Hvordan behandler man hvitprikk i en dam?
Postet 29.09.08 kl 07:09
Hei.
Om du fant ein gullfisk med hvitprikk så kan det være noen av dei andre også har sykdommen. For detter er ein parrasitt som sprer seg svært fort.
Parasitten lever i 3 stadier . På den første satdien er paratitten i grusen, i det andre frittsvømende og til slutt ser vi den på fisken.
Kor lenge siden var det du merka at fisken hadde hvitprikk ?
Husk at parasitten lager babyer etter 48 timer, og då kommer parasittene grantert på andre isker også.
For at du skal få vekk sykdommen fra dammen din må du gi medisin til fisken(e) mens den er i dammen. For at parasitten kan få formeira seg og då ligger den i grusen, og hvis du hadde hatt fisken i akvarium ville sykdommen vert i akvariumet og fiskene ville blit ramma av sykdommen igjen. Så det du må gjøre er å kjøpe ei eSHa Exit flaske med medising og at den i dammen. eSHa Exit tar både parasittene på fisk, planter, filterbakterier og i grusen så etter at du har medisinert damme med eSHa Exit så er den nesten garantert fri for hvitprikk
Det er ingen vits å avlive fisken for hvitprikk er ein sykdom som er veldig lett få bort. Den enkleset og beste er varmekur, men det er vanskelig å få til i ein hagedam og det er ikkje sikker at fisken tåler så høg varme, så eg anbefaler deg å gjøre slik som eg skreiv tidliger i dette innleget.
Håper at du forstod kva eg skreiv
[URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]HER [/URL]selger webzoo ein flaske til 57,40 kr
Om du fant ein gullfisk med hvitprikk så kan det være noen av dei andre også har sykdommen. For detter er ein parrasitt som sprer seg svært fort.
Parasitten lever i 3 stadier . På den første satdien er paratitten i grusen, i det andre frittsvømende og til slutt ser vi den på fisken.
Kor lenge siden var det du merka at fisken hadde hvitprikk ?
Husk at parasitten lager babyer etter 48 timer, og då kommer parasittene grantert på andre isker også.
For at du skal få vekk sykdommen fra dammen din må du gi medisin til fisken(e) mens den er i dammen. For at parasitten kan få formeira seg og då ligger den i grusen, og hvis du hadde hatt fisken i akvarium ville sykdommen vert i akvariumet og fiskene ville blit ramma av sykdommen igjen. Så det du må gjøre er å kjøpe ei eSHa Exit flaske med medising og at den i dammen. eSHa Exit tar både parasittene på fisk, planter, filterbakterier og i grusen så etter at du har medisinert damme med eSHa Exit så er den nesten garantert fri for hvitprikk
Det er ingen vits å avlive fisken for hvitprikk er ein sykdom som er veldig lett få bort. Den enkleset og beste er varmekur, men det er vanskelig å få til i ein hagedam og det er ikkje sikker at fisken tåler så høg varme, så eg anbefaler deg å gjøre slik som eg skreiv tidliger i dette innleget.
Håper at du forstod kva eg skreiv
[URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]HER [/URL]selger webzoo ein flaske til 57,40 kr
Postet 29.09.08 kl 15:09
Postet 29.09.08 kl 15:13
MvjnzFant nettopp hvite prikker på den ene gullfisken min, så hva skjer nå? Avlive? Ta den ut og behandle i eget kar og håpe de andre ikke får det? Medisinere hele dammen (300 l)?
Det er ingen vits å håpe at ingen andre får det, smitten og parasitten er i vannet, så det er garantert ingen idè å ta ut den ene fisken Dette er forferdelig smittsomt.
For å minske mengden medisin du trenger, kan du ta ut alle fiskene og ha dem over i et mindre basseng, balje eller akvarium. En plastbalje kanskje holder? Det vet du best, som vet antall fisk og størrelsen på dem.
Da kan du bruke mye mindre medisin, og du får behandlet dem i et litt mere oversiktlig miljø. Hvis ikke det går, må du nesten medisinere der de er.
Dammen trenger du ikke bekymre deg for så lenge, den vil være sykdomsfri etter noen få dager. Hvitprikkparasitten er nemlig helt avhengig av fisk for å kunne fullføre sin livssyklus, og uten dette dør den ut. Fem dager uten fisk i dammen og smitten er borte.
Postet 29.09.08 kl 15:19
Endret: 29.09.08 kl 15:20
Postet 29.09.08 kl 16:19
Postet 29.09.08 kl 16:32
Husk at parasitten dør ut etter to eller tre døgn uten fisk i vannet. Jeg skrev fem dager, så da har jeg lagt til et par-tre sikkerhetsdager i tillegg. Jeg mener det er innefor 48 timer parasitten MÅ finne en vertsfisk, ellers dør den.
Ser at en i tråden din på NA skriver en hel uke og pluss mer også, men det mener jeg er tull. Er parasitten død, så er den død. Den blir ikke noe mere død av å la karet stå i så lang tid
Ser at en i tråden din på NA skriver en hel uke og pluss mer også, men det mener jeg er tull. Er parasitten død, så er den død. Den blir ikke noe mere død av å la karet stå i så lang tid
Postet 29.09.08 kl 16:40
Ja, og dersom danio-egg klekkes like etter Man tar fiskene ut? Yngelen er jo såpass liten at de er knapt synlige i en hagedam selv når de er en uke gamle.mona oSer at en i tråden din på NA skriver en hel uke og pluss mer også, men det mener jeg er tull. Er parasitten død, så er den død. Den blir ikke noe mere død av å la karet stå i så lang tid :-)
Postet 29.09.08 kl 16:47
mona oHusk at parasitten dør ut etter to eller tre døgn uten fisk i vannet. Jeg skrev fem dager, så da [B]har jeg lagt til et par-tre sikkerhetsdager i tillegg[/B]. Jeg mener det er innefor 48 timer parasitten MÅ finne en vertsfisk, ellers dør den. Ser at en i tråden din på NA skriver en hel uke og pluss mer også, men det mener jeg er tull. Er parasitten død, så er den død. Den blir ikke noe mere død av å la karet stå i så lang tid :-)
Det er desverre direkte feil. Ich har i prinsippet 3 stadier. 1 på fisken, 2 som syste i bunnlaget, 3 som frittsvømmende nye "unger".
Det er kun stadie 3 som dør på 48 timer.
Systene i bunnlaget kan klare seg svært lenge avhengig av ulike forhold.
Postet 29.09.08 kl 16:53
mona oHusk at parasitten dør ut etter to eller tre døgn uten fisk i vannet. Jeg skrev fem dager, så da [B]har jeg lagt til et par-tre sikkerhetsdager i tillegg[/B]. Jeg mener det er innefor 48 timer parasitten MÅ finne en vertsfisk, ellers dør den. Ser at en i tråden din på NA skriver en hel uke og pluss mer også, men det mener jeg er tull. Er parasitten død, så er den død. Den blir ikke noe mere død av å la karet stå i så lang tid :-)
Det var jeg som skrev det. Jeg har lest 4 døgn eller mer (står f.eks. her). Det er vel uansett bedre med noen dager for mye enn noen dager for lite?
Postet 29.09.08 kl 16:56
Postet 29.09.08 kl 17:09
JostiDet er desverre direkte feil. Ich har i prinsippet 3 stadier. 1 på fisken, 2 som syste i bunnlaget, 3 som frittsvømmende nye "unger". Det er kun stadie 3 som dør på 48 timer. Systene i bunnlaget kan klare seg svært lenge avhengig av ulike forhold.
Hva mener du med det? Kan du utdype litt...? Hvor lenge mener du at hvitprikk-parasitten lever, altså hele dens liv inkl alle stadier? Har du info om det? "Ulike forhold", hva betyr det?
Jeg har lest den originale artikkelen om varmekur av hvitprikk flere ganger på engelsk, og slik jeg ser det stemmer det jeg sier med 48 timer.
Siterer :
"Water temperature has a tremendous influence on how fast the life cycle for "Ich" is completed. At warm temperatures (75-79°F), the life cycle is completed in about 48 hours, which means that chemical treatments should be applied every other day."
OVERSATT:
"Ved temperaturer mellom 23.9C og 26.1C, er livssyklusen fullført på 48 timer"
Cystene i bunnlaget vil klekke i normale akvarietemperaturer, svømme opp i vannmassene og ikke finne en vert å slå seg ned på i et fisketomt akvarium.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver at de ikke vil klekke? Cystene vet jo ikke at akvariet er fisketomt!
Jeg skal være rede til å innrømme at jeg tar feil dersom jeg har misforstått det som står skrevet. Absolutt. Men jeg har lest den delen om igjen og om igjen, og slik jeg ser det er livssyklusen 48 timer.
Og i hagedammen til trådstarter er det 28°C skriver hun (Australia) så det skulle iallefall ikke forlenge livssyklusen, men speede den opp.
Postet 29.09.08 kl 17:10
Endret: 29.09.08 kl 17:28
Vet ikke hvor du har det fra at det er den orginale artikkelen. Det finnes faktisk adskillige tusen fra mange år tilbake og framover.
Vill ikke ta detaljene her riktig ennå. Her studert tallrike artikler jamnt i et par år og jobber med en oppsumering som har plukket med noe nyere forskning.
Kan ikke si når skrivet kommer, for det er ute til edditering.
Riktig som du sier: 28 grader vil speede opp syklusen og den fortsetter meget raskt. 28 grader er den beste for å opprettholde sjuken og drepe fisken. 32 grader dreper derimot parasittene i frittsvømmende stadium fort.
Tidsforlengelse ligger inne for at bunnsystene som kan ligge lenger i bunnlaget skal rekke rundt.
Hun har 28 grader i dammen allerede. da ville jeg satt opp temp til 32 grader og holdt den mange dager. Dammen var jo kun på 300 liter?
Vill ikke ta detaljene her riktig ennå. Her studert tallrike artikler jamnt i et par år og jobber med en oppsumering som har plukket med noe nyere forskning.
Kan ikke si når skrivet kommer, for det er ute til edditering.
Riktig som du sier: 28 grader vil speede opp syklusen og den fortsetter meget raskt. 28 grader er den beste for å opprettholde sjuken og drepe fisken. 32 grader dreper derimot parasittene i frittsvømmende stadium fort.
Tidsforlengelse ligger inne for at bunnsystene som kan ligge lenger i bunnlaget skal rekke rundt.
Hun har 28 grader i dammen allerede. da ville jeg satt opp temp til 32 grader og holdt den mange dager. Dammen var jo kun på 300 liter?
Postet 29.09.08 kl 17:43
Du ga egentlig ikke svar på noenting.... Svevende svar i beste fall.
Det står på her på Nettakvariet, nederst der artikkelen er gjengitt:
"This document is CIR920, one of a series of the Fisheries and Aquatic Sciences Department, Florida Cooperative Extension Service, Institute of Food and Agricultural Sciences, University of Florida. Original publication date March, 1991. Reviewed July, 2002."
Siden dokumentet jeg linker til er merket med CIR920 øverst, og utstedt av Universitetet i Florida, så antok jeg med rimelig grunn at det var originalen ja. Det står i nettadressen at dette er Universitetet: http://edis.ifas.ufl.edu
Hvor har du funnet ut at det ikke er originaldokumentet? Eller originalartikkelen er kanskje bedre å si. Iallefall er det den og det som står i den alle brukerne på Nettakvariet og Akvaforum har brukt i flere år nå.
Det skader ikke å dele med seg av infoen du sier du sitter med, ikke bare slenge ut av seg påstander uten noen form for henvisninger noe sted. Ingen grunn til å holde kortene så tett til brystet
Jeg er jo interessert i å lære fakta her, og et innlegg eller to fra en bruker oppklarer ingenting. Så jeg ville satt pris på om du hadde mer informasjon og eksterne linker om akkurat dette temaet der man selv kunne lese og komme frem til en konklusjon. Det er jeg sikker på at mange her inne ville satt pris på, i likhet med meg
På forhånd takk
Det står på her på Nettakvariet, nederst der artikkelen er gjengitt:
"This document is CIR920, one of a series of the Fisheries and Aquatic Sciences Department, Florida Cooperative Extension Service, Institute of Food and Agricultural Sciences, University of Florida. Original publication date March, 1991. Reviewed July, 2002."
Siden dokumentet jeg linker til er merket med CIR920 øverst, og utstedt av Universitetet i Florida, så antok jeg med rimelig grunn at det var originalen ja. Det står i nettadressen at dette er Universitetet: http://edis.ifas.ufl.edu
Hvor har du funnet ut at det ikke er originaldokumentet? Eller originalartikkelen er kanskje bedre å si. Iallefall er det den og det som står i den alle brukerne på Nettakvariet og Akvaforum har brukt i flere år nå.
Det skader ikke å dele med seg av infoen du sier du sitter med, ikke bare slenge ut av seg påstander uten noen form for henvisninger noe sted. Ingen grunn til å holde kortene så tett til brystet
Jeg er jo interessert i å lære fakta her, og et innlegg eller to fra en bruker oppklarer ingenting. Så jeg ville satt pris på om du hadde mer informasjon og eksterne linker om akkurat dette temaet der man selv kunne lese og komme frem til en konklusjon. Det er jeg sikker på at mange her inne ville satt pris på, i likhet med meg
På forhånd takk
Postet 29.09.08 kl 18:27
Endret: 29.09.08 kl 18:37
KampfiskDet var jeg som skrev det. Jeg har lest 4 døgn eller mer (står f.eks. [URLBLOCK1]). Det er vel uansett bedre med noen dager for mye enn noen dager for lite? ;)
Jeg har lest det som står i linken du ga. Og det viser jo bare at jeg hadde rett. Uten vertsfisk dør parasitten i løpet av 48 timer. Se sitatet jeg tok med fra linken din nederst i denne posten.
Jeg sa fem dager fiskeløst akvarium siden jeg la til noen sikkerhetsdager, linken din sa fire dager uten fisk var bra nok. Men det er klart, om noen vil legge til fem dager ekstra så det totalt blir en uke, så er det jo ingen skade i det Men det skulle altså ikke være nødvendig, for de fem dagene jeg nevnte er allerede inkl flere sikkerhetsdøgn.
Jeg vil understreke at vi nå forholder vi oss hele veien her til akvariesammenheng, og det faktum at alle har akvarium med normal temperatur.
Hadde trådstarter (i denne tråden) bodd i Norge, ville det selvsagt vært en helt annen sak, da ville jeg faktisk ikke svart på tråden engang. Dette fordi hagedammen hennes da ville være kald nå og livssyklusen til "ich" blir noe helt annet. Cystene går da i dvale i bunnlaget ved svært lave temperaturer.
Men hun bor i Australia, så man kan si at varmen der gjør at vi kan likestille dammen hennes med et innendørs 300 liters akvarie her hos oss temperaturmessig og med tanke på hvitpr.parasittens syklus (som henger nøye sammen med temperatur).
OK?
Det gjelder for alt jeg har svart i de to innleggene ovenfor.
"This stage is very temperature-dependent within its capsule, with the fastest replications occurring at warmer temperatures near 78-80°F. At optimum temperatures, the replication will be completed in about 8 hours. At lower temperatures, the replication takes longer making the treatment time for eradication much longer.
Once the replication is complete, the trophont bursts and releases the newly-formed tomites into the water. The tomites are motile and swim around the tank searching for a fish to attach to. Once they attach to a fish, the cycle will start over again. It is during this stage that ich is most susceptible to treatment. Many of the available medications will kill the tomites, thereby stopping the cycle of ich in your tank. It should be noted that these tomites will only survive for 48 hours, if they do not find a fish to attach to. These tomites will also attach to plants, filter material, etc. So if you move a plant from an infected tank into a clean tank, you have just infected the clean tank with ich. Depending on the water temperature, the whole cycle can take from 4 days to several weeks."
Postet 29.09.08 kl 19:15
Endret: 29.09.08 kl 19:26
Postet 29.09.08 kl 19:19
Mona har rett som alltid, hehe, men samme for meg.
Jeg skrev faktisk: Kan ikke si når skrivet kommer, for det er ute til edditering.
Kan jo ikke gi deg en uredigert artikkel her for din nyskjerrighets skyld.
Den er ute for å få påvist alle feil, og er det ikke alt for mange vil de bli korrigert og den bli lagt ut, men jeg har ikke kontroll på når.
At ting er brukt av "alle" i mange år er jo ikke det samme som at ikke noe nytt kan skje.
Men dette ble jo litt OT. Gi Mvjnz et korrekt svar du, så skal ikke jeg protestere.
Så stopper jeg her.
Jeg skrev faktisk: Kan ikke si når skrivet kommer, for det er ute til edditering.
Kan jo ikke gi deg en uredigert artikkel her for din nyskjerrighets skyld.
Den er ute for å få påvist alle feil, og er det ikke alt for mange vil de bli korrigert og den bli lagt ut, men jeg har ikke kontroll på når.
At ting er brukt av "alle" i mange år er jo ikke det samme som at ikke noe nytt kan skje.
Men dette ble jo litt OT. Gi Mvjnz et korrekt svar du, så skal ikke jeg protestere.
Så stopper jeg her.
Postet 29.09.08 kl 19:40
Postet 29.09.08 kl 19:43
Postet 29.09.08 kl 19:53
Postet 30.09.08 kl 03:07