Bleke fisker

Hei, det er noe rart med fiskene mine, den ene sebrafisken min er helt blek ikke de andre i samme stim, å den ene Plattyen er det å ikke de andre plattyene, samme med Guppy jentene, Den ene da, skjønner ikke dette,
jeg er nybegynner, har 82l kar og venter på ett større kar... har filteret så det bryter overflaten og har byttet ca 20liter vann. forer de til de begynner å spise sakte..... vet ikke hva jeg skal gjøre.
Mange fisker blir bleke om natten når lyset er av, så hvis det var nå nettopp du så det er det ikke så rart

Har du testet for nitritt?
Det har jeg ikke gjort, men det begynte før i dag, når lyst var på, men de er helt normale i oppførselen da... spiser godt og svømmer normalt.
den ene plattyen er død)= men de andre ser ut til å komme seg etter jeg heiv medisin nedi, sånn for de mest vanlige sykdommene... håper det ordner seg=)
Kan jeg spørre hvor lenge karet har vært i drift? Og hva slags medisin har du brukt?
ca 4 mnd, tetra medica, general tonic
Hvor ofte og hvor mye bytter du vann, hvordan renser du filteret og hvor ofte?

Om du ikke har dråpetester for nitritt så ville jeg anbefalt deg å investere i det. Dette er en av de aller første tingene man ser etter når ting ikke ser ut til å fungere bra med fiskene. Nitrittverdien skal være på null.
jeg bytter en gang i uka, ca 20 til 30% har ikke en slik tester, jeg kan kjøpe en i morgen... jeg tar filteret med på bade og legger det i akvarie bøtta mi, fyller den med van og lar vannet renne, setter i stikk kontakten og lar det renne til vanne blir helt rent... etterpå tar jeg ut den svempen som er inni og peller bort det ytterste lage med guff=) er det rett eller? renser det når det ser ut til å trengs, har gjort det ca en gang i mnd til nå... burde jeg gjøre det oftere?
Rent generellt kan det gjøre mer skade enn nytte å medisinere når man ikke vet hva man medisinerer mot. Tante Astrid har et godt poeng ang å investere i nitritt-test. I tillegg er hyppige vannbytter en sikker vinner når man har problemer. Hvor ofte renser du filteret? Jeg har en mistanke om at du kanskje gjør dette litt for ofte, og litt for grundig
Hvis du må rense filteret en gang i måneden, så kan det tyde på at karet ditt er litt overbelastet. Hva slags filter er det? Hva tenker du på når du sier at du renser filteret når det virker som det er behov for det? Forøvrig ville jeg kun klemt ut den værste dritten av filteret når du renser det. Ikke la det stå i rennende vann. Da risikerer du å fjerne for mange av de gode bakteriene
fluval 2, hva mener du med overbelastet? når det ser møkkete ut, vet ikke hvordan jeg skal forklare det. jeg skal heller prøve din måte=)
Overbelastet betyr at det er for mange fisk i karet, til at filteret klarer å rydde unna dritten. Fluval 2 synes jeg er i minste laget for en 85l. Normalt må du ta produsentens anbefalte literstørrelse å dele på 2. Da kommer du nærmere den reelle kapasiteten. Den møkka du snakker om er gull verdt. Det er her de gode bakteriene sitter. Den eneste gangen man bør rense et filter er når gjennomstrømningen (utblåset) er vesentlig svakere enn normalt. Så i dette tilfellet vil jeg si at vannbytte og innkjøp av nitritt-test er første bud
ok=) det blir i morgen, kan si i fra når dette er gjort=) har du ett elternativ på ett bra filter till en rimelig penge?
tja... det er mange meninger rundt dette, og hva er en rimelig penge? Personlig er jeg tilhenger av å overfiltrere ganske kraftig da filteret er hjerte og lungefunksjonen i karet ditt. I en 85l kan det gå bra med innvendig filter men jeg hadde isåfall benyttet fluval 4 eller Eheim aquaball. Dette ville jeg isåfall modifisert ved å bruke blåsvamp istedet for svampen som følger med.
Ellers er utvendig filter et alternativ. Tropehagen har nylig kjørt en kampanje på Am-top til halv pris som er en billigutgave av Eheim, men jeg tror den kampanjen sluttet igår. Utvendig filter vil alltid gi deg større filterkapasitet enn innvendig. Men personlig mener jeg at å invistere i et godt filter er nøkkelen til et vellykket akvariehold. Det går også an å lage et innvendig filter bestående av blåfiltermatte som drives av f.eks en powerhead. Dette er suveren filtrering men det krever litt egeninnsats.
i mitt er det en sånn blå svamp som stikker ut nede ca 5 cm... får prøve med fluval 4=) finnes det en femmer karnsje? tusen takk for god tolmodighet og mange gode råd=)
Da høres det ut som filteret er modifisert fra før. Kjøpte du dette brukt? Såvidt meg bekjent går innvendig Fluval kun opp til 4.
ja, akvariet også... ok, da blir det vell fluval 4=) har jeg råd blir det det i morgen=)
Husk at dette kun er min oppfatning. Det kan godt være at du får motstridende tips imorgen. Men jeg tviler dog på at noen vil anbefale mindre filter i dette tilfellet. Lykke til!

EDIT: Hvis du kjøper ny Fluval, sørg får å benytte de eksisterende svampene i tillegg til at du fyller på mer filtermedium. Ellers blir det som å starte på nytt.
tusen takk=) ser egentlig selv att det ikke hadde gjort noe med større filter, så jeg har ikke tenkt til å bite hode av deg av den grunn=) takk for takk for praten tender=) kjempe snilt av deg å ta deg tid=)
Tender har vel nevnt det meste her. Anbefaler deg i tillegg å kryste svampen i en bøtte vann tatt fra akvariet. Om du kjører vann fra kranen kan det fort bli for varmt/kaldt for filterbakteriene slik at de stryker med. Klor fra vannverket kan også desimere antall gode bakterier. Her kan du forresten lese litt om Fluval-filter. Her er oppskrift på modifisering av slike filter. Som tender nevner så må du ikke fjerne det gamle filteret før det nye er kjørt inn. Det tar normalt 4-5 uker. Du kan forkorte ned denne tiden om du skviser gørr fra det innkjørte over i det nye, men da er det ihvertfall viktig å følge med nitritten, i tilfelle det ikke fungerer etter hensikten. Her og her kan du lese litt om hva som skjer i filteret under innkjøringen. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap