Døde reker og guppyer med skadede finner

I dag skulle jeg sjekke på det nye akvariet før jeg skulle legge meg, og så plutselig at alle tre rekene mine lå døde på ryggen på bunn av akvariet. Jeg så også at to av guppyene har fått hvite kanter på finnene, den tredje er helt som før. Ingen av de andre fiskene jeg har hatt i kontakt med dem har blitt syke så vidt jeg ser.

Tidligere i dag prøvde jeg ut noe nytt for som alle likte veldig godt, TetraRubin granules, som jeg fikk anbefalt i en butikk. Kan det være noe der rekene ikke tåler?

Først rekene:
- Hvordan fisk er det?
Kirsebærreker (døde)

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
4-5 uker, 3cm

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Kuuhliål, guppy, ancistrus og asiatiske jegersnegler

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Ja, senest i dag

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Nytt akvarium med filterbakterier og vann fra et gammelt akvarium

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
PH: 7,5
Nitritt under 0,3mg/l

Argh, halve posten forsvant når jeg brukte mindre enn tegn

Her er for guppyene (samme akvarium som over):

- Hvordan fisk er det?
To hannguppyer
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
4-5 uker, begge er fullvoksne

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Disse ble flyttet bort fra alle damene sine for et par dager siden, og har flydd i tottene på hverandre siden da. De stiller seg opp foran hverandre, spiller med halen som om det skulle vært damer der, og flyr så rett i tottene på hverandre i store kamper. Den tredje, mindre hannguppyen i akvariet holder seg unna, og ser helt frisk ut.

Skadene ser ut til å ha kommet over flere dager, og gradvis. Jeg syns bare det her ser litt mistenkelig ut siden det skjedde i samme akvarium på kort tid.

Kan det være finneråte som har drept både rekene og skadet fiskene, en annen parasitt, eller bare tilfeldigheter?

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Takker for alle svar, første gang jeg har hatt noe som har dødd i akvariet mitt
Først og fremst så ville jeg startet med førstehjelp, dvs daglige vannbytter på ca 30%.

Du skriver at dette gjelder et nytt kar hvor du har hentet guffe fra innkjørt filter. Kan du beskrive fremgangsmåten du brukte og hvor lang tid det tok før guffen kom i det nye filteret og hvor lenge siden det er? Det vil også hjelpe om du forteller detaljert om hvordan du renser filteret og hvor ofte du gjør dette. Det samme gjelder vannbytter, hvor ofte og hvor mye.

Om det er slik at kickstarten mislyktes så kan det hende det er ammoniakk/ammonium som skaper problem for deg og fiskene. Dette dukker som kjent opp før nitritten og du vil derfor ikke få utslag på denne.

For å utelukke at det kan dreie seg om dette så trenger du egentlig en ammoniakk/ammonium-test, men om du ikke har det så ville jeg uansett tatt daglige delvannsbytter og sett om det hjelper på tilstanden. Om du ikke ser bedring innen et par dager, eller det blir verre, så bør det muligens medisineres om sikker diagnose kan stilles.

Hvor stort er forresten karet og hvilke fisker og antall av hver har du i karet?
Tror nok dette kan skyldes at jeg er litt for uerfaren til kickstarts ja.. :/
Så en del andre symptomer på ammoniaforgiftning i dag på det andre oppi der.
Jeg var såpass smart i går at jeg kjøpte nytt, mer finkornet filter og kastet det som hadde guffe og var innkjørt i det andre akvariet... Nå er fiskene flyttet over i et godt innkjørt akvarium og det ser ut til at det går bedre med dem..

takk for svar
Det høres sannsynlig ut, ja. Bra fiskene raskt kom over i et annet kar, selv om det var veldig synd med rekene dine.
Ja, det var synd med dem, men det var heldigvis bare tre av dem.
Såsant det er noe igjen av finnene, vil de vokse ut igjen over tid.

Finner som forsvinner helt inn til roten, vil som regel ikke komme tilbake.
Det er bra. Det var bare 2-3 mm ytterst på halefinnene som har forsvunnet.. Kan ikke være godt for fiskene :/
Tilfeldig bekjentskap
© Carina Johnsen
Reklame for plussmedlemskap