Hullsyke

Skal jeg medisinere til sårene er helt borte?
Les bruksanvisningen på den medisinen du bruker. Det er ytterst viktig å følge bruksanv. skikkelig.

Du har jo ikke nevnt et ord om hva slags fisk du behandler, og med hva, heller?
Det som etter min mening er veldig viktig her er å finne ut hvorfor fisken(e) fikk denne sykdommen.
Kom det på grunn av feilernæring, dårlig vann/feil vannverdier eller stress så trenger man i de aller fleste tilfeller ikke medisinere. Fjerner man årsaken til sykdommen så fjerner man sykdommen.
Har derimot fiskene andre tegn på at noe ikke står helt bra til f.eks. hvit slimete/trådliknende avføring er det ofte flagellater på besøk og disse må det behandles mot med f.eks metronidasol (Flagyl).
Enkelt sagt så er miljøforårsaket hullsyke ikke nødvendig å medisinere mens hullsyke forårsaket av parasitter og/eller andre patogener trengs å medisineres.

Hullsyke kan være en liten rakker å ha med å gjøre hvis man ikke er helt sikker på hva som forårsaket sykdomstegnene.
Dette er egentlig ikke noen spesifikk sykdom i seg selv men et tegn på at noe er galt.
Man må da forsøke å finne ut hva som forårsaker hullene og det kan være så mangt.
Noen kjente grunner er de overnevnte men også tungmetallforgiftning, alder, ensidig foring (men forsåvidt ikke direkte underernæring), ensidige vannverdier, fisketuberkulose m.m. er grunner eller har vært foreslått som en av flere grunner til at hullsyke forekommer.
De vanligste grunnene tipper jeg er feilernæring, feil vannverdier, flagellater samt fisketuberkulose.

Man kan på en måte sammenlikne hullsyken med hosting hos mennesker.
Hosting i seg selv er ingen sykdom - det er noe mer som ligger bak og forårsaker hosten og det kan være mye rart.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap