Finneråte - hva vil de neste dagene bringe?
For tre dager siden avlivet jeg en rødmunntetra pga at halefinnen var borte, men slo meg desverre til ro med at det kun var denne ene som så dårlig ut. Den, og ni kompiser, var forøvrig kjøpt i forrige uke, og tre andre av dem døde tidligere på egen hånd, uten at finnene så råtne ut...
I dag fant jeg en død C. Paleatus, og sjekket derfor status på resten av gjengen; tre av dem har fått finneråte! (Se vedlagte bilde av den ene)
Jeg har aldri hatt sykdom i karene mine tidligere, men heldigvis(?) fikk jeg med diverse remedier da jeg kjøpte dette akvariet (250L) brukt i vår. Deriblant Esha 2000, som jeg har tatt ibruk nå. I bruksanvisningen står det at jeg skal bruke 25 dråper pr 100l liter vann første dag, og jeg dryppet oppi ca 70 dråper.
Er det noen andre tiltak jeg må sette igang, og hva kan jeg forvente de neste dagene? Hvor lang tid til jeg kan se bedring på de stakkars finnene?
I dag fant jeg en død C. Paleatus, og sjekket derfor status på resten av gjengen; tre av dem har fått finneråte! (Se vedlagte bilde av den ene)
Jeg har aldri hatt sykdom i karene mine tidligere, men heldigvis(?) fikk jeg med diverse remedier da jeg kjøpte dette akvariet (250L) brukt i vår. Deriblant Esha 2000, som jeg har tatt ibruk nå. I bruksanvisningen står det at jeg skal bruke 25 dråper pr 100l liter vann første dag, og jeg dryppet oppi ca 70 dråper.
Er det noen andre tiltak jeg må sette igang, og hva kan jeg forvente de neste dagene? Hvor lang tid til jeg kan se bedring på de stakkars finnene?
Postet 02.11.08 kl 20:29
Oppdatering
Ingen god dag i dag heller... Nok en C. Paleatus døde i natt, og to pluss en ungfisk døde i løpet av arbeidsdagen (+ en rødmunntetra med sliten halefinne som ble avlivet)
Har dryppet i 70 nye dråper Esha 2000 (overdose, men kanskje det som må til med forholdsvis bløtt vann, GH mellom 4-8), så får vi se hvordan det går.
Planen er:
nye dråper i morgen og 50% vannbytte på onsdag...
Har dryppet i 70 nye dråper Esha 2000 (overdose, men kanskje det som må til med forholdsvis bløtt vann, GH mellom 4-8), så får vi se hvordan det går.
Planen er:
nye dråper i morgen og 50% vannbytte på onsdag...
Postet 03.11.08 kl 16:07
Postet 03.11.08 kl 16:21
Om jeg var deg ville jeg tatt noen ekstra vannbytter er du bytter ut ekstra mye vann. Ca 25 % hver dag. Det er også lurt å tillsette salt, men ikke mye om du har maller i karet. Prøv å ungå stress.
Hvor lang til det tar får du kan se forbedring varierer fra fisk til fisk og akvarium. Men det beste er å gi de rett dose medising og ta gode vannbytter, gjerne hver dag fremmover.
Jeg hadde et par Kampfisk som fikk finneråte, jeg ga de medisin og bytta ut vann daglig, og ble bedre litt etter litt. Men det tar tid, for at finnene skal vokse ut igjen, men etter medisinering, vannbytter, salt og lite stress bli det ikke verre, bedre og bedre for hver dag som går.
Men pass på å ikke gi de for mye medisin, da kan du ødelege filterkulturen som er i karet.
Håper at det var litt til hjelp.
Hvor lang til det tar får du kan se forbedring varierer fra fisk til fisk og akvarium. Men det beste er å gi de rett dose medising og ta gode vannbytter, gjerne hver dag fremmover.
Jeg hadde et par Kampfisk som fikk finneråte, jeg ga de medisin og bytta ut vann daglig, og ble bedre litt etter litt. Men det tar tid, for at finnene skal vokse ut igjen, men etter medisinering, vannbytter, salt og lite stress bli det ikke verre, bedre og bedre for hver dag som går.
Men pass på å ikke gi de for mye medisin, da kan du ødelege filterkulturen som er i karet.
Håper at det var litt til hjelp.
Postet 03.11.08 kl 16:24
Postet 04.11.08 kl 00:02
Oppdatering
I går mistet jeg tre c.paleatus igjen, men det virker som at de to gjenværende + titalls yngel er i fin form. Tok 50% vannbytte i gårkveld, og det var ingen døde å finne i morges. Antar at vannbyttet gjorde forskjellen. Vi får se hvordan det utarter seg. Blir 25% vannbytter i noen dager fremover.
(Jeg kommer til å fortsette å oppdatere her, om ikke annet enn for egen referanse senere)
(Jeg kommer til å fortsette å oppdatere her, om ikke annet enn for egen referanse senere)
Postet 05.11.08 kl 09:46
Postet 08.11.08 kl 16:28
Ang vannbytte
Jeg ville ikke anbefale deg å foreta vannbytte når du holder på med medisinering. Dette fordi at medisinen da vil bli uttynnet slik at du ikke får den effekten du skal ha...
Det er vel anbefalt med et kraftig vannbytte før du starter medisinering, og et kraftig vannbytte når du er ferdig med medisineringen
Det er vel anbefalt med et kraftig vannbytte før du starter medisinering, og et kraftig vannbytte når du er ferdig med medisineringen
Postet 08.11.08 kl 17:31
Postet 09.11.08 kl 00:35
Konklusjon
Den tidligere nevnte sverddrageren overlevde ikke natten, men den er den siste som la inn årene.
Medisinerte i fire dager og ventet noen dager med vannbytte.
Foreløpig ser alt bra ut...
Medisinerte i fire dager og ventet noen dager med vannbytte.
Foreløpig ser alt bra ut...
Postet 20.11.08 kl 13:50