Hva skjer oppi der nåå da?

14 dager, 4 lik og ingen symptomer i det hele tatt!
Nei, dette er ikke den nye reality serien til TvNorge, men hverdagen i akvariet mitt. De to siste ukene har to guppy, en skjørtetetra og en kobbertetra takket for seg. Ingen av de hadde noen symptomer på noe, bortsett fra kobbertetraen. Den har fått skikkelig grisebank og det ser ut som den mangler noe av skinnet mellom hodet og svømmefinnen.
Hun Ancistrusen min er slapp og vil ikke annet enn å ligge rolig, kanskje spise litt nå og da. Den lille han ancistrusen er sinna og jager bort alt og alle selv om de ikke er i nærheten av hula som det forøvrig ikke er egg i.

Introduserte agurg som mat til sneglene og ancistrusen for ei uke siden, mørkela akvariet for infusorier sist helg og det var etter dette de begynte å dø..

Alle testene er sånn som de alltid har vært (pH 7,5 - No2 0 - Gh 0,3), så nå skjønner jeg absolutt ingen verdens ting. Noen som har forslag på hva i all verden det er som foregår?
gh'n din hørtes fryktelig lav ut.... så vidt jeg vet trenger vel alle de fiskene i hvertfall gh på 6.... jeg la nettopp ut en tråd for å spørre hvordan man øker gh, du kan jo følge med på den og se hva folk svarer
Tviler egentlig på at feil gh skal bety så mye når det gjelder akutt fiskedød. Regner med du byttet en del vann i forbindelse med infusorie-angrepet. Det kan ikke ha vært noe ekstra klor i vannet, eventuelt andre ting i forbindelse med vannbytte som kan ha skapt problemer, for eksempel forurensing av hender eller bøtter eller lignende? Det blir liksom vanskelig å fundere ut hva som ellers kan være galt når det er så lite symptomer å gå etter.

Infusorier kommer ofte av økt mengde avfall i karet og det kan igjen føre til økt nitratmengde. Det kan jo muligens ha spilt en rolle.

Eller det kan dreie seg om ren tilfeldighet. Guppyer er jo kjent for å være litt skjøre, kobbertetraen hørtes ut til å ha skadet seg og skjørtetetraen kan ha dødd av andre grunner.

Som du skjønner så slenger jeg bare ut noen forslag her bare for å lufte mulighetene som finnes. Siden det er vanskelig å finne ut av det så ville jeg bare sørget for litt ekstra vannbytter fremover (30% 2-3 ganger i uken) og sett det litt an. Har du vitaminer i hus (esha optima/esha minaroll) så skader det ikke å tilsette litt av det heller. Krysser fingre for at det ikke skjer noe mer negativt i karet.
Kjører ett vannbytte om dagen nå hvor jeg bytter ut 20 liter av de i alt 85. Men det ser ikke ut til at det er noen løsning på problemet for i dag fant jeg den største ancistrusen min død det var den første ancistrusen jeg fikk når jeg startet opp med akvarie, så den var litt spesiell..

Skjønner absolutt ingern verdens ting.. alle testene er fine og filteret går så det dundrer og ja, ting er som det alltid har vært..

Kan ikke være sprøyte middler på agurken da? (selv om denne ble vasket og skrellet)
Har aldri lest at noen har hatt dødsfall etter å ha fôret med agurk, men det behøver ikke bety at det ikke kan skje.

Hva brukte du for å dekke til akvariet under infusorieproblemet? Det kunne ikke vært noe stoff på dette som har havnet i karet? Maling av naborom, besøkende eller andre som kan ha puttet noe i akvariet, eller forurenset bøttene på noe vis? Nye pynteting? Lite oksygen i vannet? Du får bryne hjernen og tenk på alle mulige og umulige muligheter.

Dette var vanskelig å finne ut av når det er så lite å gå etter. Veldig trist med ancistrusen din også
Var det jeg tenkte også.. kan ikke si at jeg har hørt om det før.
Da brukte jeg et fleespledd, men det ville vært rent utrolig om noe av dette har havnet oppi akvariet fordi dekkglasset er heldekkende og har bare to åpninger i hjørnet til ledninger og mat som det ligger to glass ruter over for å stenge for sneglene.
Er nok av oksygen vil jeg tro, siden ventilen på aquaballen min står på max.
Maling tviler jeg på, ettersom det ikke er gjort noe opp pussing på 2 år i kåken:P
Bøtta som jeg bruker til vannbytte skyller jeg jevnlig med kokende vann.
Har ingen aning om hva som kan ha skjedd.. River av meg håret snart!
Eneste jeg ikke har kikket på er skiferhula jeg lagde og puttet oppi der. Men jeg har 2 til 3 av samme hula i de andre akvariene, samme skifer flis og samma silikonen, og der har ancisrusene lagt egg og fått små unger alt så jeg tror ikke det er noe i veien med de..

Kan jeg med fordel bytte nesten alt vannet og ta en real rengjøring oppi der?
Her tør jeg nesten ikke gi noe råd. Det vil bli stressende for fiskene og stress hjelper ikke akkurat på når de sliter med noe, men det kan jo hende det har noe for seg. Du får nesten tenke etter selv hva du synes er best.

Hadde egentlig håpet en eller annen ekspert ville komme innom tråden med fasiten. Blir litt famling i blinde fra min side dette :/
alle andre fisker oppi der virker jo helt uberørt av det som nå enn måtte skje der inne, så jeg tror jeg kommer til å kjøre på med et solid vannbytte og en rengjøring. Ta ut alt og sjekke om det kan være noe i sanden som lager ugang og muligens fjerne den skiferhula.. misstenker at det er noe muffins med den, selv om jeg som sagt har brukt huler av samme type i de andre akvariene..
Får håpe det ordner seg slik at du slipper å miste flere fisk på mystisk vis.
Sterud
Den har fått skikkelig grisebank og det ser ut som den mangler noe av skinnet mellom hodet og svømmefinnen.

Hva er de andre finnene til, siden bare den er en svømmefinne?
mona o
[QUOTE=Sterud]Den har fått skikkelig grisebank og det ser ut som den mangler noe av skinnet mellom hodet og svømmefinnen.

Hva er de andre finnene til, siden bare den er en svømmefinne?

ryggfinne, halefinne og bukfinne;P har kalt det det siden jeg var 2-3 år og fisket på hytta.. Svømmefinnen(e) er jo de to på undersiden som de tar svømmetak med, er ikke det rimelig innlysende da mona? aaaaaalle skjønner jo det..hehe:P *rødme*
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap