Sykdom eller er den skadet?

Jeg har 60 liters kar. Har testet for nitritt, ikke utslag.
Det er en platy som vi kjøpte for et par ukers tid siden, som ser ut til å ha en skadet finne. Rett bak finnen er det et område som er hvitt. Rett foran finnen er det litt rødt. Platyen oppfører seg helt som normalt, den svømmer også normalt. Det ser ikke ut til at skaden/sykdommen plager den. Jeg har sett at hannplatyen har jaget henne rundt tidligere og lurer nå på om han har skadet henne på noe vis. Men jeg er langt fra sikker på om dette er noen skade og frykter sykdom pga det hvite området rett bak finnen. Karet er helt nyoppstartet (startet på lørdag) og det er 3 platyer og to pansermaller i karet. De andre fiskene er helt som normale. Da jeg startet karet tok jeg med vann og pumpe fra det gamle, så karet har nå to pumper som går. Derfor skal filtrering av vannet være bra. Jeg har lett rundt på forumet, men finner ikke gode sykdomsbeskrivelser som kan passe på mitt tilfelle. Legger ved et par bilder, men det synes ikke så veldig godt. Det er ikke lett å ta bilder av fisk i bevegelse

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Når det virker som fisken ellers har det bra, og det ikke er helt lett og finne ut hva som feiler den, så ville jeg bare sett det litt an. Litt hyppigere vannbytter er ofte greit å ty til i slike tilfeller. Har du vitaminer kan du også tilsette det. Ellers ville jeg altså gitt den så gode forhold som mulig å håpe det bare er en bagatell som fisken greier å ordne opp i selv. Blir den verre eller du ikke ser bedring i løpet av en ukes tid så kan en kombinasjon av esha exit/esha 2000 være et alternativ. Håper det ordner seg
Nå er den blitt dårligere. Den ligger på bunnen og puster tungt. Det ser ut til at gjellene er blitt røde? Det er i allefall en rødfarve på denne som det ikke er på de andre. Jeg antar at det går med denne fisken, men lurer veldig på hva det er. De andre er fortsatt friske og raske. Hvis det er parasitt/sopp eller noe annet, hvor lang tid tar det før jeg ser symptomer på de andre fiskene?
Sannelig ikke godt å si siden det er umulig å vite hva som egentlig feiler den og forskjellige sykdommer har forskjellig inkubasjonstid. Røde gjeller kan ellers tyde på gjellemark, men når det bare er en fisk som er syk så tror jeg egentlig det ikke kan være det heller. Er du heldig så er det noe som rammer bare denne.

Jeg ville antagelig avlivet den syke, sørget for gode forhold for de resterende fiskene og fulgt nøye med. Om du kjøper inn de medisinene jeg nevnte i forrige innlegg så har du da en mulighet til raskt å starte en kombikur om problemet skulle dukke opp på flere fisk. Nå tar ikke nevnte medisin alt av sykdommer, gjellemark og innvollsorm krever andre tiltak.

En titt i sykdomsartikkelen kan kanskje gi deg flere tips om hva dette kan dreie seg om.
Jeg har Ektozon mot sopp og parasitter liggende. Er du kjent med det? Fikk det med da vi kjøpte karet, men aner ikke om det duger til noe.
Ektozon er faktisk vanlig salt til ublu pris
Om du leser i linken jeg la inn så kan du se at saltbehandling kan brukes som støttebehandling ved enkelte sykdommer som feks sopp. Dessuten kan det brukes for å lette oksygenopptaket for fiskene når det er nitritt i vannet, men siden vannbytter er mye mer effektive så er det egentlig ingen hensikt å bruke det i slike tilfeller heller. Til parasitter så er nok ikke salt særlig effektivt.

I tillegg så er enkelte fisk, spesielt maller, ømfintlige for salt og kan stryke med om man prøver med saltbehandling.
Har lest litt om saltet nå. Jeg har pansermaller i karet og de er jo ikke så glad i salt. Derfor har jeg tatt ut den syke platyen og gitt den intensivt saltbad. Får se om det hjelper da. Gjør det ikke det så gjør det ikke det. Jeg har i allefall prøvd det jeg kunne prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap