Hjelp! diskusen min driv å rygg svømmer!

jeg har et 528L kar med 6diskus foreløpig. den som har vært lederen og størst og penest lå på ryggen. jeg fortet meg å slamsuge grusen og bytte vann og rense puma raskt.

da kom han seg, og er riktig vei hvertfall=) men det jeg ser nå er at han er veldig tykk. forstoppelse?
mørke striper. og prøver bare å svømme nedover, samt som han "gisper" etter luft. nå har han vært sånn siden kl halv 1. og og driver å svømmer nedover. så fort han stopper flyter han opp. prøver med bilde, men du ser ikke magen der =/

Men, nå ser det ut som magen ikke er så stor.

så hva skjer ? er det noe spesielt medisin jeg skal ha oppi? eller bare vente å se?

håper på raskt svar=)
Hvor lenge har akvariet vært i drift?

Hvor ofte renser du filteret, og hvordan går du frem når du gjør det?

Hvilket fôr gir du discusene?
Hei.

Discusen din har problemer med svømmeblæren, basert på de symtomer du beskriver. Årsaken til at dette skjer er normalt todelt:

a) Dens mage har mye flagelater eller mottatt ett bakterieangrep.

b) Du har skiftet vann, og vannet du helte oppi var vestentlig kaldere en det som var i akvariet fra før.

Den vil nok rette seg igjen og svømme normalt igjen. Probelemet er når en Discus først har fått dette symtomet kommer det ofte tilbake...

Lykke til.
Og; fyller du på kaldt vann når du foretar vannbytter?
Tigerbarbene jeg kjøpte svømte intenst nedover noen av de, men det ble bra til neste dag. Det skyldes nok ihvertfall hos meg at de hadde spist masse mat, for da kan sånt skje.
Lykke til!
dette skjedde med en av våre discuser nå nylig, rett etter foring,
han holdt på slik en hel dag om det ikke var 2..
discusen har det bra nå..
Hei =)
hei og takk for tilbake melding. men jeg hadde ikke tid så ringte gammle sjefen. han trodde det var forstoppelse. men tror da ikke det. for ja han driver å sømmer rundt igejn nå allså, og rett etter jeg hadde postet innlegg her så ble magen mindre. samt at jeg fikk beskjed om å ha i grovt havsalt. så da hadde jeg det =)

men har hatt karet snart et år. denne pumpa har stått i siden jula =) og når jeg etterfyller vann har jeg alltid lunket eller så nærme jeg klarer i diskus karet mitt=)

han står i et hjørn og er ikke framme med de andre. men han ser litt mørk ut i fargen..

å ja dette skjedde rett etter foring.

men ser bra ut siden han holder leder stillingen i klanen med å jage de andre når de nærmer seg =)
Foring jeg gir
jeg gir kraft foret for diskus(tetra diskus for) røde mygglarver artemie og har en god del diskus blandinger her( fra dyrego) okstehjerte et par ganger i uka.

vet ikke om noe av dette kan bli hardt for magen. men detter hva jeg har blitt rådet til å gi fra dyrego( der jeg jobber selv)

men DiskusGeir? ang altarnativ a, hva gjør jrg for å forhindre at det kommer tilbake? jeg er stygt redd at dette kan ha noe med at jeg å samboern har vært slappe og ikke slamsuget grusen de to siste ukene. og at dette kan være en grunn. tenker da på baktriellinfeksjon. har du noen bra nettsider ang sykdom til diskus ? tror jeg har en gos del å lære der

Mvh Camilla
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap