Sammenklistret finne på scalare m/bilde
Postet 30.08.08 kl 22:07
Endret: 30.08.08 kl 22:13
Det kan være mange årsaker og for å kunne utelukke mange av de ville det vært til hjelp om du kan kikke litt på denne tråden. Det er mye lettere å kunne gi deg fornuftige svar jo mer vi vet. Artikkelen "sykdom i karet" er også anbefalt lesning.
Postet 30.08.08 kl 22:40
Endret: 30.08.08 kl 22:42
- Hvordan fisk er det?
Scalare
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Den har jeg hatt nesten 5 mnd. Den er som dem sier på butikken en god Large+
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
4 scalare, 3 b.s.fuglciklide, 5 discus, 1 sjokolademalle, 2 kinesisk algespisere, 1 ancictrus, eple og sndsnegler
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
boliviansk, discus og 2 scalarer
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
wromak 205 liter, amtop 3337 + en innvendig, renses ca 1 gang mnd
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 7, no2 0,02 temp. 28,5, vannbytte ca 2 ganger uka
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
holder seg øverst i hjørnet. de andre svømmer rundt og har det gøy.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt
Er med bilde på tråden..
Ellers har jeg leta meg grønn her inne og finner ingenting om sammenklistret finne..
Kanskje jeg er for fersk her inne og ikke helt vet hvordan jeg skal lete..
Derfor spør jeg..
Scalare
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Den har jeg hatt nesten 5 mnd. Den er som dem sier på butikken en god Large+
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
4 scalare, 3 b.s.fuglciklide, 5 discus, 1 sjokolademalle, 2 kinesisk algespisere, 1 ancictrus, eple og sndsnegler
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
boliviansk, discus og 2 scalarer
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
wromak 205 liter, amtop 3337 + en innvendig, renses ca 1 gang mnd
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 7, no2 0,02 temp. 28,5, vannbytte ca 2 ganger uka
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
holder seg øverst i hjørnet. de andre svømmer rundt og har det gøy.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt
Er med bilde på tråden..
Ellers har jeg leta meg grønn her inne og finner ingenting om sammenklistret finne..
Kanskje jeg er for fersk her inne og ikke helt vet hvordan jeg skal lete..
Derfor spør jeg..
Postet 30.08.08 kl 23:05
Postet 31.08.08 kl 01:06
Har du noen gang gitt akvariet en "avlusing", det vil si en antiparasitt-kur mot gjellemark og innvollsparasitter? Jeg får en følelse av at det kan være noe slikt, ettersom ingenting tyder på at du praktiserer karantene. Og du har flere fisk som er meget sannsynlige bærere av slike sykdommer; scalare, diskus og sommerfuglciklide.
Jeg vil nesten påstå at det er omtrent sikkert at de har en eller annen form for parasitt. Særlig ettersom det er kommet til nye fisk i tillegg de siste par mnd. Det holder at EN fisk har det, for dette smitter som bare fy, og det kjapt også. Har en fisk det, har alle det.
At fisken på bildet i tråden klistrer sammen finnene behøver ikke nødvendigvis bety at det er i finnene sykdommen ligger, det kan være et symptom. Symptom på at noe annet og alvorlig er galt, slik at den folder sammen finnene i mistrivsel.
Du bør undersøke mulighetene for en kur mot parasitter. Spesielt siden du har diskus.
Jeg vil nesten påstå at det er omtrent sikkert at de har en eller annen form for parasitt. Særlig ettersom det er kommet til nye fisk i tillegg de siste par mnd. Det holder at EN fisk har det, for dette smitter som bare fy, og det kjapt også. Har en fisk det, har alle det.
At fisken på bildet i tråden klistrer sammen finnene behøver ikke nødvendigvis bety at det er i finnene sykdommen ligger, det kan være et symptom. Symptom på at noe annet og alvorlig er galt, slik at den folder sammen finnene i mistrivsel.
Du bør undersøke mulighetene for en kur mot parasitter. Spesielt siden du har diskus.
Postet 31.08.08 kl 01:11
Endret: 31.08.08 kl 01:12
Postet 31.08.08 kl 01:14
Endret: 31.08.08 kl 01:29
På mine "Peru-altum" kjenner jeg til bildet du viser til. De er forøvrig i rang ordning seg i mellom, og har 4 stk. rød kurvcichlide som "tankmates" + 6 st. Corydoras Swartzi og 2 stk. ansitrus hunner. ! stk 4 mnd. gammel palettcichlide hunn jager som bare helv......går ned til sin hann i morgen. Ser ikke for meg ut som noe sykdom, men vannet bør jo som kjent er , være lettere surt. Skjønt har jeg oppdrett på scalarer i ph 8, men turomin alene gjør ikke jobben. Se det an et par dager, hvordan scalarene tar til seg føde etc. Mine digger oksehjerte i stor mengde, tetra sticks (bløtet) , granulat og for ikke å glemme bosmider.Hildrum76Noen gode råd...? ph 7 no2 0,02
Tror dette går bra jeg- Lykke til!! Kjører UVC på samtlige kar. Prøv med litt salat eller slangeagurk om dagen, hvilket jeg velger å ta ut når jeg ser de har nappet nok. Mine ovennevnte napper en god del i blader, og det er for de de liker litt GRØNT.
Postet 31.08.08 kl 03:06
Endret: 31.08.08 kl 03:16
Postet 31.08.08 kl 13:08
Jeg ser du skriver du har et 205-liters akvarium? Det blir etter min mening alt for lite for fem scalare og fem discus pluss noen flere ciklider. Ikke usannsynlig at kameraten her har blitt jaga og kan ha blitt syk av det. Når det er sagt, med både discus og scalare er også sannsynligheten stor for at du har fått med deg noen parasitter - så en ordentlig avlusning tror jeg også kan være på sin plass.
Hvordan er avføringen til denne fisken?
Hvordan er avføringen til denne fisken?
Postet 31.08.08 kl 15:53
Endret: 31.08.08 kl 15:57