Corydoras med problemer med finnene
to av mine flekkete pansermaller har mistet ene framfinnen sin aner ikke hva som gjør det ! Noen som kan hjelpe meg ? har albinoer sammen med disse, og de er litt større.. kan det være dem som plager og spiser av dem finnene? har en del sten i akvariet.. så det i dag da jeg satt lenge å studerte dem, da jeg så den ene sto og vippet.. noen som vet en årsak eller hva det kan være for noe, dem går sammen med guppy, molly, skjørtetetra, kuhliål, neontetra, sebrafisk, og sitrontetra... ingen andre fisk en disse to som har dette..
disse går i et 550 liters kar...
disse går i et 550 liters kar...
Postet 16.09.08 kl 00:11
Endret: 16.09.08 kl 19:54
Moniqeto av mine flekkete pansermaller har mistet ene framfinnen sin :( aner ikke hva som gjør det ! Noen som kan hjelpe meg ? har albinoer sammen med disse, og de er litt større.. kan det være dem som plager og spiser av dem finnene? har en del sten i akvariet.. så det i dag da jeg satt lenge å studerte dem, da jeg så den ene sto og vippet.. noen som vet en årsak eller hva det kan være for noe, dem går sammen med guppy, molly, skjørtetetra, kuhliål, neontetra, sebrafisk, og sitrontetra... ingen andre fisk en disse to som har dette.. disse går i et 550 liters kar...
Er litt vanskelig å si hvilken finne du mener, framfinnen... Mener du di på siden på hver side forran? Har du målt vannverdier? Har du kjennskap til finneråte? Kan det være det? Litt rart at det er flere av samme individet i karret og kun to av dine corryer er "skadet". Er det hvitt (ser ut som det er "mugg") ytterst der finnene er skadet? Har du et klat bilde ville det vært kanskje litt lettere å se
Postet 16.09.08 kl 01:01
ingen synlig Sopp eller mugg skader ser det ut som ene har halve finnen fortsatt.. jah den har to finner helt nede framme som den støtter seg opp når den slapper av på bunnen.. finnen er helt lik farge som resten av fisken.. men det beste jeg kan gjøre er vel vannbytte, og se om det blir bedre (Håpe på det beste. ) Har tidligere behandlet dem mot hvitprikke syken, som bare brøt ut på guppyene mine. lurer litt på om det kan være mulig at sitrontetraene har vert litt for innpåsliten... disse viser ekstrem interesse for mine (bunnfisk, og ål)som pluttselig finner ut at de skal svømme som en gal langs langsidene av akvariet. har død en guppy for noen dager siden, men mener det er fordi den ikke var helt riktig avlet, og hadde en knekk i ryggen siden vi fikk den, og når den ble gravid så fikk den problemer med dette.. takker for all hjelp som jeg kan få...
Postet 16.09.08 kl 17:52
Har du noen skarpe stener el.l på bunnen av karet? F.eks lavasteiner? Skjønner ikke annet enn at det må være noe de har skrapet seg opp på, i en trang passasje eller noe. Har sitrontetra sammen med mine cory'er, og de er overhode ikke interessert i hverandre.. Kan ikke skjønne at det er andre som er finnenappere oppi karet ditt, heller. Men, man lærer seg jo at det finnes endel "regler" som ikke har unntak.
Postet 16.09.08 kl 18:21
Postet 16.09.08 kl 18:54
Postet 16.09.08 kl 19:49
Postet 16.09.08 kl 19:52
I og med at corydoras er såpass "tykkhudet" er det vanskelig for andre fisk å ta dem via huden. De har jo også piggfinner på siden av buken, og da får jeg problemer med å se for meg at noen andre fisker så lett kommer til for å nappe i bukfinnene. Hadde det enda vært rygg-/halefinner det var snakk om.. Øynene er vel det som gjerne skades, av andre fisker, på corydoras.
Postet 16.09.08 kl 19:57
godt mulig det er noen av stenene i akvariet sin skyld.. har småsten å noen store nå før vi har fått byttet ut til sand på bunden.. håper den vokser fort ut igjen.. men fiskene er veldig livlige selv om de mangler denne =) å spiser like mye som ellers også.. og ser friske ut =) får håpe på det beste..
Postet 17.09.08 kl 20:11
Postet 17.09.08 kl 20:57
nå har ene guppyen også tatt kvelden, tror det var mollyenes skyld at denne forsvant. Har merket at de er blitt veldig plagsome for enkelte fisk, men de forsvarer seg.. hvilke medisiner funker mot finneråte da ? hvis noen vet :P
har ikke flyttet dem på over en måned da jeg fikk 550 literen.. men mulig de har skadet seg da.. er ikke hver eneste dag jeg sitter med nesen nesten helt inne i ruten å studerer hver eneste fisk.. var den dagen jeg slapp guppy babyene oppi til de store jeg så dette.
har ikke flyttet dem på over en måned da jeg fikk 550 literen.. men mulig de har skadet seg da.. er ikke hver eneste dag jeg sitter med nesen nesten helt inne i ruten å studerer hver eneste fisk.. var den dagen jeg slapp guppy babyene oppi til de store jeg så dette.
Postet 20.09.08 kl 00:03
Endret: 20.09.08 kl 00:07
Postet 20.09.08 kl 00:44
Postet 20.09.08 kl 21:00