Hjelp, sjefens fisker dør, og det er min feil
Inaktiv bruker
Hjeeelp,
Jeg er blitt utnevnt som ansvarlig for mating av sjefens akvarium her på kontoret, det er et stort akvarium med siklider trur jeg det heter, i går døde plutselig 2 stk, og de andre ser heller dårlig ut. "Puster" fort, trur jeg. Det er et stort akvarium med ca 15 fisker, det ser rent og pent ut, så jeg sjønner ingenting. pumpen går osv.... For lite mat?
dør resten nå så dør jeg også..... Hjelp meg
Anne-Ma
Jeg er blitt utnevnt som ansvarlig for mating av sjefens akvarium her på kontoret, det er et stort akvarium med siklider trur jeg det heter, i går døde plutselig 2 stk, og de andre ser heller dårlig ut. "Puster" fort, trur jeg. Det er et stort akvarium med ca 15 fisker, det ser rent og pent ut, så jeg sjønner ingenting. pumpen går osv.... For lite mat?
dør resten nå så dør jeg også..... Hjelp meg
Anne-Ma
Postet 25.09.08 kl 13:54
Postet 25.09.08 kl 13:59
Jeg tør nesten garantere deg at det ikke er for lite mat som er problemet.
(Dette blir først et problem etter mange mange uker). Gispingen i overflata kan heller tyde på at du overforer? hvor mye mat gir du fiskene ? Og hvor ofte? Hvor lenge har du passet akvariet?
Kan du se hva temperaturen er oppi der? Er det bevegelse i vannverflaten? Forsøk evt å stille inn pumpeutblåset slik at det blir mer bevegelse i vannoverflaten.
Sist, men definitvt ikke minst: har sjefen din forklart deg hvordan du bytter vann oppi der? Det viktigste tiltaket du kan gjøre når du opplever slikt som dette, er nemlig å bytte 30 % av vannet. (Obs - holde deg langt unna bøter som det er brukt såpe i osv...!)
(Dette blir først et problem etter mange mange uker). Gispingen i overflata kan heller tyde på at du overforer? hvor mye mat gir du fiskene ? Og hvor ofte? Hvor lenge har du passet akvariet?
Kan du se hva temperaturen er oppi der? Er det bevegelse i vannverflaten? Forsøk evt å stille inn pumpeutblåset slik at det blir mer bevegelse i vannoverflaten.
Sist, men definitvt ikke minst: har sjefen din forklart deg hvordan du bytter vann oppi der? Det viktigste tiltaket du kan gjøre når du opplever slikt som dette, er nemlig å bytte 30 % av vannet. (Obs - holde deg langt unna bøter som det er brukt såpe i osv...!)
Postet 25.09.08 kl 14:02
Postet 25.09.08 kl 15:52
Postet 25.09.08 kl 16:01
Postet 25.09.08 kl 16:09
saffenbytt vann. det kan virke som om det et lite oksygen i karet. derfor puster de slik. har ingen ting med under eller overforing og gjøre.. men lite oksygen.. så skift vann. 30-40 % av karet...
! Hvordan i alle dager klarer du å konkludere med det på bakgrunn av et eneste utsagn om at fiskene puster tungt? Det kan da være hauger av årsaker til at fiskene puster tungt... Overforing kan være én av de; og om vi snakker om en nybegynner som kanskje ikke har gjort dette så veldig mye før - er overforing et av de mer sannsynlige årsakene slik jeg ser det.
Det kan selvsagt være mye annet også, som lite oksygen i karet eksempelvis - men det er vel ikke sannsynlig at det plutselig skjer når en ny person overtar mating av fiskene?
Første skritt etter min mening når man har problemer i karene sine er å bytte vann/sjekke vannverdiene - så tar vi det derfra.
Postet 25.09.08 kl 17:51
MIN erfaring tilsier mangel på oksygen i vannet... har selv hatt fisk som gisper/puster fort og går til overflaten. (og jeg mater mine fisker RIMELIG godt. men da disse ikke hadde fått særlig mye mat grunnet at de var ny innsatt i karet og gikk på medisiner. ) skiftet vann ca 30-40%. og like etter på farget fisken ut og var helt yre masse lek og full aktivitet i karet.
og vil tørre og påstå at man skal jaggu mate godt for og overmate fisken.... DERFOR SIER JEG AT HU SKAL BYTTE VANN. og dessuten og bytte vann hvilken skade gjør det da? nada lada. vi alle har da godt av friskt vann vel???
og vil tørre og påstå at man skal jaggu mate godt for og overmate fisken.... DERFOR SIER JEG AT HU SKAL BYTTE VANN. og dessuten og bytte vann hvilken skade gjør det da? nada lada. vi alle har da godt av friskt vann vel???
Postet 25.09.08 kl 21:06
Jada, og det kan godt hende du har rett - poenget er bare at det kan være litt farlig å stille en altfor skråsikker diagnose når vi har så lite informasjon. Jeg mater selv fiskene mine kraftig og har ikke hatt noe problem med det, men vi vet bl.a. ikke hvor stort kar vedkommende har og hvilken filterløsning det er snakk om. Eneste vi vet er at det er et "stort" akvarium, med 15 fisker. Små, store? Og hva er stort? Kanskje 85 liter er stort for vedkommende, kanskje snakker vi om en 720-liter?
Hvis karet er relativt lite og har underdimensjonert filtrering kan det være skummelt om vedkommende feks. tror problemet er manglende lufting av karet, og dermed fortsetter med overmating. Da blir det fort elendige vannverdier med ytterligere dødsfall som resultat. Dessuten, kan overmating for en erfaren akvarist være sparsommelig mating for en nybegynner... Dette er ting vi ikke vet.
Dessuten; ciklider? Kanskje VF? Isåfall har vi enda et kapittel med mulige problemer forbundet med hurtig pust.
Men; jeg er enig i at vannbytte er tingen. Vannbytte er bare bra.
Tror egentlig vi er ganske enige; jeg syntes bare det er litt skummelt å være så bastant som du er når vi har så lite informasjon; ihvertfall når du samtidig avviser muligheten for at det kan være overforing.
Hvis karet er relativt lite og har underdimensjonert filtrering kan det være skummelt om vedkommende feks. tror problemet er manglende lufting av karet, og dermed fortsetter med overmating. Da blir det fort elendige vannverdier med ytterligere dødsfall som resultat. Dessuten, kan overmating for en erfaren akvarist være sparsommelig mating for en nybegynner... Dette er ting vi ikke vet.
Dessuten; ciklider? Kanskje VF? Isåfall har vi enda et kapittel med mulige problemer forbundet med hurtig pust.
Men; jeg er enig i at vannbytte er tingen. Vannbytte er bare bra.
Tror egentlig vi er ganske enige; jeg syntes bare det er litt skummelt å være så bastant som du er når vi har så lite informasjon; ihvertfall når du samtidig avviser muligheten for at det kan være overforing.
Postet 25.09.08 kl 21:38
Endret: 25.09.08 kl 21:39
Postet 25.09.08 kl 21:42
klør fisken seg eller klemmer finnene sammen?Det som rammet mine ciklider var gjelleparrasitt og da pustet fisken rimelig fort og døde dagen etter.jeg sier ikke at det er det som er årsaken,men det er greit og vite hva man skal se etter,sånn at man kan prøve og utelukke div sykdommer.
Det jeg først ville gjort,er å ta et vannbytte og ta det derifra.om det er lite oksygen i vannet så pleier samtlige fisker og være dårlige.puster alle fort eller er det bare ett par stykker??
Det jeg først ville gjort,er å ta et vannbytte og ta det derifra.om det er lite oksygen i vannet så pleier samtlige fisker og være dårlige.puster alle fort eller er det bare ett par stykker??
Postet 25.09.08 kl 22:15
Postet 25.09.08 kl 22:42