Alle dør! mystisk hvit munn, resistent mot soppmiddel (bilder)

Det minste karet mitt (25l) har vært i drift i fem år nå og har aldri hatt store problemer med det, men i løpet av de siste to ukene har fiskene bukket under en etter en. Jeg har målt nitritt og den ligger på 0, men vannet mitt var veldig bløtt; 2. Puttet oppi et par teskjeer med granulert kalk så ble det også bedre. Karet har en temperatur på 26 grader.

Etter at en del av mollyene mine over tid minsket i antall av alderdom, kjøpte jeg meg 7 guppier som alle så helt friske ut. I tillegg har jeg en liten ballongmollysom jeg fikk av ei venninne, ca 1,5 cm lang. Fra før bodde det en platy og en blackmolly i karet. Høres kanskje mye ut, men jeg vil ikke si det er overbefolket. Karet er 6-kantet og høyere enn det er bredt.
Hver morgen fant jeg minst en død fisk når jeg slo på lyset, og jeg kikket og kikket uten å kunne finne noen synlige grunner. De har aldri vist noen symptomer på sykdom kvelden før heller. Allikevel skiftet jeg 20% vann hver dag for sikkerhets skyld.

Men for fire dager siden hadde ett eller anna brutt ut i karet. To av guppyene mine hadde et hvitt lag rundt munnen og den ene fiskens munn så ganske deformert ut. De svømte med munnen åpen i vannoverflaten og i løpet av to timer var de døde. Jeg mistenkte sopp og behandlet vannet med medisin. Dagen etter var det flere som hadde dette hvite rundt munnen og den ene av fiskene hadde også litt på finnen. Etter hvert var det som om brystfinnene bare stivnet og sto rett ut til siden, fisken klarte så vidt å bevege den ene og svømte derfor bare i ring.
Etter tre dager var antall fisker halvert og medisinen så ikke ut til å ha hjulpet på noe vis.

I dag tidlig var enda to fisker døde og en av guppiene og den lille ballongmollyen har fått den hvite munnen. Guppyen svømmer til tider veldig rykkvis, men ballongmollyen viser ingn tegn på plager enda. Jeg skiftet i går ut 50% av vannet siden jeg hadde mistet så mye fisk og lot være å medisinere med soppmiddel side det ikke så uttil å ha noen effekt.
Jeg vil ikke miste flere! Er det noen som vet hva dette er!?

- Andrea

Bilde 1: Guppy med stiv finne. (Det kan se ut som det er sopp på den, men denne fisken har naturlig hvite finner. Finnen er på en måte klistret sammen.)

Bilde 2: Guppy med hvit munn. Beste bildet jeg kunne få tatt da han ikke vil stå tille.

Bilde 3: Black molly med hvit munn
Du skriver at du har brukt medisin mot sopp, men kan du skrive hva det heter og produktmerke? Medisinen altså?
Det kan være Columnaris, dette her. En særdeles hissig bakteriell infeksjon, som kan ta knekken på det aller meste. Dette er en infeksjon som kan ha forskjellige symptomer, men hos levendefødende er det ikke uvanlig at den kommer i form av "munn-sopp". Men da dette ikke er en soppinfeksjon, vil naturlig nok ikke soppmedisin fungere.

Anti-bakteriell medisin må til, og for å ta knekken på Columnaris bør man ha medisin som inneholder Nifurpirinol, som f.eks. Aquarium Munsters Aquafuran.

Ser du om fiskene som er syke puster tyngre enn normalt?

Det er selvsagt vanskelig å stille noen konkret diagnose over nett, og uten bilder - men hadde jeg vært deg hadde jeg kommet meg ut i dyrebutikken så fort som f. og kjøpt medisin som jeg nevner. Jeg mener å ha sett nevnte medisin i Dyrego og Tropehagen/TAM-butikker, så har du en slik i nærheten så dra dit - eller ring rundt. JBL Furanol inneholder også nevnte virkestoff.

Om det er C., så smitter den så fort at du ikke har tid til å vente til mandag med å medisinere. Har du tid, så surf gjerne rundt på nettet etter denne sykdommen for å se om det kan være denne; men om dyrebutikken stenger snart så anbefaler jeg at du drar avgårde nå...

Dette er forøvrig et virkestoff som knerter alt av bakterier, også filterbakterier - så vær forberedt på det.

edit: ser det nå er bilder her - så ikke det når jeg begynte å skrive. Jeg klarer ikke tyde noe ut av de dessverre. Det er ikke usannsynlig at det kan være flere ting på én gang - det er ikke uvanlig og gjør også diagnostiseringen vanskeligere.

Hvor lenge siden er det du kjøpte inn de siste fiskene? Det var guppyene, ikke sant?
Kan ikke se noen tegn på sykdom utenom i munnen. Det jeg har fått utvikler seg i rasende fart, fra en liten hvit prikk i munnviken til å dekke hele munnen og av og til "spise" opp munnen på bare få timer. Rett før fisken dør er den selvfølgelig slapp og svømmer rund med munnen åpen i vennoverflaten som jeg har skrevet. Ser ut som også munnen har stivnet slik finnene gjør.
Tropehagen i sentrun er stengt, men vi har en buddy butikk på senteret som er oppe til 6. Så nå at soppmedisinen min går ut på dato om ca en måned. Burde jeg i tillegg til det du anbefaler, kjøpe et nytt soppmidden med det samme og prøve dette? Hva skal jeg i såfall prøve først, for regner med at jeg ikke kan medisinere med to ting samtidig?

Jeg kjøpte guppiene for en uke siden. Ei venninne kjøpte guppier fra samme kar i butikken samme dag og hun har ikke hatt et eneste dødsfall.
Det viktigste nå er å få stoppet spredningen. Jeg gjør oppmerksom på at du sannsynligvis ikke klarer å redde de du allerede ser symptomer på; om det er denne sykdommen jeg frykter. Men forhåpentligvis klarer du å stoppe spredningen før det blir for ille.

Det skader ikke å ta med en medisin mot sopp i samme slengen.

Om dyrebutikken har flinke ansatte kan du jo vurdere å ta med fisken slik at de får sett på den? Ansatte i dyrebutikker som har ansvar for akvariefisk har sannsynligvis vært borte i det aller meste av sykdommer og vil nok kunne stille en sikrere diagnose enn hva vi klarer. Ta og slå på tråden til butikken og spør om du kan ta med deg en fisk ned; om du har anledning å frakte den dit, og om det er folk med peiling på jobb i dag.

Om det er samme butikk du kjøpte fisk i, så kan du jo høre med de om de har hatt noen sykdom blant disse fiskene. Håper jo selvsagt det er noe annet, så om de har opplevd sykdom vet de sannsynligvis hvordan og hvilken medisin de brukte.

Lykke til.
Leste innlegget ditt nå og har allerede vært på butikken. Det var ikke der jeg kjøpte fiskene, men de har mange eksperter der. De hadde ikke medisinen du anbefalte, men da han viste meg bilder av fisker med sykdommen du foreslo ble jeg usikker på om det var det jeg hadde hos meg. Han anbefalt et middel som heter Sera baktopur direct som dreper alle bakterier og parasitter som måtte finnes i vannet. Dermed håper jeg at det jeg har også vil forsvinne. Han brukte selv dette middelet hjemme og sa at det var et helt rått produkt (er klar over at han jobber og er ute etter å selge) men jeg tok sjangsen. Tabletten ligger i vannet og fiskene har allerede vært borte å nippet i den og da får de medisinen rett i kroppen, og det er jo bra
Bare vær klar over at siden sera baktopur direct dreper alle bakterier inkluderer det filterbakteriene også. Sjekk ofte for nitritt. Når jeg brukte denne medisinen tok det to dager så fikk jeg utslag på nitritt. Jeg valgte å ta ut filteret under medisinering og sette det i et annet kar slik at jeg kunne ha et innkjørt filter med en gang kuren var ferdig (og medisinrester borte).

At jeg fikk nitritt såpass fort kan være fordi jeg hadde yngel i karet som ble fóret forholdsvis mye.
ElinH
(...) Jeg valgte å ta ut filteret under medisinering og sette det i et annet kar slik at jeg kunne ha et innkjørt filter med en gang kuren var ferdig (og medisinrester borte). (...)

...Dette er et godt tips, men da må man alltid ha i bakhodet at filteret er en smittefare, altså tar du en sjans dersom du setter det over i et annet akvarium (med fisk) imens, og når du setter det tilbake kan det være sykdommen kommer tilbake...
ElinH
Bare vær klar over at siden sera baktopur direct dreper alle bakterier inkluderer det filterbakteriene også. Sjekk ofte for nitritt. Når jeg brukte denne medisinen tok det to dager så fikk jeg utslag på nitritt. Jeg valgte å ta ut filteret under medisinering og sette det i et annet kar slik at jeg kunne ha et innkjørt filter med en gang kuren var ferdig (og medisinrester borte). At jeg fikk nitritt såpass fort kan være fordi jeg hadde yngel i karet som ble fóret forholdsvis mye.

Jepp, dette visste jeg, og derfor lar jeg vær å fore frem til behandlingen er over. JDeretter sprøyter jeg levende bakterier inn i filteret for å gi bakteriefloraen en kickstart. Jeg har dessverre ikke mulighet til å flytte dette filteret siden det er innebyd i selve akvariet.
Tok et kjapt søk på Sera Bactopur Direct på nettet og det virker som om det inneholder Nifurpirinol? Sjekk innholdsfortegnelsen... Hvis det gjør det, så er det absolutt et "rått" produkt. Det er meget sterkt, og tar som nevnt kverken på alt av bakterier, så du må følge opp med vannbytter fremover så du ikke får problemer med ammoniakk/nitritt-verdiene. Når man kjøper medisin så er det viktigste hvilke virkestoffer som er i de; om de er produsert av Sera, JBL eller Aquarium Munster har sjelden betydning. Så du traff riktig!

Fint at de hadde dyktige folk i butikken, og at de hadde bøker/bilder du kunne se på. Det er langt fra alle dyrebutikker som har det, så det er positivt. Kjekt å vite i hvilke butikker man kan finne god hjelp. Hadde de noen andre forslag, forresten - på hva det kunne være? Dyktige butikkansatte er gull verdt å ha kjennskap til; fordi de har så mye forskjellig fisk innom kommer de stort sett bort de aller fleste sykdommer og er ofte flinke til å finne ut hva det er som er galt og hvilke medisiner som kan hjelpe. For de så er det jo også en økonomisk faktor når de får sykdom i karet sitt på en helt annen måte enn oss som risikerer en fisk eller fem. Derfor er de avhengige av å kunne se sykdommer fort og behandle de like raskt.

Symptomene til Columnaris er ofte også hvite/fargeløse felter på kroppen (vevet dør), var kanskje slike bilder du så?

(mangler)
...Dette er et godt tips, men da må man alltid ha i bakhodet at filteret er en smittefare, altså tar du en sjans dersom du setter det over i et annet akvarium (med fisk) imens, og når du setter det tilbake kan det være sykdommen kommer tilbake...

Godt poeng, (mangler)! Glemte helt å si fra om dette. Jeg satte mitt i et tomt kar og trengte ikke vurdere smittefare, siden karet skulle tas ned etterpå uansett. Ellers måtte man jo sjekke hvor lenge vann kan holde på smitte uten verter.
Joakim
Tok et kjapt søk på Sera Bactopur Direct på nettet og det virker som om det inneholder Nifurpirinol? Sjekk innholdsfortegnelsen... Hvis det gjør det, så er det absolutt et "rått" produkt. Det er meget sterkt, og tar som nevnt kverken på alt av bakterier, så du må følge opp med vannbytter fremover så du ikke får problemer med ammoniakk/nitritt-verdiene. Når man kjøper medisin så er det viktigste hvilke virkestoffer som er i de; om de er produsert av Sera, JBL eller Aquarium Munster har sjelden betydning. Så du traff riktig! :) Fint at de hadde dyktige folk i butikken, og at de hadde bøker/bilder du kunne se på. Det er langt fra alle dyrebutikker som har det, så det er positivt. Kjekt å vite i hvilke butikker man kan finne god hjelp. Hadde de noen andre forslag, forresten - på hva det kunne være? Dyktige butikkansatte er gull verdt å ha kjennskap til; fordi de har så mye forskjellig fisk innom kommer de stort sett bort de aller fleste sykdommer og er ofte flinke til å finne ut hva det er som er galt og hvilke medisiner som kan hjelpe. For de så er det jo også en økonomisk faktor når de får sykdom i karet sitt på en helt annen måte enn oss som risikerer en fisk eller fem. Derfor er de avhengige av å kunne se sykdommer fort og behandle de like raskt. Symptomene til Columnaris er ofte også hvite/fargeløse felter på kroppen (vevet dør), var kanskje slike bilder du så?

Det inneholder Nifurpirinol ja, så jeg må være veldig forsiktig, særlig siden det er et såpass lite kar. De ante ikke hva det kunne være siden fiskene mine viste så mange forskjelllige oppførsler. Håper dette middelet vil hjelpe, jeg må bare vente å se nå. Jeg sier ifra om om hvordan det går
o av de tre som var syke og fortsatt i live da jeg skrev innlegget, døde etter to dager. Den ene ble gradvis bedre og er nå tilbake i karet. Ingen flere fisker har blitt syke så nå går det nok greit Har også fått to små guppiyngel for første gang!
Hvis man har sykdom i karet - er det da hjelp i å fjerne syke fisker med en gang man ser de er syke, istedenfor å medisinere hele karet - eller må karet også behandles?

Jeg har ikke brukt medisiner på mange år, men husker at da jeg holdt på med det så døde planter og fisk likevel, og hele akvariet ble et tragisk syn.
Andie
o av de tre som var syke og fortsatt i live da jeg skrev innlegget, døde etter to dager. Den ene ble gradvis bedre og er nå tilbake i karet. Ingen flere fisker har blitt syke så nå går det nok greit:) Har også fått to små guppiyngel for første gang!

Flott! Det var godt å høre. Lei sykdom det der, men fint å høre at det sannsynligvis har gitt seg. Hva ble status til slutt, på tapte fisk?

Fokuset fremover nå, må være å gi fiskene så optimale forhold som mulig. Sørge for at filtreringen er god, at de får variert kosthold og jevnlige vannbytter. Pass også på at du ikke har for mange fisk i karet; og begynn gjerne å praktisere karantene på nyinnkjøpte fisker for å unngå videre problemer...

Lykke til videre, håper dette var det siste du så til sykdommen. Sleng gjerne inn en post om et par uker for å fortelle hvordan det går.
Overraskende få fisker som døde med tanke på type sykdom; 4 stk. Fiskene får variert fôr, både levende, frossent og flak. Etter sykdommen forsvant og medisinen forsvant etter et par vannbytter, har plantene av alle ting sktt i været! Skulle tro jeg tilførte co2, men det gjør jeg altså ikke. I forhold til de stusselige plante jeg hadde er jeg ganske så fornøyd Fiskene trives og har det bra og har ikke hatt sykdom siden Har også fått masse black molly yngel, men har ikke hatt en hann der på 9 mnd (!) Mystisk medisin det der..
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Angell
Reklame for plussmedlemskap