Tåler eplesnegler sera costapur?

Har fått hvitprikk i akvariet, har kjøpt costapur til å medisinere.. men..
Tåler Eplesnegler costapur?
Står at mindre dyr i saltvan ikke tåler det, men ferskvann er ikke nevnt!?!
Costapur er en medisin basert på formalin og malakittgrønt.

I følge applesnail.net kan både malakittgrønt og formaldehyd være skadelig for sneglene, så jeg ville nok vurdert å ha sneglene et annet sted under behanlingen.....
Nei ta ut sneglene før du bruker det. hvorfor bruker du ikke esha exit og 2000?. Da kan du bare ha sneglene i. De overlevde en kur med det til meg. Enn varmekuren?
Bare for å skyte inn: alle mine eplesnegler tok kvelden da jeg brukte Esha, Jeg hadde noen dager tidligere brukt Flubenol, så jeg skal ikke banne på at det var Eshaen som kværket dem, men jeg hadde dog vært litt forsiktig....
Tror jeg flytter sneglene jeg. Så går jeg for costapuren.
Men flytte de til hvilket akvarie? Der har jeg 3 alternativer.:

1.Flytte de til 20 literen med guppy og platy yngel + reker. Er snakk om 10 fullvoksene snegler... Så lurer på om det blir litt trangt???

2. Flytte de i 240l selskapsakvariet, Men har ikke peiling om det er noen snegle spisere her!?! De som bor der er:
-2 Store sølvhai
-2 Rødfinnet labeo
-4 Pansermaller
-4 Platy
-4 Indisk glassmall
-3 div Pleco
-5 Gullgurami
-5 Sommerfuglchiklider
-5 skjørtetetra
(Vet det er overbefolket! Jobber med saken)

Eller....
3.Sette opp et akvarie til... Men det skal vel liksom stå en måned, med tanke på bakterier???

Setter pris på hvis noen hadde noe innspill til hvor jeg skal plassere de så lenge
Selv hadde jeg ikke turt å flytte de til et kar med fisk. Sneglene er tross alt dekket med vann med mulige frisvømmende parasitter. Jeg ville ha puttet de i ei bøtte eller flere, dekket bøttene godt til for å unngå rømningsforsøk og så skiftet ut mesteparten av vannet daglig. Kuren varer jo ikke så mange dagene så det vil jeg tro går greit. Eventuelle parasitter som skulle bli med sneglene vil dø ut av mangel på tilgjengelig vert i løpet av en tre-fire døgn.
Enig med tante Astrid, det nytter ikke flytte dem til et annet akvarium med fisk. Da overfører du smitte. De må gå alene. De kan fint kose seg i en balje eller noe i noen dager, bare du gjør som T. Astrid sier; bytter litt vann daglig.

De kan få en agurkbit å kose seg med i balja, så blir de så opptatte at de merker ikke engang at de er ute av akvariet Men husk å dekke til for å unngå nattevandrende snegler rundt om i huset
Den er grei... Da gjør jeg det Takk for hjelpen
Hm, lurer på en ting. Om jeg blir nødt til å behandle sykdom på guppyene i nærmeste fremtid, ville det vært en mulighet å ta med sneglene til en venninne som bare har en snegle i hennes eget akvarium? Akvariet hennes har helt andre vannverdier da, så det ville vel kanskje vært best med en bøtte?
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap