Nematol funket ikke på camallanus?

Jeg har nettopp gjennomført første behandling med Sera Nematol, og skal gjenta om tre uker. Men skal ikke all ormen dø etter første behandling, og rebehandlingen er for å ta egg som er klekket senere?

Ser nå at en golden har orm hengende ut under buken. Har jeg gjort noe feil? Har målt opp 1 ml pr 40 liter, altså 4,75 ml for 190 liter. Var det for lite?
Er det bare å prøve en gang til? Kanskje høyne dosen en smule?

Tror jeg prøver dette, hvis det ikke kommer noen motsigende svar her nå.
Tror ikke du bør, eller behøver å øke dosene.
Cammalanusen dør ikke momentant av behandlingen.
Om jeg ikke husker feil er det slik at metabolismen i ormen går langsommere, og tar livet av den etter en stund.
Har selv gjennomført slik behandling i flere kar med smitte. Har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, og har ikke sett snurten av Cammalanusen siden.

Mvh. Nina
Hmm, ok. Men nå hadde jeg oppi ny dose med medisin i går... Økte dosen med 1,25 ml. Håper det går bra da. Fiskene svømmer rundt som vanlig og lar seg ikke bemerke med det.

Før jeg startet kuren så var det ingen fisker som hadde synlig orm. De to som hadde det døde/ble avlivet for ca 1 mnd siden. Så det som var så rart var at det dukket opp synlig orm på den ene golden rett etter første behandling. Men nå i dag ser det ut som om den er borte.
Det at du ser ormen tyte ut av fisken skyldes at ormen blir slapp når medisinen begynner å virke. Altså et godt tegn!
Ettersom ormen holder seg fast med små "haker" kan det ta litt tid før den løsner helt. Forsøk for all del ikke å nappe den vekk, dette kan skade fiskens tarm!
Hadde du guppyer selv når du medisinerte mot dette? Har mistet 6 stk under og etter kuren. Ser ikke ut som de tåler medisinen særlig bra. De to jeg har igjen ser fin ut foreløpig, men resten tok kvelden en etter en.
Er nok ikke medisinen som har tatt dem av dage, men følgende etter parasitten. Har mista en del tetraer her hos meg. Og virker som de tåler parasitten meget dårlig.
Nei, guppyene ble kjøpt inn rett før jeg begynte å medisinere, fordi jeg ville ha dem med på kuren.
Guppy i butikken er jo som regel veldig dårlig fisk da, som ofte dør etter ankomst hjemme. For dårlige gener grunnet for mye avl. Noe av det samme problemet som sommerfuglciklider har desverre
Har kuret flere hundre guppy med Nematol.
Det vi har hatt av utstillings- og villguppy har tålt kuren godt.
Har mistet 1-2% av dem.
"Butikkguppy" er en annen sak dessverre, der har vi mistet ca. 60%. Har åpnet all voksen fisk som har dødd under eller rett etter behandling, og alle har hatt orm innabords. Enten noen store, eller mange små.
OK, ja dette var jo "butikk guppyer". Får håpe de to siste overlever da. De må jo også være med på en ny kur om 3 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap