Black molly svømmer i ring

Rimelig fersk innenfor akvarieverden er jeg, og må be om råd for følgende:

Har 3 stk Black Molly. 1 hann + 2 hunner, der den største hunnen dominerer over den minste. En morgeninspeksjon brakte på det rene at den ene hunnen (den minste) svømte i ring, som om ryggraden er stivnet i en skikkelig bøy. Den spiser ikke, og virker svært utilpass. Svømmer innimellom opp ned. De andre to har det bare fint. Er det noen som har sett noe lignende? Ser ikke noe galt med finner eller gjeller.
Skulle gjerne hatt noen flere opplysninger om karet, størrelse, andre fisk i karet, hvor lenge det har stått og gått, vannverdier om du vet det, og alt annet du kan komme på.

Den eneste gangen jeg har opplevd noe lignende var da ph-en i karet mitt plutselig endret seg. Da hadde jeg en malle som virret litt rundt på den måten. Tviler på at det er samme årsak hos deg siden slike symptomer kan komme av så mange ting.

Les også gjerne gjennom sykdomsartikkelen og se om du kan finne noe som ligner der.

Ellers så får du håpe at noen, med mer greie på akkurat dette enn meg, ser tråden din og stikker innom med et godt svar
Takk for svar. karet er ikke store greiene. 30l. Startakvarium for dattra mi. testa PH i går med verdi 8,0. Andre tester har jeg ikke. Akvariet har gått i ca 3 uker.

Det er kun de tre mollyene oppi karet.

I skrivende stund gjør den noe som ligner saltomortaler. Har det nok ikke særlig bra. Ligger mye på bunnen.

De andre to har det bare helt flott

jaja.. Slik er livet..
Med fisk i et såpass nystartet kar så er det ikke umulig at du, og fiskene, nå strever med store mengder nitritt, uten at jeg dermed kan si at det er det som feiler mollyen. Førstehjelp i slike tilfeller er å skifte 50% av vannet snarest og fortsette daglig med 30% vannbytter frem til du får tak i dråpetester for nitritt slik at du får testet dette. Reduser også på fôringen.

Her og her kan du lese litt om hva som skjer i de første ukene etter at karet startes opp og hvorfor det bør stå i 4-5 uker før det has fisk i. Anbefaler også at du leser litt om fisken din her. Som du ser så er karet i minste laget for denne arten. Den anbefales holdt i minimum 60 liter.

Håper det er "bare" nitritt som er problemet og at vannbyttene vil hjelpe på tilstanden.
Takk igjen for delingen av kunnskap.

Jeg henter bøtta..!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap