Parasitter på glasset?
Jeg lurte på om parasitter sitter fast på glasset?
Jeg har et akvarium,hvor der bare har stået vann ,grus og noen sandsnegle i et par mdr nå.
Jeg ser nå der sitter mange små underlige dyr fast på glasset( de er hvite). de har en lang tynn kropp,som er festet på glasset og så er en liten kule for enden med mange små tråde (ser ut som hode).også svinger den frem og tilbake.
Er der noen som vet hva det er?og er det farligt for fisk?
Jeg har et akvarium,hvor der bare har stået vann ,grus og noen sandsnegle i et par mdr nå.
Jeg ser nå der sitter mange små underlige dyr fast på glasset( de er hvite). de har en lang tynn kropp,som er festet på glasset og så er en liten kule for enden med mange små tråde (ser ut som hode).også svinger den frem og tilbake.
Er der noen som vet hva det er?og er det farligt for fisk?
Postet 12.10.08 kl 16:01
Endret: 12.10.08 kl 22:24
Postet 12.10.08 kl 16:41
Helle LarsenJeg lurte på om parasitter sitter fast på glasset? Jeg har et akvarium,hvor der bare har stået vann ,grus og noen sandsnegle i et par mdr nå. Jeg ser nå der sitter mange små underlige dyr fast på glasset( de er hvite). de har en lang tynn kropp,som er festet på glasset og så er en liten kule for enden med mange små tråde (ser ut som hode).også svinger den frem og tilbake. Er der noen som vet hva det er?og er det farligt for fisk?
Dette her har vert oppe her på forumet ein del ganger.
Dei hvite larve/loppelignende tingene er sikker som Frank Angel skev i ein tidligere tråd:
Markene: Dette er ikke noe farlig. De kalles planarier, og fråtser seg i grusen på det foret som ikke fiskene spiser opp. Redusert foring fjerner livsgrunnlaget til disse harmløse, men udelikate, fysakene.
Loppene er bare små vannloppersom ikkje er skadelig.
Siden du nå har fått besøk av 2 "fråtseart", er det mye som tyder på at fiskene får mere mat enn dem trenger. Reduser formengden noe, samt øk mengden vannbytte. Men når du ikkje har fisker i akvariume, så kan det jo ikkje væra at du gir dei for mye mat, men gir du sngelene noe form for mat ?
Plantene, og annet dekor, kan godt benyttes, siden disse småkrypene er ufarlige. Du trenger heller ikke å tilsette noen form for gift for å bli kvitt dem, da dette vil ha lite for seg.
At du nå har kokt sanda, har redusert bakteriekulturen en hel del, og du vil på nytt kunne oppleve problemer med ammoniakk og nitritt.
Å la vanntempen være høy vil ikke drepe eventuelle overlevende egg fra noen av disse småkrypene, da de er temmelig tollerante.
Forsøkte selv flere metoder for å bli kvitt disse markene i ett kar med bare eplesneilebarn.
Markene overlevde fint i en temp på 38`C, masse salt, og diverse medisiner.
Hadde selvsagt ikke sneilene i vannet da.
Redusert foring derimot, samt utfisking av synlige mark, gav derimot gode resultater, en ukes tid senere var det ikke en mark å se.
Alet dette passer ikkje inn da Frank skrev dette til eit lignende spørsmål men...
Om du søker litt her på forumet så finner du mye mer om
Planarier
Postet 12.10.08 kl 17:04
har bare fodret ganske litt til sneglene.
Jeg er nå ikke redd for markene eller lopper.(det forsvinder når fiskene kommer i.
Men de andre som sitter fast på glasset(de står samme sted hele tiden,men man ser de er levende,svinger frem og tilbake og beveger de små tråder,som sitter på hodet.
Er der noen som vet om det er farligt? og er det parasitter?.
Der er forskellige str på dem fra et par mm til 1 cm lange.....
Jeg er nå ikke redd for markene eller lopper.(det forsvinder når fiskene kommer i.
Men de andre som sitter fast på glasset(de står samme sted hele tiden,men man ser de er levende,svinger frem og tilbake og beveger de små tråder,som sitter på hodet.
Er der noen som vet om det er farligt? og er det parasitter?.
Der er forskellige str på dem fra et par mm til 1 cm lange.....
Postet 12.10.08 kl 17:43
Helle Larsenhar bare fodret ganske litt til sneglene. Jeg er nå ikke redd for markene eller lopper.(det forsvinder når fiskene kommer i. Men de andre som sitter fast på glasset(de står samme sted hele tiden,men man ser de er levende,svinger frem og tilbake og beveger de små tråder,som sitter på hodet. Er der noen som vet om det er farligt? og er det parasitter?. Der er forskellige str på dem fra et par mm til 1 cm lange.....
Det er nok hydra. De kan ta små yngel. Men om du har oppi noen voksne fisk, vil de nok spise opp hydraene.
Postet 12.10.08 kl 20:42
Du har helt ret.når du skrev hydra,så jeg bilder her på akvaforum,der er vist andre som er plaget av sånn.
Æsj det er ekkelt,men jeg forstår ikke hvorfor jeg har fået sånn,da jeg nesten ikke har fodret i dette akvarium,og slet ikke levende foder.
Men du skal ha takk for svar,så får jeg se om jeg blir kvitt dem.
Jeg kjøpte noen planter her på akvaforum,kan de ha blitt med planterne? jeg har aldrig hatt sånn før.
Æsj det er ekkelt,men jeg forstår ikke hvorfor jeg har fået sånn,da jeg nesten ikke har fodret i dette akvarium,og slet ikke levende foder.
Men du skal ha takk for svar,så får jeg se om jeg blir kvitt dem.
Jeg kjøpte noen planter her på akvaforum,kan de ha blitt med planterne? jeg har aldrig hatt sånn før.
Postet 12.10.08 kl 21:08
Postet 12.10.08 kl 22:27
Postet 13.10.08 kl 08:07
Postet 13.10.08 kl 09:33