Jeg kjøpte noen nye kuhliiåler for litt over en uke siden, disse var mye mørkere enn de jeg har fra før.
Så her for noen dager siden så jeg at den ene manglet farge og sjekket nærmere (siden disse er mest nattaktive ser man ikke altfor mye til dem) det ser rett og slett ut som noen har tatt en kniv og skrapet langs siden på fisken, ser det er flere som har tegn til det, men det er da en som er verst, jeg har veldig vondt av fisken.
Disse fiskene har jo ikke skjell slik som mange andre og da dårligere beskyttelse, men hva kan ha forårsaket at "slimlaget de beskytter seg med er såpass redusert at de blir skrapet når de svømmer under/gjennom noe.
Jeg tror det er rota de bor under, for ålene stikker bare såvidt hodet ut og renser sand gjennom gjellene, dette har da ført til at det er blitt masse sand og sikkert da rimelig trangt under rota.
Dette skal jeg få gjort noe med ved vannbytte imorgen.
Disse ålene går sammen med mine gamle åler og med venusfisk, stjernedanioer og kirsebærreker.
De oppfører seg som normalt, virker ikke som det plager fisken, men det plager da meg.
Desverre er det nesten umulig å få tatt bilde av fiskene da de ligger gjemt nesten hele tiden, eller holder seg i skjul. Et meget treigt kamera hjelper heller ikke.
1 Meget dårlig bilde av ålen som er verst rammet, som man ser er det masse hvitt på kropen dens.
2 Denne har et lite hvitt felt oppå ryggen
3 Her ser man det som sliteskader på sidene på fisken nærmest