Alle 11 corydorasene mine er død

Jeg så til min store skuffelse i dag at alle mine Corydorasene var død (Utenom 1). Noen fløt på toppen og noen lå på bunnen. Jeg fikk en forvarsel for vel en uke siden da døden den første mens resten døde i natt. Har noe opplevd det samme?. Alle vannverdiene er helt opptimal. Jeg har de i samme kar som diskusene og noen kardinaltetra men kan ikke se noe på disse.

Eneste jeg ser på den siste gjennlevende er at den har et rødt merke/sår bak på ene siden av halen. (se bildet)

Hva kan grunnen være at dette skjedde så plutselig? Jeg har kjøpt ny varmekolbe og har økt temperaturen fra 26,5 til 27,5. Dette er den eneste endringen jeg har gjort i karet. Denne ble erstattet for ca 14 dager siden.

Noen som har noen idee om hva jeg bør gjøre før jeg vet kjøper nye?

"Optimale verdier" betyr hva?
Hva har du målt, hva var tallene og målte du med strips eller dråper?

Hvordan er oksygennivået?
på dyrebutikken sa de at røde flekker på cory som regel tyder på indre blødiniger, og dette kan skyldes svake individer (mye innavl) men det er jo rart hvis du har fått 11 svake individer..mine corydoras sodalis tålte veldig dårlig at jeg justerte temperaturen opp i mitt kar, da mistet jeg to på en uke, men det var da under varmebehandling så tempen ble skrudd opp til over 30 grader i 2 dager, har den vanligvis på rundt 26 grader..

Røde blodutredelser (ofte kombinert med frynsete finner) kan tyde på nitritforgiftning.
MC Darup
"Optimale verdier" betyr hva? Hva har du målt, hva var tallene og målte du med strips eller dråper? Hvordan er oksygennivået?

Jeg har bare målt med strips.

PH 6,5
KH 0
GH 3
No2 0
No3 0

Jeg bytter 30% av vannet minst en gang i uken.

Jeg la inn ett nytt bilde av fisken som er litt større siden det andre ble så lite. Kan noe si meg sikker hvilken type dette er? Ser noe av disse bare tåler 26 grader. Kan jeg ha blitt feil innformert i butikken som sa at de skulle tåle 28?
Konklusjon
Da var problemet oppklart. Jeg hadde justert den nye varmekolben min inn etter et termoeter som ikke fungerte. Det viste 27,5 men i virkeligheten er det over 31 grader oppi der så de stakkars fiskene er blitt kokt

Kan vanskelig forestille meg at et kar har null NO3, i mitt discus-kar, med vannbytte annenhver dag, så ligger den på rundt 12 og 2-3 rett fra kranen. Anbefaler deg å få deg ordentlige tester, så vil du nok få et annet resultat. I alle fall et som er mer korrekt!

Kan se ut som om det er C.Paleatus du har. Og de er nok ikke "laget" for slik varme. I et discus-kar vil nok Corydoras Sterbai være den cory'en som trives best, de vil gjerne ha det litt varmt.
Modern
Kan vanskelig forestille meg at et kar har null NO3, i mitt discus-kar, med vannbytte annenhver dag, så ligger den på rundt 12 og 2-3 rett fra kranen. Anbefaler deg å få deg ordentlige tester, så vil du nok få et annet resultat. I alle fall et som er mer korrekt! Kan se ut som om det er C.Paleatus du har. Og de er nok ikke "laget" for slik varme. I et discus-kar vil nok Corydoras Sterbai være den cory'en som trives best, de vil gjerne ha det litt varmt.

Nei det er sikkert ikke 0 men det er dette sette jeg har brukt hele tiden og jeg fikk ikke noe utslag. Jeg vet at venter jeg lenge nok med vann byttet så har jeg fått litt utslag. Men vil ikke tro at det er vannkvaliteten som tok knekken på fiskene når de ikke tåler med en 26C. og sette viste ikke noen unaturlige utslag

Takk for alle svar!
Dette er et risikoprosjekt, tror jeg. Å bruke strips til å teste vannet med er i beste fall Lotto-trekning. Hvis noe av resultatene er riktig, har du flaks! Du kan nesten regne med at de IKKE er riktige, men helt feil. Og når du attpåtil har diskus, er det enda verre, da disse krever at du har hundre prosent kontroll på vannverdiene dine. 30% vannbytte i et diskuskar tror jeg de fleste diskus-eiere her inne ville si var for lite, men...

Du bør egentlig løpe ut og kjøpe dråpetester med det samme.
Jeg tror aldri jeg ville hatt diskus i akvariet mitt uten å ha et helt batteri med skikkelige tester.

Det er dessuten svært få Corydoras som over tid trives i så varmt vann som diskus skal ha. Du bør absolutt satse på Corydoras sterbai istedet, den tåler varmen helt fint.

Corydoras paleatus er vel en av de siste Corydoras-artene jeg ville puttet i et diskus-kar! Husk at disse kan tåle såpass kjølig vann som helt ned til 15°C. Mellom 20 og 25°C er det beste for den arten!
Øyvind Tvedt
Jeg har bare målt med strips. PH 6,5 KH 0 GH 3 No2 0 No3 0 Jeg bytter 30% av vannet minst en gang i uken.
Resultatene du har fått av teststripsene kan du overhodet ikke stole på. Les her hvis du vil vite hvorfor.

Det skal også nevnes at blodutredelser på corydoras kan skyldes en bakterieinfeksjon.

Som nevnt over, så er det få coryer som kan holdes sammen med discus. C. sterbai er den som vanligst anbefales i denne sammenhengen. Jeg er ikke overbevist om at det er temperaturen som er problemet. Hvis det har vært en kortvarig periode med 31 grader, så skjønner jeg ikke helt helt hvorfor de skulle dø alle sammen på en gang. Det blir problemer først hvis det er en mer langvarig periode. Det må som regel til mer enn 31 grader for å ta livet av fisker sånn med en gang (med unntak av hvis endringen kommer brått - at man f.eks. fyller på for varmt vann i akvariet). Jeg har selv mistet en gjeng med corydoras pga. varme, men da var vannet langt varmere (det var ei varmekolbe som hadde gått amok). Det ga ikke de samme symptomene. Jeg så ingen blodutredelser på fiskene mine. Derimot fløt flere av dem rundt i akvariet, oppblåst og fulle av luft (et utrolig ekkelt syn). Men det er klart, hvis fiskene allerede var svekkede av f.eks. en bakteriell infeksjon, så kan ekstremtemperatur gi så raske dødsfall.
mona o
Dette er et risikoprosjekt, tror jeg. Å bruke strips til å teste vannet med er i beste fall Lotto-trekning. Hvis noe av resultatene er riktig, har du flaks! Du kan nesten regne med at de IKKE er riktige, men helt feil. Og når du attpåtil har diskus, er det enda verre, da disse krever at du har hundre prosent kontroll på vannverdiene dine. 30% vannbytte i et diskuskar tror jeg de fleste diskus-eiere her inne ville si var for lite, men... Du bør egentlig løpe ut og kjøpe dråpetester med det samme. Jeg tror aldri jeg ville hatt diskus i akvariet mitt uten å ha et helt batteri med skikkelige tester. Det er dessuten svært få Corydoras som over tid trives i så varmt vann som diskus skal ha. Du bør absolutt satse på Corydoras sterbai istedet, den tåler varmen helt fint. Corydoras paleatus er vel en av de jeg ville si trives best i nedre halvdel av tjue-tallet på gradestokken. [QUOTE=Øyvind Tvedt]Jeg har bare målt med strips. PH 6,5 KH 0 GH 3 No2 0 No3 0 Jeg bytter 30% av vannet minst en gang i uken.

Jeg skal kjøpe meg et sett med dråpetester men diskusene har ikke tegn til noe mistrivsel eller problemer.
De spiser og har de siste måndene dobbelt størrelsen sin. Jeg har kjørt samme prosedyerene hele veien så kan ikke se det skal være noe fare der. Jeg har 2 store utvedige filtre som nok er hjelper meg godt med å hold vannkvalieten i sjakk i mitt 405 L kar.
Dette problemet startet da jeg byttet varmekolbe. Jeg måtte sette varmekolben til 31 grader for å komme opp i tempratur på 27 på termometeret. Jeg reagert ikke på dette for jeg har tidligere opplevd at de ikke stemmer med det som står på måleren på kolben. Men etter jeg så at det var så mye døde fisk i dag sjekket jeg alt og det var da jeg kom på å dobbelt sjekke med annet termometer. Oppdager da at jeg ligger 4 grader over det jeg skal ha. Jeg burde nok reagert tidligere gjerne men har for vane og stole på at innvendige glass termometre stort sett viser riktig.

Men hører selvsagt på ekspertene her og skal kjøpe meg dråpe tester sett men har nok mest tro på at i dette tilfelle var det varmen som knertet fisken

Øyvind
Inger Anne
Resultatene du har fått av teststripsene kan du overhodet ikke stole på. Les [URLBLOCK1] hvis du vil vite hvorfor. Det skal også nevnes at blodutredelser på corydoras kan skyldes en bakterieinfeksjon. Som nevnt over, så er det få coryer som kan holdes sammen med discus. C. sterbai er den som vanligst anbefales i denne sammenhengen. Jeg er ikke overbevist om at det er temperaturen som er problemet. Hvis det har vært en kortvarig periode med 31 grader, så skjønner jeg ikke helt helt hvorfor de skulle dø alle sammen på en gang. Det blir problemer først hvis det er en mer langvarig periode. Det må som regel til mer enn 31 grader for å ta livet av fisker sånn med en gang (med unntak av hvis endringen kommer brått - at man f.eks. fyller på for varmt vann i akvariet). Jeg har selv mistet en gjeng med corydoras pga. varme, men da var vannet langt varmere (det var ei varmekolbe som hadde gått amok). Det ga ikke de samme symptomene. Jeg så ingen blodutredelser på fiskene mine. Derimot fløt flere av dem rundt i akvariet, oppblåst og fulle av luft (et utrolig ekkelt syn). Men det er klart, hvis fiskene allerede var svekkede av f.eks. en bakteriell infeksjon, så kan ekstremtemperatur gi så raske dødsfall.

Da har jeg fått en kompis til å komme ned med en dråpetester for NO3 og NO2. PHen er målt med dråpetester så den regner jeg med er grei. Skal legge inn svar her så snart han er kommet og vi får noe svar.
Er det lenge siden du satte inn disse C. paleatusene i akvariet...? Eller har de gått der hele tiden, eller ihvertfall lenge?
mona o
Er det lenge siden du satte inn disse C. paleatusene i akvariet...? Eller har de gått der hele tiden, eller ihvertfall lenge?

Jeg har hatt de ca 3,5 mnd ca

Nå fikk jeg ikke målt vann kvalitene med dråpetester i kveld for han som skulle komme å hjelpe meg kunne ikke likevel men satser på å få målt vannet skikkelig i morgen.

Jeg byttet 30% av vannet nå i kveld for sikkerthets skyld. Men diskusene ser fin ut. Ikke noe slitte finner eller noe blo utredelser på de. Jeg dette er et kar som har stått med diskuser ganske lenge nå etter hvert og jeg har kjørt de samme rutinene på det hele tiden. Men ser nok at jeg har fått litt feil innformasjon i butikken om hvilken corydoras jeg burde kjøpe.
Modern
Kan vanskelig forestille meg at et kar har null NO3, i mitt discus-kar, med vannbytte annenhver dag, så ligger den på rundt 12 og 2-3 rett fra kranen. Anbefaler deg å få deg ordentlige tester, så vil du nok få et annet resultat. I alle fall et som er mer korrekt! Kan se ut som om det er C.Paleatus du har. Og de er nok ikke "laget" for slik varme. I et discus-kar vil nok Corydoras Sterbai være den cory'en som trives best, de vil gjerne ha det litt varmt.

Da var vannet målt med dråpetester og resultatet var

NO2 = 0
NO3 = 5

Etter det jeg kan skjønne må dette være veldig bra. Som jeg skrev tidligere så jeg har veldig stor kapasitet på filteret med en Eheim 2260 og en fluwal 410? Er ikke sikker på om det er det den heter men uasnett så bør jeg være bra dekket med 6 diskus, 6 Kadinal tetra og 10 corydoras. 405 liter akvariet.

Er det noe mer jeg bør sjekke utover dette? Jeg har bestillte nye Corydoras sterbai.

Igjen takk til alle som har involvert seg.
Det ser ut til å være fine vannverdier, og det er ikke lett å si hva som kan ha forårsaket et slikt massedødsfall blant Corydorasene. Det kan ha vært en relativt brå temperaturøkning, men det er selvsagt umulig å si.

Flott at du har bestilt deg C. sterbai De vil nok trives utmerket i diskus-karet ditt
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap