Syke botia?

Jeg fikk nylig inn to nye praktbotia. Disse to ser ut til å sloss mye nå, og fargene på begge to er blitt mye blekere. De var relativt bleke når jeg fikk de, men de ble temmelig mørke og klare i fargene etter bare noen timer i deres nye hjem, men nå har de blitt blekere. Jeg får ikke tatt noen klare bilder av dem (de andre fiskene i karet er noen linselus :p ) Kan de begynne å få hvitprikk? Blir de mer aggresive av det? De to gamle botiane oppfører seg som vanlig og ignorer de to andre når de sloss, og har de samme klare fagrene som de alltid har hatt. Hvis det er hvitprikk, vil noen av de andre fiskene reagere negativt på evt. medisinkur? Jeg har kileflekkrasbora, rød mangrovekrabbe, ancistrus, scalare og kampfisk. Ingen av de andre fiskene virker syke eller oppfører seg "merkelig".
(andre verdier i karet ph 7 gh 6.5 nitritt 0)
At de gråer ut er helt normalt. De prøver nok å finne ut av rangordningen. Er de omtrent like i størrelse? Som du selv nevner er det et vanlig problem at Botia innfører hvitprikk i karet, men inntil du ser noen symptomer på dette ville jeg latt det i bero.

Forøvrig så er du kanskje klar over at Scalare og Kampfisk ikke er en god kombinasjon med Praktbotia?
karet er stort nok for øyeblikket til alle sånn sett, skal i tillegg få et enda større kar om ikke så altfor lang tid. det er dessuten flust med gjemmesteder. og jeg tror jeg er enig i deg at det er en sånn rang-greie... botiane er ca like store (evt noen mm forskjell :P )
men hvis det evt skulle være hvittprikk, vil noen av de andre ta skade av medisinering?
Hva mener du med at karet er stort nok? Tenker du på fiskesammensetningen? Isåfall, leker du med ilden

Jeg har inntrykk av at de fleste her inne sverger til varmekur kontra medisin. Personlig er min erfaring at Botia generellt takler medisin langt bedre enn varmekur. Jeg har prøvd begge deler og medisin (Esha exit) var det som gjorde susen. Ancistrus har tålt begge deler hos meg. De øvrige innbyggerne tør jeg ikke uttale meg om.
Hei Risika.

Om det kun er slossingen og "farge-endring" du ser, synes jeg ikke du skal kjøre verken varmekur eller gi medisiner nå. Dette behøver jo ikke være sykdom. Følg godt med videre, se etter sykdomstegn. Er du usikker, ta ekstra vannbytter. Tlsett flytende vitaminer i vannet ditt. (forslag; eSHa Optima)

Jeg har selv åtte Praktbotiar. Denne "kamuflasjen" eller "jeg skifter styrke på fargene etter humør og rang" finner jeg naturlig utfra egen erfaring med mine praktbotiar.

Ptraktbotiane er noen meget aktive skapninger. De er herlige der de stadig er på farten i akvariet mitt. Alene på tur eller aller helst ilag. deres høye aktivitetsnivå krever at de har godt med plass.

Jeg har selv tidligere hatt Scalare. Og jeg tror nok noe av det tender tenker på er at disse to artene ikke passer så godt sammen nettopp på grunn av en ting som Praktbotians høye aktivitetsnivå - mens Scalaren er mer bedagelig anlagt. Det blir litt som om jeg selv er innestengt i et rom med en person som er hyperaktiv og stresset. Jeg ville ikke satt pris på det.

mvh
Lillian Ulriksen
Og jeg tror nok noe av det tender tenker på er at disse to artene ikke passer så godt sammen nettopp på grunn av en ting som Praktbotians høye aktivitetsnivå - mens Scalaren er mer bedagelig anlagt.

Primært tenker jeg på de vesentlige forskjell til krav på sirkulasjon
Over middels sirkulasjon er langt viktigere for Botia enn folk er klar over. Dette setter Kampfisk og Scalare særdeles liten pris på. Den ene er en treg svømmer, den andre har en kroppsform som rett og slett sliter med for mye strøm. Pluss at enkelte individer av Praktbotia er finnenappere. Særdeles få.... men de finnes!
tender
[QUOTE=Lillian Ulriksen]Og jeg tror nok noe av det tender tenker på er at disse to artene ikke passer så godt sammen nettopp på grunn av en ting som Praktbotians høye aktivitetsnivå - mens Scalaren er mer bedagelig anlagt.

Primært tenker jeg på de vesentlige forskjell til krav på sirkulasjon
Over middels sirkulasjon er langt viktigere for Botia enn folk er klar over. Dette setter Kampfisk og Scalare særdeles liten pris på. Den ene er en treg svømmer, den andre har en kroppsform som rett og slett sliter med for mye strøm. Pluss at enkelte individer av Praktbotia er finnenappere. Særdeles få.... men de finnes!

Jeg er helt enig med deg tender.
Men jeg valgte trekke frem kun en ting som jeg mener er veldig enkelt å se.

Spørsmålet ditt Risika omhandlet i utgangspunktet noe annet. Men. Slike ulikheter som tender og jeg drar frem har jeg stor tro på kan skape mistrivsel hos fiskene og dermed øke faren for sykdom hos individer som er noe svake i utganspunktet. Det er vel hos fiskene som hos oss mennesker, vårt imunforsvar er ulikt.

mvh
Lillian Ulriksen
Spørsmålet ditt Risika omhandlet i utgangspunktet noe annet. Men. Slike ulikheter som tender og jeg drar frem har jeg stor tro på kan skape mistrivsel hos fiskene og dermed øke faren for sykdom hos individer som er noe svake i utganspunktet.

Der har du et godt poeng Lillian U. Jeg har en tendens til å spore av tråden, når det kommer til Botia. Det er så mye jeg ønsker å si om disse fantastiske fiskene. Jeg skal prøve å skjerpe meg

Til trådstarter; det virker som om Botiaene dine oppfører seg normalt. Bare følg med på evnt. hvitprikk. Du ser det kjapt på Praktbotia om denne parasitten kommer eller ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap