Aldri hatt sykdom i akvarie før, hvitprikk?

Trenger hjelp med sykdom i akvarie.
En del av neontetraene mine har fått en del hvitt på finnenen sine,
og enkelte har fått det på kroppen også.
Kan dette være hvitprikk?
Fiskene var ikke spesiellt interessert i maten jeg gav i dag heller, selv om de
fikk frossenfor som de ellers er veldig glade i.
Ser ikke noe på de andre fiskene ennå.

Også lurer jeg da på om jeg skal prøve varmekuren, men står i fiskebasen
at sommerfuglciklidene mine ikke tåler mer enn 29 grader.
Hva gjør jeg da?
Først bør du være helt sikker på at det er hvitprikk og ikke noe annet som feiler de. Varmekur får nemlig en del andre sykdommer til å blomstre opp. Når du sier hvitt, mener du da hvite prikker, hvite områder eller hvite dotter? Her kan du lese litt om hvordan hvitprikk og andre sykdommer arter seg og hvilken behandling som anbefales.
Hos de det er lite på er det bare noen hvite prikker på halefinnene, men
på de andre så er det litt mer som dotter, eller større områder.
Prøvde og lese artikkelen, men ble ikke så mye klokere ettersom jeg aldri en gang har
sett syk fisk.
Ligger på en måte som et lite lag på de det er ille på, og noen av de virker litt blassere i fargen.
Syns bare det var fryktelig vanskelig og stille noen diagnose, etter som jeg helt ærlig ikke har peiling på det med sykdommer om jeg har lest aldri så mye om det
Ikke er det så fryktelig lett og få et bilde av heller, ettersom kameraet ikke er
av beste slaget...
Her og her er noen bilder fisk som er hardt angrepet av hvitprikk. Ligner det dette så kan du enten behandle med varmekur som beskrevet i artikkelen eller medisin. Anbefaler i så fall esha exit siden denne ikke påvirker filterbakteriene dine.
Da er jeg ikke sikker på at det er det som er problemet her.
Det er ikke prikker som på bildet som plager fisken min.
Mer et slags "belegg" av noe slag.
Minner om alger som legger et belegg på plantene, bare i en annen farge dersom
der er forståelig? Mer sånn gjennomsiktig/hvitt og ikke helt klart sterke hvite prikker som de på bildene.
Kanskje jeg kan ta med en av fiskene innom en fiskebutikk og spørre hva det er?
Bare for å være sikker..
siden dette er på neon tetra kan det være neonsyke
Ligner det på dette eller dette så kan det være oodinium det er snakk om. Den behandles på samme måte som hvitprikk. Gir ofte et gyldent fløyelslignende belegg og prikkene er mye mindre enn hvitprikk. Det hjelper i tillegg å mørklegge akvariet under behandling siden denne parasitten også nyttigjør seg lyset.

Ligner det mer dette så dreier det seg om sopp. Behandles best med dertil egnet medisin, for eksempel esha 2000.

Greier du fremdeles ikke å finne ut av det så ville jeg startet med daglige delvannskift på rundt 30% av vannet til du får tak i esha exit og esha 2000. Disse får du lettest tak i gjennom nettbutikker. Anbefaler Tropefisk siden de leverer veldig raskt. Det går nemlig an å kombinere disse to medisinenen og da dekker du det meste av sykdommer. De ødelegger heller ikke filterbakteriene dine.
Det ligner faktisk ikke på noe av det som er avbildet, og sopp er i hvertfall utelukket
etter bildet og bedømme.
Kjøper medisiner jeg, og bytter vann. Dessverre var tropefisk utsolgt for den ene
typen, så jeg må finne en annen plass og få levert det fra.
Er ikke dette medisiner som fåes hos vanlige dyrebutikker?

Tusen takk for all hjelp
Har bestillt medisiner hos webzoo.
Håper bare de er kjappe denne gangen!
Nei, det er dessverre veldig få vanlige butikker som fører disse. Får håpe du får de raskt og at de virker. Du får holde oss oppdatert når ting skjer hos deg.

Ser forresten at guttn foreslår neonsyke. Jeg synes symptomene kanskje ikke ligner helt siden neonsyken ikke danner noe belegg. Det fremste kjennetegnet på neonsyke er at fiskene blir bleke i fargen, men da starter det først i halefinnen og kryper fremover. I tillegg får de problemer med å svømme siden muskulaturen angripes. Om det er dette så hjelper også esha 2000, men den vil i såfall bare stoppe utbruddet, men ikke helbrede de som allerede er syke.

Som sagt veldig vanskelig å si noe uten å ha sett fiskene, men du får bare prøve den kombinasjonen og se om det funker, og som nevnt bytt gjerne rundt 30% av vannet daglig frem til du skal medisinere.
Fikk svar på at det var neonsyke i dag :/
Dermed ble det avliving av stimen Fryktelig leit.
Viser seg at det ikke var belegg, som jeg syns det så ut som.
Men rett og slett fisken som mistet farge og på en måte så gikk skjellene i oppløsning
og så ut som belegg da..
Det så også ut som de hadde noen krampelignende bevegelser.
Syns så fryktelig synn på fisken at jeg har ikke ord..

Det var nok best og ta de ut før de smitter over på stimen med kardinaltetra.
Der har jeg ikke sett noen tegn til dette, men leste at det kunne smitte i enkete tilfeller over på de også.

Vet du hva dette kan komme av? Sykdomen altså.
Har hatt gode og stabile vannverdier, 0 nitritt, og sjekker vannet ofte.
Minst èn gang i uken.
Nøye på vannbytte er jeg også.

Når jeg får medisinene så medisinerer jeg for sikkerhets skyld.
Det kan vel ikke skade, selv om de andre ikke skulle være smittet?
Uffda, ikke morro i det hele tatt. Kardinaltetraene skal visst være immun mot denne sykdommen, etter det jeg har lest, men den kan gå på andre fisk så det er like greit å kjøre en kur for sikkerhets skyld. Det er da ikke nødvendig å kjøre begge medisinene. Det holder med esha 2000. Sørg for godt med sirkulasjon i overflaten under medisineringen, enten du kjører utløpet fra filteret i vannflaten eller setter på en ekstra luftpumpe.

Om du leser i linken jeg la inn i mitt første innlegg så står det om neonsyke at den skyldes en infeksjon i muskulaturen. Mulig du finner ut mer om du googler på det latinske navnet på sykdommen som står der.

Triste greier det der
Håper bare ikke det er min feil at det har blitt sånn oppi der altså
Har prøvd og ikke gjøre noen digre feil denne gangen, men man lærer så lenge man lever.
Skal lese litt mer om det hvis jeg finner noe.
Ok og vite om det skjer en annen gang, så jeg får tatt det så fort som mulig og slipper kanskje unna med mindre dødlighet.
Har sett nøye på resten av fiskene også, men så langt ser alle ut til å ha det bra.
Medisiner skal de få uansett, og da har jeg det stående til en annen gang.

Tusen takk for all hjelp
Tror nok ikke det er din feil dette. Antagelig har smitten kommet med innkjøpt fisk. Uansett så kan det være greit å ha litt medisin stående og disse to er fine å bruke siden de dekker det meste og i tillegg er "ufarlige" i forhold til filteret. Får krysse fingre for at du slipper å bruke de
kardinaltetra er immun mot neonsyke ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap