Syk palettciklide?

Min palettciklide begynte å svømme nesten på "siden", og virker som om den sliter med å komme seg dypt nok ned i vannet. Dette skjedde rett etter et vannbytte, men har sjekket vannverdiene, og de er ok. Hva kan dette være?
Hva har du sjekket, hvilke verdier er det og hva sjekket du med, strips eller dråpetest?

Tenk også over om du kan ha forurenset vannet med noe, kanskje bøtten har vært brukt til å vaske gulv med, såpe på hendene osv.
Har stripstest som førstetest alltid for å få et pekepinn, men vet at de fleste anbefaler dråpetest, så har tatt det også. Men mine vannverdier har vært svært stabile, og det i mange måneder. Har faktisk ikke hatt dødsfall på 2 mnd, og det til tross for at jeg har ca 40-50 fisker tilsammen. Har også egen akvariebøtte- Men tok ut og renset kullfilteret i dag, kan ha vært noe med det? Skiftet også 25% av vannet, var ca en uke siden jeg skiftet vann sist. Ellers driver palettciklidene og graver igjen åpningen foran hulen sin om dagen, så lurer på om det også kan være noe stress i forbindelse med det? ...
Stress i forbindelse med lek kan muligens utløse sykdom, men jeg mistenker faktisk dette med kullfilteret ditt. Har det stått lenge i filteret og hva mener du med at du renset det?

Det er vanligvis ikke nødvendig å bruke kullfilter konstant. Det anbefales å bruke det for å fjerne uønskede stoffer i vannet, for eksempel medisinrester etter endt behandling, men det er da snakk om kortere perioder. Det har vært nevnt flere steder at kullfilter som blir stående i lenger tid etterhvert kan slippe ut igjen stoffene som det har tatt opp. Det anbefales derfor å bytte ut disse med noen ukers mellomrom, men som nevnt så er det ikke nødvendig å bruke de i det hele tatt. Det er bedre å bytte de ut med en bit vanlig blåsvamp for eksempel.

Jeg lurer derfor på om kullfilteret kan ha sluppet fri en del uønskede stoffer når du renset den. Jeg vil anbefale deg at du fjerner dette kullfilteret og tar et delvannsbytte på rundt 50% og ser om du da ser bedring. Har du Aquasafe eller lignende så kan du gjerne tilsette det også. Dette forutsetter selvfølgelig at filteret ditt består av mer enn kullfilteret så du ikke blir stående uten filterbakterier når du fjerner dette.
Får prøve det, ja. Visste ikke at man ikke trengte ha kullfilter i hele tiden. Takk for tipset!
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap