammenheng med generelt dårlige vannverdier, men det er mange andre muligheter også.

Vannbytter vil nesten alltid gjøre ting bedre, så inntil videre vil jeg anbefale deg at du tar et godt vannbytte.
har lest linken, og skal prøve å svare på spørsmåla for å hjelpe til litt

- Hvordan fisk er det?
Kardinaltetra

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har hatt den siden januar

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
20 Kardinaltetra
2 Pansermaller
4 små kuhliåler
3 Mountain Rock reker
2 Siamesiske algespisere
1 Sommerfuglciklide

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kun noen fler kardinaler, to panser maller og 2 små kuhliåler

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
240l akvarium, ligger også et gammelt bilde av det under akvarium, renser pumper etter behov

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Har vært sjekket ofte pga mye salt og er i orden. Bytter 80 l vann 1 gang i uka

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Kardinalen oppfører seg helt normalt. Den er blandt de største og eldste kardinalene

- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Har prøvd men det er ikke så lett å ta bilde av en enslig kardinaltetra:P

Håper dette hjalp litt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap