Guppy som dør.

- Hvordan fisk er det?
Guppy

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Fiskene lever hos meg i ca 2-3 mnd sjelden lenger. Har nå ingen fordi jeg vil finne ut hvorfor de dør før jeg prøver på nytt

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
De går sammen med 2 ancistrus + deres yngel og 4 l066 (ikke kjønsmodne)

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kun guppy for ca 3 mnd siden

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
160l aquastabil med fluval 205 og fluval 4+. 205'n blir skyldt i akvarie vann når trykket i pumpa blir dårlig, dvs ca en gang i året. 4+'n blir skylt i akvarie vann ca hver 3de-4de mnd
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
PH 7
GH 10
no2 0
no3 10

bytter ca 20% med kaldt vann 1 gang i uken, slamsuger da også bunnen for rusk og rask og tar ut døde plante deler når jeg finner det

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Alle de andre fiskene i karet oppfører seg helt normalt, mens guppyene etter ca par mnd begynner bli innhule og virker tydelig syke. ingen andre synlige tegn enn at de blir tynne. Matlyst har de fortsatt. Etter ei ukes tid som tydelig tynn begynner fisken og svømme tydelig rart, skjener rundt i karet og blir sliten, så dør dem etter ett par dager om jeg ikke avliver dem humant.

acistrusene i karret yngeler også enormt, så de trives som "plommen i egget"

- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Bilde har jeg desverre ikke da alle på nåværende tidspunkt er døde. Avlivet dem fordi jeg ikke ville at de skulle lide.
Guppy er en skjør fisk på grunn av innavl, så det kan være grunnen. Ellers er mange guppy plaget med innvollsorm, og det at de blir syltynne selv om de spiser kan jo være et symptom på akkurat det.

Om du skal prøve guppy igjen, kanskje det er en idé å sette opp et lite karantenekar (trenger ikke være stort annet enn en (ren) plastboks, luftfilter og varmekolbe) og medisinere med dewormer eller lignende for å se om du kan få blitt kvitt svineriet?

Får vente å se hva andre synes
Hvor får jeg tak i dewormer? link til medisin? Virker som fisken får tynn tråd lignende avføring før de dør, men det rammer ikke de andre fiskene i karet
Det høres veldig ut som innvollsorm ja, en av symptomene er hvit, trådlignende avføring.

Dewormer fårs kjøpt i en amerikans nettbutikk som heter rockymountaindiscus.com. Det er vel strengt tatt ikke heeelt lovelig å innføre i Norge, men ser ut som om masse folk gjør det uten problemer.

Du kan jo ta en titt i sykdomsartikkelen og se om du finner andre behandlingsformer om du føler det ekkelt å skulle bestille
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap