Nå trenger jeg råd her! bukvannsot - forstoppelse? fiskedød :-(
Jeg har en 450 liter som jeg har hatt ca 1 mnd. nå. Jeg hadde en helt ny 540 liter som sprang lekk og jeg fikk byttet den inn. Jeg har de samme filtrene som har gått hele tiden og det er null nitritt i vannet.
I går oppdaget vi, helt uten forvarsel at den ene C.Moorii var syk, den lå opp ned inni planten og pustet såvidt. Jeg tok den ut og hadde den i et eget kar med samme akvarievann med litt salt i og dekket det til slik at det skulle bli mørkt og håpet at den ville komme seg. Men etter en time så var den død. Nå i morres så hadde vi mistet en til, denne gang en golden som lå død på bunnen. Nå begynner jeg å bli veldig bekymret. Jeg kan ikke se at jeg har noen sykdom i akvariet, ikke slik de øvrige fiskene oppfører seg, så virker de friske.
Jeg hadde en liten periode i sommer i 540 literen der jeg mistet noen fisk i løpet av kort tid uten noen forklaring.
Hva kan dette være? Jeg tar vannbytte på ca 30% hver uke. Temp. er ok, vannverdiene er ok.
Jeg kjøpte fire nye fisk for noen dager siden, kan disse ha tatt med seg sykdom i akvariet mitt? I så fall, hva slags sykdom kan det være? Jeg har lest om fiskesykdommer og det er ingenting som ligner. Ellers så leker ciklidene mine jevnt og trutt.
Jeg hadde en posjon havsalt i akvariet i går, etter C.Moorii døde, men som sagt i dag er en til død.
Nå oppdager jeg at en golden ungfisk ligger i planten og peser med oppsvulmet buk. Legger ved bilde.
Hjelp de som kan, vær så snill.
Jeg fòrer de en gang pr. dag med malawi ciklidefòr fra Aquatic Nature.
I går oppdaget vi, helt uten forvarsel at den ene C.Moorii var syk, den lå opp ned inni planten og pustet såvidt. Jeg tok den ut og hadde den i et eget kar med samme akvarievann med litt salt i og dekket det til slik at det skulle bli mørkt og håpet at den ville komme seg. Men etter en time så var den død. Nå i morres så hadde vi mistet en til, denne gang en golden som lå død på bunnen. Nå begynner jeg å bli veldig bekymret. Jeg kan ikke se at jeg har noen sykdom i akvariet, ikke slik de øvrige fiskene oppfører seg, så virker de friske.
Jeg hadde en liten periode i sommer i 540 literen der jeg mistet noen fisk i løpet av kort tid uten noen forklaring.
Hva kan dette være? Jeg tar vannbytte på ca 30% hver uke. Temp. er ok, vannverdiene er ok.
Jeg kjøpte fire nye fisk for noen dager siden, kan disse ha tatt med seg sykdom i akvariet mitt? I så fall, hva slags sykdom kan det være? Jeg har lest om fiskesykdommer og det er ingenting som ligner. Ellers så leker ciklidene mine jevnt og trutt.
Jeg hadde en posjon havsalt i akvariet i går, etter C.Moorii døde, men som sagt i dag er en til død.
Nå oppdager jeg at en golden ungfisk ligger i planten og peser med oppsvulmet buk. Legger ved bilde.
Hjelp de som kan, vær så snill.
Jeg fòrer de en gang pr. dag med malawi ciklidefòr fra Aquatic Nature.
Postet 02.11.08 kl 12:42
Endret: 02.11.08 kl 12:45
Postet 02.11.08 kl 12:53
Nå har jeg snakket med en ekspert som fortalte meg at dette er bukvannsot, som egentlig er en fellesbetegnelse, ikke direkte en sykdom i seg selv.
Her må jeg medisinere med antibiotika på resept fra vetrinær. Heldigvis så har vi døgnvakt her i Tønsberg, samt søndagsåpent apotek.
Vetrinæren skulle ringe inn resept slik at jeg kan hente den ut i dag.
PGA at jeg snakket med denne eksperten før jeg ringte vetrinæren, så kjente vetrinæren til denne eksperten og da slapp jeg hjemmebesøk som koster 800,- i honorar, + vanlig honorar.
Nå skal jeg ta et realt vannbytte før apoteket åpner kl. 16. Så får vi håpe at ting retter seg.
Her må jeg medisinere med antibiotika på resept fra vetrinær. Heldigvis så har vi døgnvakt her i Tønsberg, samt søndagsåpent apotek.
Vetrinæren skulle ringe inn resept slik at jeg kan hente den ut i dag.
PGA at jeg snakket med denne eksperten før jeg ringte vetrinæren, så kjente vetrinæren til denne eksperten og da slapp jeg hjemmebesøk som koster 800,- i honorar, + vanlig honorar.
Nå skal jeg ta et realt vannbytte før apoteket åpner kl. 16. Så får vi håpe at ting retter seg.
Postet 02.11.08 kl 13:31
Postet 02.11.08 kl 13:39
Postet 02.11.08 kl 13:50
Postet 02.11.08 kl 13:54
Postet 02.11.08 kl 14:10
2nelise[QUOTE=Aggi]Jaja, uansett vil jo antibiotika ta det meste av bakterier, inkludert filterbakteriene. Håper fiskene dine blir friske. :)
Han her eksperten på fiskesykdom sa jeg skulle bruke tablettene, ikke mikstur fordi miksturen inneholder stoffer som ikke bør i akvariet. Jeg velger å stole på det.
Poenget var vel at slike medisiner gjerne tar knekken på filterbakteriene også. Bare sånn at du er obs på det, og står klar til vannbytting når nitritten melder seg, om du ikke har en ekstra pumpe som du kan bruke etter medisineringen?
Postet 02.11.08 kl 14:12
LoomisHvis det er Metronidazole (Flagyl) som du har fått resept på så er det også døde filterbakterier i vente.
Unnskyld meg, men akkurat nå så driter jeg i filterbakteriene! Det kan jeg faktisk gjøre noe med med gørr fra andre pumper og ofte vannbytter.
Her risikerer jeg å miste fisk for flere foldige tusen kroner og da må jeg faktisk velge mellom to onder. Døde fisk eller døde filterbakerier. Da velger jeg det siste.
Unnskyld at jeg virker krass jeg er bare i panikk akkurat nå
Postet 02.11.08 kl 14:30
I all verden...
Vi kommer bare med en opplysning om at du også må forvente at filterbakteriene dør.
Kunne jo virke, slik du skrev i svaret til Aggi, som om denne eksperten sa at dette ikke kom til å skje hvis man brukte tabletter...
"Hjelp de som kan, vær så snill.", skriver du...Jaja, vi må vel tenke oss godt om neste gang
Men ja, døde filterbakterier er å foretrekke.
Håper det går bra med fisken
Vi kommer bare med en opplysning om at du også må forvente at filterbakteriene dør.
Kunne jo virke, slik du skrev i svaret til Aggi, som om denne eksperten sa at dette ikke kom til å skje hvis man brukte tabletter...
"Hjelp de som kan, vær så snill.", skriver du...Jaja, vi må vel tenke oss godt om neste gang
Men ja, døde filterbakterier er å foretrekke.
Håper det går bra med fisken
Postet 02.11.08 kl 14:38
Endret: 02.11.08 kl 14:42
Beklager Loomis, det var ikke meninga å skyte deg. Jeg er bare helt rå fortvila nå og i panikk. Det var ikke ment så krast mot deg som det hørtes ut, og jeg legger meg langflat for at du tok det som personlig kritikk, det var ikke meninga.
Jeg ønsker selvfølgelig forsatt råd her. Sykdommen og medisineringa er grei nå, men selvfølgelig hva jeg kan vente meg videre. Han "fiskesykdom eksperten" sa at dette skulle virke i 3 døgn og så kunne jeg ta vannbytte og kjøre noen dager med aktivt kull.
Er det noen som har erfaring med bukvannsot? Hva gjorde dere og hva var utfallet?
Igjen Loomis, beklager
Jeg ønsker selvfølgelig forsatt råd her. Sykdommen og medisineringa er grei nå, men selvfølgelig hva jeg kan vente meg videre. Han "fiskesykdom eksperten" sa at dette skulle virke i 3 døgn og så kunne jeg ta vannbytte og kjøre noen dager med aktivt kull.
Er det noen som har erfaring med bukvannsot? Hva gjorde dere og hva var utfallet?
Igjen Loomis, beklager
Postet 02.11.08 kl 14:48
Postet 02.11.08 kl 14:50
Postet 02.11.08 kl 15:07
Postet 02.11.08 kl 15:18
Endret: 02.11.08 kl 15:18
Postet 02.11.08 kl 15:30
Loomis[QUOTE=2nelise]Beklager Loomis, det var ikke meninga å skyte deg.
Helt i orden, 2nelise
Jeg dukket
Du har vel fått din dose med vannlekkasjer og syke fisk nå, antar jeg.
Som skrevet - Håper det går bra med malawi'ene dine.
Bra du dukket da
Denne eksperten er Torstein på Krizoo, og siden jeg kjenner han litt så kunne jeg ringe hjem til han nå på søndag formiddag. Den mannen der er meget, meget dyktig. Og nettopp siden jeg hadde snakket med han så stolte vetrinæren på det og skrev resept som han fakser til apoteket.
Så jeg var heldig i uhellet. Alternativt måtte vetrinæren kommet hjem til meg, noe som hadde kostet 800,- i helgehonorar + vanlig honorar.
Vetrinæren sa at han bryr seg vanligvis ikke om hva zoo butikkene sier, men siden det gjelder Torstein på Krizoo så ble det en annen sak. Og jeg fikk medisinen uten å mukke.
Takk for lykkeønskninger, krysser fingre og tær nå for at det går bra
Postet 02.11.08 kl 15:37
En liten oppdatering
*bank i bordet* men jeg har ikke mistet flere fisk. De er relativt aktiv og ser ut til å respondere godt på medisinen, jeg holder pusten fortsatt og håper på det beste.
Jeg vil rette en STOR takk til Torstein på Krizoo i Stokke. Uten hans ekspertise og hjelpsomhet hadde jeg enten ikke fått medisiner i går, eller måttet punge ut med en formue for vetrinæren til å komme på hjemmebesøk med skyhøye helge honorarer!
Jeg vil rette en STOR takk til Torstein på Krizoo i Stokke. Uten hans ekspertise og hjelpsomhet hadde jeg enten ikke fått medisiner i går, eller måttet punge ut med en formue for vetrinæren til å komme på hjemmebesøk med skyhøye helge honorarer!
Postet 03.11.08 kl 13:19
Endret: 03.11.08 kl 13:22