Ancistrus sykdom

hvis man kjøper fisk hos privat person hvor stor er sjansen i prosent sånn cirka for at en ancistrus tar med seg en sykdom?
Det er jo fullstendig umulig å svare på

Jeg har litt vondt for å tro at 50% av alle akvarister har sykdom i karet sitt (for det er jo det den 50% betyr).

Jeg har gått på en smell ved kjøp fra dyrebutikk og har nå lært på den harde måten. Nå ser jeg an hvem jeg kjøper av. Er det dyrebutikk eller ukjente så er jeg ekstra forsiktig. Er det noen jeg kjenner godt og vet at har mye kunnskap og følger nøye med, ja da tar jeg sjansen. For å gi et konkret eksempel: fisk jeg kjøpte av Mona gikk ikke i karantene, regner med at Mona har full kontroll og om det skulle slå feil, så er det ikke hennes skyld. Enkelte sykdommer kan jo bryte ut ved stress, så det kan ingen garantere seg mot
Vegard Engan
hvis man kjøper fisk hos privat person hvor stor er sjansen i prosent sånn cirka for at en ancistrus tar med seg en sykdom?

1. Er fisken syk er 100 % sjanse for at alle dine fisk blir syke.

2. Fisk kan ha parasitter og sykdommer som er vanskelig å oppdage. Disse kan bryte ut ved stress som ved f eks flytting. Da vil sannsynligvis alle de andre fiskene dine bli syke.

3. Alle fisk har bakterier og andre sykdomsfremkallende organismer hele tiden. Fisken sitt immunforsvar holder dette i sjakk. Når du flytter fisk kommer den til et nytt miljø og balansen kan da forandre seg, enten med andre vannverdier, andre sykdomsfremkallende organismer osv.

Eneste måte å nesten være sikker på å unngå smitte til et veletablert kar med nyinnkjøpte fisk er å ha et karantenekar der de nye fiskene går i 4 til 12 uker. Da er nesten 50 til 100 % sikker på at den nye fisken ikke smitter de gamle fisken.
litt idiotisk av meg å kommentere siden jeg ikke er helt sikker, men jeg hørte i helga noe om at man kunne bruke et slags filter - mener det var uv-filter - som drepte bakterier/parasitter osv slik at dersom man hadde en syk fisk så ville ikke de andre bli syke. om det er sant eller ei ANER jeg ikke

Min erfaring er i allefall at det er større sjanse for sykdom på fisker fra butikker kontra private..
Miah
litt idiotisk av meg å kommentere siden jeg ikke er helt sikker, men jeg hørte i helga noe om at man kunne bruke et slags filter - mener det var uv-filter - som drepte bakterier/parasitter osv slik at dersom man hadde en syk fisk så ville ikke de andre bli syke. om det er sant eller ei ANER jeg ikke :)

UV-filter dreper kun bakterier og parasitter som er frittsvevende i vannet og dermed blir dratt gjennom UV-filterets drepende lysstråle. Det dreper f.eks. ikke store parasitter som gjellemark, som aldri svever forbi UV-strålen og blir drept der.

UV-filter kan helt klart ha noe for seg, det hjelper på en del ting, men er ikke på langt nær nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap