Hjelp! rask fiskedød!
Hei
Jeg trenger hjelp fort! Jeg har et 240l akvarium som her hvert velfungert i snart 1 år! jeg fikk første fiskedød for 2 dagersiden da jeg mistet en scalare! Jeg hadde da byttet vann for 2 dager siden og tenkte at påkenningen kanskje ble litt tøff så sjekket alle vannverdier uten å finne noe galt! Alle andre fisker så helt friske ut! Men i dag for 4 timer siden oppdaget jeg en ny død fisk dette var en siamesisk algespiser! men etterhvert som timene har gått har det dukket opp flere døde fisk! 1 siameser til, en somerfugl, 2 adolpoi. 1 øksefisk og en malle!
Jeg har sjekket vannverdier på nytt uten å finne noe galt! Fisken som er igjen virker frisk og livlig!
Noen som kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre??
Eneste endringen jeg har gort er å sette en 2 nye planter og 2 nye maller for noen dager siden . Kan dette være årsaken?
MVH Steinar som er desperat etter hjelp!
Jeg trenger hjelp fort! Jeg har et 240l akvarium som her hvert velfungert i snart 1 år! jeg fikk første fiskedød for 2 dagersiden da jeg mistet en scalare! Jeg hadde da byttet vann for 2 dager siden og tenkte at påkenningen kanskje ble litt tøff så sjekket alle vannverdier uten å finne noe galt! Alle andre fisker så helt friske ut! Men i dag for 4 timer siden oppdaget jeg en ny død fisk dette var en siamesisk algespiser! men etterhvert som timene har gått har det dukket opp flere døde fisk! 1 siameser til, en somerfugl, 2 adolpoi. 1 øksefisk og en malle!
Jeg har sjekket vannverdier på nytt uten å finne noe galt! Fisken som er igjen virker frisk og livlig!
Noen som kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre??
Eneste endringen jeg har gort er å sette en 2 nye planter og 2 nye maller for noen dager siden . Kan dette være årsaken?
MVH Steinar som er desperat etter hjelp!
Postet 09.09.08 kl 20:12
Postet 09.09.08 kl 20:20
Nitrit og nitrat verdiene er som de skal! har ikke noe for å sjekke amoniak, ser ingen sykdomstegn på de fiskene som er igjen nå! men i går var den ene regnbuefisken rar med ristinger og mistet helt fargen, men den ser ut til å være helt frisk nå!
Noen tiltak jeg bør gjøre eller bør jeg bare følge med utover????
Noen tiltak jeg bør gjøre eller bør jeg bare følge med utover????
Postet 09.09.08 kl 20:27
Å sette inn nye fisker uten å ha dem i karantene først er alltid en risikosport. De kan bringe med seg smitte og sykdom som slår ned i akvariet.
Siden du allerede har testet vannet og ikke funnet noe galt, må vi nesten anta de er smittet av noe fra de nyinnførte mallene.
Hva det er for sykdom er dessverre umulig å si bare på grunnlag av at "de døde"
Ser du noe som helst unormalt i oppførsel eller utseende på fiskene først?
Siden du allerede har testet vannet og ikke funnet noe galt, må vi nesten anta de er smittet av noe fra de nyinnførte mallene.
Hva det er for sykdom er dessverre umulig å si bare på grunnlag av at "de døde"
Ser du noe som helst unormalt i oppførsel eller utseende på fiskene først?
Postet 09.09.08 kl 20:27
Uten noen beskrivelser av symptomer eller sykdomstegn blir det nesten umulig å komme med vettuge forslag. Ingenting unormalt med de døde fiskene?
Litt mer info kan kanskje hjelpe: (les gjerne denne tråden)
- rekkefølgen på ting de siste dagene? Du sier du har byttet vann og fått nye fisk, og at scalaren døde først. I hvilken rekkefølge skjedde disse tingene og hvor lang tid var det i mellom hver hendelse?
- Hvor mange og hvilke fisk har du i karet?
- Har du fått andre nye fisk i karet de siste par månedene?
- Har du gjort noen endringer i karet de siste par månedene?
- Iom at vannbyttet kanskje har noe med saken å gjøre; har du målt vannverdiene rett fra krana?
- Observér fiskene. Se spesielt etter om fisken puster hurtigere enn normalt, om avføringen er normal, eller om den oppfører seg aggressivt/passivt.
(edit: hoi, her har det kommet tre innlegg mens jeg skrev mitt, ja...
Litt mer info kan kanskje hjelpe: (les gjerne denne tråden)
- rekkefølgen på ting de siste dagene? Du sier du har byttet vann og fått nye fisk, og at scalaren døde først. I hvilken rekkefølge skjedde disse tingene og hvor lang tid var det i mellom hver hendelse?
- Hvor mange og hvilke fisk har du i karet?
- Har du fått andre nye fisk i karet de siste par månedene?
- Har du gjort noen endringer i karet de siste par månedene?
- Iom at vannbyttet kanskje har noe med saken å gjøre; har du målt vannverdiene rett fra krana?
- Observér fiskene. Se spesielt etter om fisken puster hurtigere enn normalt, om avføringen er normal, eller om den oppfører seg aggressivt/passivt.
(edit: hoi, her har det kommet tre innlegg mens jeg skrev mitt, ja...
Postet 09.09.08 kl 20:28
Endret: 09.09.08 kl 20:29
Postet 09.09.08 kl 20:29
Postet 09.09.08 kl 20:31
Jeg tenker nesten litt på forgiftning av noe slag. At så mange fisk dør så brått og på så kort tid er meget merkelig ellers. Kan du ha vært oppi akvariet med hender og armer, kanskje senere på dagen etter en husvask eller rengjøring av noe der du brukte sterke vaskemidler? Slik at du har hatt rester av produktet på hender og armer? Vinduspuss er for eksempel forferdelig giftig for livet i akvariet.
Det gjelder å tenke seg nøye om, lenge og vel, og forsøke å huske hva du gjorde tidligere den dagen eller dagen før, da fiskene dine begynte å dø.
Muligens har også mallene bragt med seg noe smitte de selv er relativt immune mot, men ikke de andre fiskene dine.
Det gjelder å tenke seg nøye om, lenge og vel, og forsøke å huske hva du gjorde tidligere den dagen eller dagen før, da fiskene dine begynte å dø.
Muligens har også mallene bragt med seg noe smitte de selv er relativt immune mot, men ikke de andre fiskene dine.
Postet 09.09.08 kl 20:34
Endret: 09.09.08 kl 20:35
- Hvordan fisk er det?
Se tidligere innlegg.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Øksefisk 3 mnd, regnbuefisk 8mnd, adolpoi 9 mnd,siamesisk algespiser 9mnd, scalare 7mnd, "suge flyndrmalle" 1 mnd.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
3 scalarer, 15 rødmunntetra, 4 siamesiske algespiser, 6 regnbuefisk, 2 ancistrus,4 adolpoi, 2 øksefisk
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
2 Adolpoi, 1 "suge flyndre" Malle,
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
240 liter akvarium,Pumpe Fluval 405 utv. filter som orginalt, renskes 1 gang per 2 mnd, 2 av 4 filter av gangen i akvarievann, bytter vann 1/4 1 gang i uken.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 6,8, kh 3, gh 7, nitit 0 nitat 0
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Normal aktivitete, eneste vi har lakt merke til var scalaren som gjemte seg i det ene hjørnet før den døde! pluss fargeending på den ene regnbuen, men som nå ser helt normal ut! virker også som allle fikene holder seg kansje litt lengre ned i vannlagene en der de pleier å være. fiskene som har død har død veldig plutselig!
Se tidligere innlegg.
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Øksefisk 3 mnd, regnbuefisk 8mnd, adolpoi 9 mnd,siamesisk algespiser 9mnd, scalare 7mnd, "suge flyndrmalle" 1 mnd.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
3 scalarer, 15 rødmunntetra, 4 siamesiske algespiser, 6 regnbuefisk, 2 ancistrus,4 adolpoi, 2 øksefisk
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
2 Adolpoi, 1 "suge flyndre" Malle,
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
240 liter akvarium,Pumpe Fluval 405 utv. filter som orginalt, renskes 1 gang per 2 mnd, 2 av 4 filter av gangen i akvarievann, bytter vann 1/4 1 gang i uken.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
ph 6,8, kh 3, gh 7, nitit 0 nitat 0
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Normal aktivitete, eneste vi har lakt merke til var scalaren som gjemte seg i det ene hjørnet før den døde! pluss fargeending på den ene regnbuen, men som nå ser helt normal ut! virker også som allle fikene holder seg kansje litt lengre ned i vannlagene en der de pleier å være. fiskene som har død har død veldig plutselig!
Postet 09.09.08 kl 20:48
Postet 09.09.08 kl 20:54
Postet 09.09.08 kl 20:55
Jeg tenker også på forgiftning, som Mona er inne på. Så mange dødsfall så hurtig er det ikke mye som får til; og er det en bakterieinfeksjon så ville du sannsynligvis ha sett noen symptomer - i det minste tegn på de døde fiskene...
Bruker du bøtte når du skifter vann? Kan den ha blitt brukt til annet uten at du har vært klar over det? Hvordan bytter du vann og hvor mye om gangen?
Hva forer du med?
Bruker du bøtte når du skifter vann? Kan den ha blitt brukt til annet uten at du har vært klar over det? Hvordan bytter du vann og hvor mye om gangen?
Hva forer du med?
Postet 09.09.08 kl 21:01
Da ville jeg definitivt ha fått målt ammoniakk i vannet. 0 i nitrat tyder på at filteret ikke fungerer som det skal. Evt. at det er noe galt med testen (enten at du bruker strips, eller at testen har gått ut på dato).
Har det nylig vært en strømstans hos dere?
Har det vært filtrert over kull, og kullfilteret ikke blitt fjernet?
Har det nylig vært en strømstans hos dere?
Har det vært filtrert over kull, og kullfilteret ikke blitt fjernet?
Postet 09.09.08 kl 21:03
Postet 09.09.08 kl 21:12
Endret: 09.09.08 kl 21:16
Postet 09.09.08 kl 21:14
Postet 09.09.08 kl 21:14
Postet 09.09.08 kl 21:17
vi forere med tetra flakfor og tetra tabimin tabletter + røde mygglarver 1 gang i uken, jeg har kullfilter i pumpen som far stått i i 9 mnd, skal dette fjernes? Kan dette være årsaken, Vi har en bøtte vi benytter til alt vannbytte og kun det!
Har ikke dråpeteller til no2 kun strips! her slår den ut på det svakeste!
Har ikke dråpeteller til no2 kun strips! her slår den ut på det svakeste!
Postet 09.09.08 kl 21:22
Postet 09.09.08 kl 21:25
Jeg skjønner egentlig ingenting, jeg, men tror du er forvirret over begrepene NO2 og NO3.
Jeg tror kanskje at du har dråper for å teste NO2 (nitritt), men strips for å teste NO3 (nitrat). Nitritt er gift og bør ligge på 0 hele tiden. Virker som om din gjør det. Bakteriene i filteret bryter ned nitritt og danner nitrat, som kun blir farlig i store konsentrasjoner.
Strips er veldig unøyaktige og du kan ikke stole på resultatet strips gir.
Jeg lurer på om problemet er kullfilteret, selv om jeg ikke fatter hvorfor problemet skulle dukke opp etter 9 (!) måneder. Et kullfilter absorberer alle mulige stoffer i en snau måned. Etter det er filteret mettet og begynner å slippe ut igjen alt istedet. Dette kan sikkert forårsake trøbbel uten at jeg har erfaring på området. Men 9 måneder er langt mer enn det kullfilteret burde tåle.
I Norge er vannet så bra at vi kun bruker kullfilter et par-tre dager etter medisinering for å fjerne medisinen fra vannet. I andre land hvor vannkvaliteten er dårligere bruker mange kullfilter og bytter disse hver måned.
Jeg ville som et forsøk tatt ut kullfilteret umiddelbart og tatt et stort vannbytte. ved alle uforklarlige dødsfall lønner det seg å bytte vann, siden det er en enkel ting å gjøre, og rent vann skader aldri.
Ekspertisen får fylle ut og korrigere
EDIT: og da hadde du korrigert før jeg rakk å poste se bort fra første del av min post
Jeg tror kanskje at du har dråper for å teste NO2 (nitritt), men strips for å teste NO3 (nitrat). Nitritt er gift og bør ligge på 0 hele tiden. Virker som om din gjør det. Bakteriene i filteret bryter ned nitritt og danner nitrat, som kun blir farlig i store konsentrasjoner.
Strips er veldig unøyaktige og du kan ikke stole på resultatet strips gir.
Jeg lurer på om problemet er kullfilteret, selv om jeg ikke fatter hvorfor problemet skulle dukke opp etter 9 (!) måneder. Et kullfilter absorberer alle mulige stoffer i en snau måned. Etter det er filteret mettet og begynner å slippe ut igjen alt istedet. Dette kan sikkert forårsake trøbbel uten at jeg har erfaring på området. Men 9 måneder er langt mer enn det kullfilteret burde tåle.
I Norge er vannet så bra at vi kun bruker kullfilter et par-tre dager etter medisinering for å fjerne medisinen fra vannet. I andre land hvor vannkvaliteten er dårligere bruker mange kullfilter og bytter disse hver måned.
Jeg ville som et forsøk tatt ut kullfilteret umiddelbart og tatt et stort vannbytte. ved alle uforklarlige dødsfall lønner det seg å bytte vann, siden det er en enkel ting å gjøre, og rent vann skader aldri.
Ekspertisen får fylle ut og korrigere
EDIT: og da hadde du korrigert før jeg rakk å poste se bort fra første del av min post
Postet 09.09.08 kl 21:30
Endret: 09.09.08 kl 21:31