Hvitprikk

Har et lite problem her nå. Tror det er hvitprikk jeg har fått i 2 av 4 kar. Tenkte jeg skulle ta varmekuren men jeg har da 2 problemer. Jeg reiser bort i dag og kommer igjen på søndag. (Kan ikke avlyse) Andre problemet er at mange av fiskene i karene tåler maks 26-28C, står det i fiskebasen.
Jeg har: glødebåndstetra, scalare, ottocinclus, kakadueciklider, sommerfuglciklider, eplesnegler og cherrybarbe. (Fordelt på 2 kar)
Hva gjør jeg nå?

Torunn
Du har vel strengt tatt tre valg:

Kjøre varmekuren. Siden du reiser i dag får du ikke holdt øye med om tempen holder seg der den skal eller blir for høy eller lav. Litt for lav temperatur (under 32 grader) og parasitten formerer seg enda raskere. For høy temperatur og fiskene stryker med.

Bruke medisin. Eplesneglen tåler denne dårlig og må flyttes ut. Avhengig av hvilken medisin du får tak i så kan det også være at noen må stikke innom og dosere hver dag.

Gjøre ingenting før du kommer tilbake. Ved å senke temperaturen så mye som fiskene tåler (en eller to grader under anbefalt) går livsyklusen til parasitten seinere og det kan være at det går bra til du kommer tilbake.

Alle disse rådene kan føre til fiskedød i og med at du ikke er hjemme og får fulgt med. Lønner seg uansett å kjøre utløpet fra filteret i vannoverflaten og/eller ekstra lufting fra en luftpumpe for å gi fiskene godt med oksygen under behandlingen. Et større delvannsbytte og slamsuging av bunnen før du drar er heller ingen dum idè.
Jeg tok delvannsbytte før jeg reiste og håpet på det beste.
Da jeg kom hjem var det en død fisk i det karet, men det var nok en annen grunn. Ikke noen prikker på den. Startet med medisin i dag, exit.
Men, jeg hadde 10 grønne neontetra sammen med en kampfisk i en 60 l. De er alle døde (ikke kampfisken).. Jeg har nitritt i karet, så det er sikkert synderen. Er ikke helt i form kampfisken heller, men har tatt et stort vannbytte nå, og skal fortsette med det fremover.
Så da håper jeg ting går seg til.

Torunn:-/
Egentlig et heldig resultat når det gjelder hvitprikken da selv om nitritt tok tetraene dine. Regner med at esha exit vil gjøre susen, men anbefaler deg å flytte ut eplesneglen imens behandlingen pågår.

Kampfisker virker som de tåler temmelig høye doser med nitritt i korte perioder, enten fordi de er hardføre eller fordi de kan gulpe luft. Nitritt hindrer jo opptaket av oksygen, men med ubegrenset tilgang til luft så vil jeg tro den greier seg bedre når det gjelder akkurat det. Sikkert derfor de er i stand til å overleve i slike små beholdere som enkelte putter de i også. Neppe særlig bra vannkvalitet i disse heller.
Det kunne vært værre.
Du sier jeg skal flytte ut eplesneglen, men kan ikke den ta med seg hvitprikk opp i neste kar da?

Torunn
Den klarer seg sikkert i en bøtte med vann så lenge kuren varer om du skifter litt vann hver dag og bøtten ikke står for kaldt. Husk å dekk til toppen av bøtten så den ikke tar seg en tur på egen hånd. Ellers så kan ikke sneglene smittes av hvitprikk, men det kan selvfølgelig bli med parasitter i vannet/fuktigheten som sneglen har på seg under forflytningen.
Wanda
Det kunne vært værre. Du sier jeg skal flytte ut eplesneglen, men kan ikke den ta med seg hvitprikk opp i neste kar da? Torunn

Hvis eplesneglen er i en bøtte fire til fem døgn uten fisk i nærheten, så dør hvitprikk-parasitten ut fordi de ikke finner noen ny vertsfisk. De er avhengig av en vert (fisk) for å kunne fullføre sin livssyklus.
Har man f.eks. et fisketomt kar der det har vært smittede fisk, kan man la det stå i drift men UTEN fisk i fem døgn. Da er parasitten utryddet fordi den dør uten vert etter få dager. Legger man til et par døgn ekstra, så man kommer oppi fem døgn, så er man sikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap