Ancistrus sp døde - hvorfor?

I dag morges fant jeg min vanlige ancistrus sp død.
La merke til at magen var en del større enn jeg har sett tidligere. Han så oppblåst ut. Fisken var 2-3 år gammel, og var den fisken jeg har hatt lengst. Synes derfor det er veldig synd at akkurat denne fisken forsvant for meg.
Ble litt nysgjerrig på hva det var som drepte fisken så jeg åpnet den(husker ikke hva det heter akkurat nå) og så at tarmene var fylt med finkornet sand. Jeg har hatt biltemasand i bunnen det siste halvannet året, men i forbindelse med nytt kar har jeg også hatt finkornet sjøsand i bunnen.

Fisken har i perioder vært lite interessert i mat som jeg har stappet nedi(algetabletter). Har som regel brukt å gjemme seg på sin vante plass. De siste ukene har den derimot kommet frem med en gang den har trodd det har vært mat på ferde. Kan ikke huske å sett noe unormalt med magen hans de siste dagene, men så har han ikke brukt å vise den frem på glasset heller.

Som jeg nevnte tidligere har det også vært bytte av kar for denne karen den siste måneden. Ca 1. september kjøpte jeg nytt akvarium - Juwel Rio 240. Satte inn en godt innkjørt pumpe(fluval3) samtidig med standard juwel pumpe, og flyttet fiskene.

Har ikke sett tegn til nitritt, og ph har holdt seg stabil på ca 7.
Kh er 2.
Bruker å bytte vann en gang i uken. I forbindelse med dødsfall blant nyinnkjøpte corydoras trillinateus ble også vannet testet hos dyrebutikken. Alle verdier var fine så jeg fikk nye fisker. Kjøpte seks, alle i samme pose, 1 døde i posen på vei hjem og 2 døde påfølgende natt. Nå vet jeg ikke hvilke tester som ble tatt siden det var samboeren min som avla et besøk hos dyrebutikken. Testene var fra torsdag kveld.

Regner med at fisken døde av sanden jeg fant i tarmene dens.
Er det vanlig at ancistrus gumler i seg sand, og bruker de å dø av dette? Kan det være mulig at han døde av noe annet? Kunne ikke se noe annet påfallende bortsett fra den oppblåste magen.Har ikke vært borti dette tidligere. Ønsker ikke å bytte til grus da jeg har fisk som helst vil ha sand. Corydoras og apistogramma.

Er bekymret for mine andre 2 ancistruser. Bruker bare å se en av de til vanlig, og den har ikke oppblåst mage, og det er på en annen måte litt synd siden det er en hunn(ønsker yngel). Alle mine andre fisker ser friske ut.

Kom dessverre ikke på å ta bilde av fisken da den var død.

gorbjo
I forbindelse med dødsfall blant nyinnkjøpte corydoras trillinateus ble også vannet testet hos dyrebutikken. Alle verdier var fine så jeg fikk nye fisker. Kjøpte seks, alle i samme pose, 1 døde i posen på vei hjem og 2 døde påfølgende natt.

Det du skal huske på når det gjelder generelt Corydoras artene er at de kan avgi "stress gift" når de er flere i en pose fra butikken, så fiskene bør singel pakkes fra butikken.
Når en singelpakker corydoras er sjansen mindre at de avgir stressgift.

Jeg mistet 10 Corydoras Davidsandsi på samme måte som deg, der var det pakket 5 stk i hver pose.

Jo, den samme konklusjonen kom jeg også frem til. Hadde faktisk lest om stress-gift på forhånd, men kom dessverre ikke på det da jeg kjøpte fiskene(rødmer). Sa ifra på dyrebutikken etterpå at det kunne være grunnen til at fiskene døde. Vet ikke om hun jeg sa ifra til tok meg seriøst fordi hun var ny der og så ikke ut til å ville høre så mye på meg. Men nå skal det sies at alle de andre faste ansatte på den dyrebutikken(som jeg vet om iallefall) har gode kunnskaper om fisk generelt og hører gjerne på kundene sine. Jeg var bare uheldig med hvem som var på jobb akkurat den dagen.

Men er det noen andre som har erfaring med ancistrus som spiser sand og dør av det? Nå vet jeg ikke om fisken spiste sand selv eller om den bare fikk med seg unormalt mye sand når den spiste av tablettene jeg puttet nedi. Kanskje litt spesiell situasjon i og med at jeg sløyet fisken og fikk se det. Vet ikke hvor mange som bruker å gjøre dette.
Interessant
Jeg aner ikke om forstoppelse av sand kan være dødsårsak for Ancistrus, men jeg har og nettopp opplevd det samme med min Ancistrus sp. Fisken har tidligere gått i kar med grus, i ca.3 år. For rundt 6-7 måneder siden skiftet jeg til Rådasand 0.8-1.2 mm og fant Ancistrusen min død for ca.2 måneder siden, med oppsvulmet buk og tydelig forstoppelse av sand i tarmene.
Vannverdier er som de skal være.

Det kan jo være helt andre årsaker og, som mat den har fått tak i som den ikke bør ha, mangel på grønnsaker/planter/røtter (fibre). Ancistrusen er jo nødt til å ha trevirke for å balansere sitt tarmsystem, men det som er litt snodig er at jeg hele tiden har hatt røtter tilgjengelig for han.

Hadde vært interessant ellers å høre om andre har opplevd lignende. Er det kanskje mat som ancistruser ikke bør ha i det hele tatt?

/TIK
Jo, jeg har også bestandig hatt røtter i karet som han kunne gumle på. Servert algetabletter, agurk og squash. Ellers har jeg også hatt en del alger i selve karet han kunne tygd på Han har tidligere vært litt sky og gjemt seg bak en rot eller noe. Bestandig på en fast plass. Etter at jeg flyttet han til et større kar har jeg sett mye mer til han. Spesielt når jeg ga mat. Tidligere gadd han ikke å bry seg, men de siste ukene, var det faktisk han som kom frem på foringsplassen før jeg i det hele tatt putta noe nedi. Endring av oppførsel iallefall. Tabletten løser seg jo opp, og en del ligger løst rundt. Kanskje når han har sopt opp dette at han fått i seg for mye sand. Men hvis det kan være noe sånt så blir jeg litt bekymret for de andre 2 ancistrusene mine. Men disse har vært aktive i matveien hele tiden(bortsett fra hannen som plutselig er den som har gjemt seg på den samme plassen hele tiden - skifte i hierarki?), og spist algetabletter liggende på sandbunn.
Eller kanskje den nye sanden jeg har brukt har klumpet seg sammen i magen hans? På den andre siden tror jeg ikke det da sanden er svært løs.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap