Fiskene er syke, en har allerede dødd, hva er det?
Jeg la merke til i sta at den ene fisken min plutselig lå temmelig stille på bunnen i karet (seilfinne molly). Jeg fortet meg til å ta den ut av karet og over i ett annet, men den døde bare en time etter. Nå ser jeg at kampfisken min har etter bare en dag (ikke det en gang!) fått grå-aktige-flekker i annsiktet. Frem til da seilfinne molly'n døde har alt virket bra. Har hatt nitritt, men kuren er ferdig og karet er friskemeldt. ph og gh er slik som de skal og temp. er på 25.
Hva er dette? Hva kan jeg gjøre for å hindre alle fiskene mine fra å dø?!
Hva er dette? Hva kan jeg gjøre for å hindre alle fiskene mine fra å dø?!
Postet 06.10.08 kl 02:08
Postet 06.10.08 kl 02:25
Postet 06.10.08 kl 02:29
Postet 06.10.08 kl 02:32
Postet 06.10.08 kl 03:04
Postet 06.10.08 kl 03:44
Endret: 06.10.08 kl 03:45
Har du sjekket alle verdiene på nytt nå og hva var de eksakte tallene? Fint sier meg igrunnen veldig lite
Om det bare er den ene fisken som døde, verdiene er fine og alle andre fisk ser friske ut så kan det være et tilfeldig dødsfall. Det hender en sjelden gang at fisk kan stryke med uten at det er mulig å finne ut hvorfor. Kan ikke se ut fra bildet at noe er galt med kampfisken heller, men som sagt, jeg skulle gjerne visst de eksakte vannverdiene dine.
Om det bare er den ene fisken som døde, verdiene er fine og alle andre fisk ser friske ut så kan det være et tilfeldig dødsfall. Det hender en sjelden gang at fisk kan stryke med uten at det er mulig å finne ut hvorfor. Kan ikke se ut fra bildet at noe er galt med kampfisken heller, men som sagt, jeg skulle gjerne visst de eksakte vannverdiene dine.
Postet 06.10.08 kl 14:53
skal vi se, ph var på 7,5 og gh var på 6. og nå virker alle de andre fiskene helt fine. jeg tok og byttet nesten 50% vann etter at jeg hadde fjernet molly'n og jeg fjernet en "statue" som jeg hadde i karet (så ut som en stor fisk i keramikk, og skulle være til akvariebruk) til kampfiskens stor ergelse, for han likte å bo inni den statuen. jeg lurte litt på om det kanskje kunne være grønnalger som er problemet (uten at jeg skal si altfor mye). og jeg forstår jo at av og til dør fisk uten "noen grunn", naturlige defekter o.l. men bare var så merkelig. den lå livløs etter bare noen få timer... :s
Postet 06.10.08 kl 15:22
Postet 06.10.08 kl 15:30
Endret: 06.10.08 kl 15:32
jeg regner med at jeg vet hvorfor, sjekket nå (først) hvor mye gh seilfinne molly'n skulle ha (det var min. 10) arg! jeg spurte jo i butikken (jeg vet det ikke hjelper) om alle fiskene skulle ha de samme verdiene osv. svaret var selvfølgelig -jada, den er lik på alle sammen, ikke noe problem.
nok en gang har det gått skeis i karet mitt pga dyrebutikken!!! :@ (og meg fordi jeg hører på dem )
nok en gang har det gått skeis i karet mitt pga dyrebutikken!!! :@ (og meg fordi jeg hører på dem )
Postet 06.10.08 kl 15:31
Endret: 06.10.08 kl 15:32
At gh var litt utenfor det anbefalte er egentlig ikke nok til å ta livet av fisken selv om større forskjeller kan svekke fisken over tid. Det lønner seg nok likevel å sjekke opp fiskenes behov før man kjøper de siden mange dyrebutikker har begrenset kunnskap på dette området.
Ville bare fortsatt med å følge litt ekstra med på vannverdiene og fiskenes oppførsel en stund fremover, men som nevnt, virker alt ok så kan det bare dreie seg om et "tilfeldig" dødsfall.
Forresten så er det flere arter av seilfinnemolly og noen av dem er faktisk brakkvannsfisk og kan ikke gå i et vanlig selskapsakvarium.
Ville bare fortsatt med å følge litt ekstra med på vannverdiene og fiskenes oppførsel en stund fremover, men som nevnt, virker alt ok så kan det bare dreie seg om et "tilfeldig" dødsfall.
Forresten så er det flere arter av seilfinnemolly og noen av dem er faktisk brakkvannsfisk og kan ikke gå i et vanlig selskapsakvarium.
Postet 06.10.08 kl 15:39
Endret: 06.10.08 kl 15:40
Risikajeg forstår jo at av og til dør fisk uten "noen grunn", naturlige defekter o.l. men bare var så merkelig. den lå livløs etter bare noen få timer... :s
Hva mener du med "etter bare noen få timer" - er dette en fisk du nettopp har introdusert i karet?
Risikajeg regner med at jeg vet hvorfor, sjekket nå (først) hvor mye gh seilfinne molly'n skulle ha (det var min. 10) arg! jeg spurte jo i butikken (jeg vet det ikke hjelper) om alle fiskene skulle ha de samme verdiene osv. svaret var selvfølgelig -jada, den er lik på alle sammen, ikke noe problem. nok en gang har det gått skeis i karet mitt pga dyrebutikken!!! :@ (og meg fordi jeg hører på dem :( )
Selv om mollyen liker hardere vann, så er det tvilsomt om det har tatt kverken på fisken. Litt avhengig av svaret på mitt første spørsmål, så er fisker generelt ganske flinke til å tilpasse seg vannverdier utenfor det optimale. Sålenge de får god tid på seg til å tilpasse seg, så er det sjelden noe problem med så små avvik som du nevner.
Postet 06.10.08 kl 15:42
jah, følge ekstra med kommer jeg til å gjøre uansett. men som jeg sa, gh lå fire under minimum for seilfinne molly'n og det har den gjort siden molly'n kom til karet for nærmere en måned siden... men den har virket normal frem til den plutselig lå der. enten er det sykdom i karet og de andre fiskene står for tur (selv om alt virker normalt) eller så var det et "tilfeldig"-dødsfall trist er det nå uansett
Postet 06.10.08 kl 15:44
Joakim[QUOTE=Risika] jeg forstår jo at av og til dør fisk uten "noen grunn", naturlige defekter o.l. men bare var så merkelig. den lå livløs etter bare noen få timer... :s
Hva mener du med "etter bare noen få timer" - er dette en fisk du nettopp har introdusert i karet?
Risikajeg regner med at jeg vet hvorfor, sjekket nå (først) hvor mye gh seilfinne molly'n skulle ha (det var min. 10) arg! jeg spurte jo i butikken (jeg vet det ikke hjelper) om alle fiskene skulle ha de samme verdiene osv. svaret var selvfølgelig -jada, den er lik på alle sammen, ikke noe problem. nok en gang har det gått skeis i karet mitt pga dyrebutikken!!! :@ (og meg fordi jeg hører på dem :( )
Selv om mollyen liker hardere vann, så er det tvilsomt om det har tatt kverken på fisken. Litt avhengig av svaret på mitt første spørsmål, så er fisker generelt ganske flinke til å tilpasse seg vannverdier utenfor det optimale. Sålenge de får god tid på seg til å tilpasse seg, så er det sjelden noe problem med så små avvik som du nevner.
har hatt den ca en måned, og frem til den lå der har alt virket bra. det jeg mente med "bare etter noen få timer" var at noen få timer før hadde den svømt rundt og virket frisk sånn som den pleide
Postet 06.10.08 kl 15:45
Endret: 06.10.08 kl 15:46
Hei Risika.
Det er kjedelig når man mister fisk. Og det er flott at du engasjerer deg i å finne ut av hvorfor! Jeg håper du slipper fler problemer.
Jeg søkte på nettet etter hva Nitrivec er, og fant denne meldingen hos en nettbutikk sitat; "Nitrivec er en spesialblanding av nedbrytningsbakterier som sørger for nedbrytning av ammonium og nitrit. Disse mikroorganismene gjør at belastningen straks og varig fjernes fra vannet".
Har ikke brukt dette, og skal ikke dømme produktet. Men at belastningen varig fjernes fra vannet ..... det var å love mye.
Bra du satte i gang med vannbytter! Har etter tre år som akvarist funnet ut at akkurat dette med vannbytte er den beste oppskrift mot mange av de problemene som dukker opp. Iallfall en førstehjelp til man finner ut av årsaken.
Når du har hatt problemer med nitritt er kanskje akvariet ditt ganske nyoppsatt. Eller kanskje er du litt gavemild med maten.
Anngående GH. Jeg har selv tidligere hatt "varierende" GH verdier hos meg. Men har ikke mistet fisker av den grunn.
Vet du hva jeg gjorde da jeg var ganske fersk? Jeg gikk inn i fiskebasen her i forumet. Skrev ned alt av fakta/behov som stod der på hver av artene mine. Satte meg opp en liste - og fant ut hvor jeg skulle legge meg på foreksempel GH i mitt kar med mine innbyggere.
Behovene var ulike og jeg la meg på en "middelvei".
Jeg håper du opplevde et tilfeldig dødsfall og at du ikke har sykdom.
Jeg bruker kalle det et naturlig dødsfall når jeg innimellom kan miste en fisk uten tilsynelatene synlig årsak.
Med naturlig dødsfall mener jeg at der finnes individer som fra naturens side er svakere. Og som derfor faller fra. Foreksempel grunnet en oppblomstring av nitritt - selv om man har da fått kontroll på dette igjen.
Et lite tips til slutt. Legg inn fakta om akvariet ditt i profilen din. Når jeg selv leser spørsmål som kommer her til forumet går jeg veldig ofte til profilen på den som spør om råd og ser på akvariet denne har.
Igjen. Jeg håper det går bra og at du ikke mister fler fisker.
mvh
Det er kjedelig når man mister fisk. Og det er flott at du engasjerer deg i å finne ut av hvorfor! Jeg håper du slipper fler problemer.
Jeg søkte på nettet etter hva Nitrivec er, og fant denne meldingen hos en nettbutikk sitat; "Nitrivec er en spesialblanding av nedbrytningsbakterier som sørger for nedbrytning av ammonium og nitrit. Disse mikroorganismene gjør at belastningen straks og varig fjernes fra vannet".
Har ikke brukt dette, og skal ikke dømme produktet. Men at belastningen varig fjernes fra vannet ..... det var å love mye.
Bra du satte i gang med vannbytter! Har etter tre år som akvarist funnet ut at akkurat dette med vannbytte er den beste oppskrift mot mange av de problemene som dukker opp. Iallfall en førstehjelp til man finner ut av årsaken.
Når du har hatt problemer med nitritt er kanskje akvariet ditt ganske nyoppsatt. Eller kanskje er du litt gavemild med maten.
Anngående GH. Jeg har selv tidligere hatt "varierende" GH verdier hos meg. Men har ikke mistet fisker av den grunn.
Vet du hva jeg gjorde da jeg var ganske fersk? Jeg gikk inn i fiskebasen her i forumet. Skrev ned alt av fakta/behov som stod der på hver av artene mine. Satte meg opp en liste - og fant ut hvor jeg skulle legge meg på foreksempel GH i mitt kar med mine innbyggere.
Behovene var ulike og jeg la meg på en "middelvei".
Jeg håper du opplevde et tilfeldig dødsfall og at du ikke har sykdom.
Jeg bruker kalle det et naturlig dødsfall når jeg innimellom kan miste en fisk uten tilsynelatene synlig årsak.
Med naturlig dødsfall mener jeg at der finnes individer som fra naturens side er svakere. Og som derfor faller fra. Foreksempel grunnet en oppblomstring av nitritt - selv om man har da fått kontroll på dette igjen.
Et lite tips til slutt. Legg inn fakta om akvariet ditt i profilen din. Når jeg selv leser spørsmål som kommer her til forumet går jeg veldig ofte til profilen på den som spør om råd og ser på akvariet denne har.
Igjen. Jeg håper det går bra og at du ikke mister fler fisker.
mvh
Postet 06.10.08 kl 16:15
Endret: 06.10.08 kl 16:16