Øyeproblemer
Ene fisken i malawi-karet mitt har fått problemer med ene øyet sitt. Det ser ut som om det har en hvitaktig bobleplast-boble over det vanlige øyet, og nederst i "boblen" er det noe oransje greier. Diameteren på øyet er ikke noe anderledes, det har bare vokst utover. Igår var det noe som hang ut, så ut som om en "flik" av hinna hadde blitt revet opp. Har lest sykdomsartikkelen, men er litt usikker på om det er orm eller noe som gir pop-eye. Her er info om kar/fisk:
- Hvordan fisk er det?
Copadichromis borleyi kadango red fin
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Fikk den for et par måneder siden, da var den ganske stor.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
1 synodontis eupterus
1 L-malle av ukjent nummer
1 gul jeg ikke husker navnet på i farta (malawi-fisk, chromis-noe)
2 andre av samme type som den syke (1 han og 1 ho)
3 delfinciklider
4 pseudotrophus
1 haimalle (liten)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Delfinciklidene kom samme dagen vi så problemet på red finnen.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
250 liter, utvendig pumpe med vanlig filterbomull, "plaststålull" og små porselen(?)srør. Renset filteret for 2 uker siden.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Bytter ca 10-20% i uka. Har tatt 50% nå for å se om det hjelper.
pH før 7,6 nå 7,6
GH før 7 nå 8-9
nitritt før 0,5 nå 0
NO3 før 250 mg/l nå 100 mg/l
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Ho spiser ikke, henger mest stille i et hjørne. Svømmer av og til litt rundt. De andre fiskene oppførte seg normalt, bortsett fra at de hang veldig oppi overflaten rett før jeg tok vannbyttet. Nå er alt som før.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Har ikke kamera som er bra nok til å ta godt nok bilde.
Skal ta et vannbytte til senere pga nitritt, pluss øke pH og GH. Er det mer jeg kan gjøre? Hva er det?
- Hvordan fisk er det?
Copadichromis borleyi kadango red fin
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Fikk den for et par måneder siden, da var den ganske stor.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
1 synodontis eupterus
1 L-malle av ukjent nummer
1 gul jeg ikke husker navnet på i farta (malawi-fisk, chromis-noe)
2 andre av samme type som den syke (1 han og 1 ho)
3 delfinciklider
4 pseudotrophus
1 haimalle (liten)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Delfinciklidene kom samme dagen vi så problemet på red finnen.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
250 liter, utvendig pumpe med vanlig filterbomull, "plaststålull" og små porselen(?)srør. Renset filteret for 2 uker siden.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Bytter ca 10-20% i uka. Har tatt 50% nå for å se om det hjelper.
pH før 7,6 nå 7,6
GH før 7 nå 8-9
nitritt før 0,5 nå 0
NO3 før 250 mg/l nå 100 mg/l
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Ho spiser ikke, henger mest stille i et hjørne. Svømmer av og til litt rundt. De andre fiskene oppførte seg normalt, bortsett fra at de hang veldig oppi overflaten rett før jeg tok vannbyttet. Nå er alt som før.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Har ikke kamera som er bra nok til å ta godt nok bilde.
Skal ta et vannbytte til senere pga nitritt, pluss øke pH og GH. Er det mer jeg kan gjøre? Hva er det?
Postet 09.11.08 kl 13:13
den har (kanskje) fått pop-eye ;-(
du kan kurere dette med en varmekur, ta opp tempen i vannet til 32 så er det bare å håpe...
dette akn være forårsaket av: vannkvalitet, virus, slossing, og noen andre skader, se på trøden pop-eye for å finne ut mer.
du kan jo søke på
der står det ganske mye
mvh bernard
ps: ikke start noen nye tråder før du har søkt litt på akvaforum, det er allt for mange helt like tråder nå for tiden.
enda en link http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
her finner du hvordan du kan kurere sykdommer og hva kjennetegner dem.
du kan kurere dette med en varmekur, ta opp tempen i vannet til 32 så er det bare å håpe...
dette akn være forårsaket av: vannkvalitet, virus, slossing, og noen andre skader, se på trøden pop-eye for å finne ut mer.
du kan jo søke på
der står det ganske mye
mvh bernard
ps: ikke start noen nye tråder før du har søkt litt på akvaforum, det er allt for mange helt like tråder nå for tiden.
enda en link http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
her finner du hvordan du kan kurere sykdommer og hva kjennetegner dem.
Postet 09.11.08 kl 13:18
Endret: 09.11.08 kl 13:27
Postet 09.11.08 kl 13:41
Postet 09.11.08 kl 14:16
Hei Kamfer.
Først: Ser at du skriver: "NO3 før 250 mg/l nå 100 mg/l".
Er det ikke 25 mg/l du mener? Test-settet mitt går ikke over 100 mg/l, og jeg skifter vann med en gang prøver viser mer enn 12 mg/l.
Hvis det blir mer enn 25 mg/l i karet mitt så vises det ganske fort på fiskene. Spesielt Cop. borleyi, "Kadango Red fin" får grå øye-hinner.
Link til bilde og tråd om syk fisk: Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! Innlegg 51.
Din fisk ser jo verre ut. Det finnes jo mark som angriper øyet også.
Et par linker som omhandler temaet:
Mark i øyet?
Eye Flukes (a.k.a. Eye Cloud).
Det er kanskje tvilsomt at det er mark i øyet på fisken din siden disse kommer fra snegler. Men er muligheten er kanskje der (hvis du eller forrige eier har snegler i karet) ?
Personlig tror jeg den har fått en skade på øyet, og så har det blitt
betent og/eller revnet. Skift vann og få ned NO3.
bernie: Malawier tåler ikke en varmekur på 32 grader (har jeg lest).
Først: Ser at du skriver: "NO3 før 250 mg/l nå 100 mg/l".
Er det ikke 25 mg/l du mener? Test-settet mitt går ikke over 100 mg/l, og jeg skifter vann med en gang prøver viser mer enn 12 mg/l.
Hvis det blir mer enn 25 mg/l i karet mitt så vises det ganske fort på fiskene. Spesielt Cop. borleyi, "Kadango Red fin" får grå øye-hinner.
Link til bilde og tråd om syk fisk: Bilder av syk fisk - Legg inn ditt bilde! Innlegg 51.
Din fisk ser jo verre ut. Det finnes jo mark som angriper øyet også.
Et par linker som omhandler temaet:
Mark i øyet?
Eye Flukes (a.k.a. Eye Cloud).
Det er kanskje tvilsomt at det er mark i øyet på fisken din siden disse kommer fra snegler. Men er muligheten er kanskje der (hvis du eller forrige eier har snegler i karet) ?
Personlig tror jeg den har fått en skade på øyet, og så har det blitt
betent og/eller revnet. Skift vann og få ned NO3.
bernie: Malawier tåler ikke en varmekur på 32 grader (har jeg lest).
Postet 09.11.08 kl 14:38
Endret: 09.11.08 kl 14:46
Står 250 mg/l på den jeg har. Er sånn strips-ting.
Og ang varmekur så står det også spesifikt i sykdomslista at dette IKKE skal brukes på annet enn hvitprikk og en til. Alt annet vil akselrere og bli verre fort. Spesielt bakterier, som jo er en vanlig grunn til pop-eye. Så nei, jeg kommer ikke til å kjøre varmekur.
Jeg tviler på at det er mark jeg også, rett og slett fordi dette karet er startet fra bunnen av her hos meg, med helt ny sand, kokte steiner og reint utstyr ellers. Men hva gjør jeg med pop-eye? Kommer kanskje an på hva som er årsaken det? Og det vet jeg jo ikke. Hm.
Og ang varmekur så står det også spesifikt i sykdomslista at dette IKKE skal brukes på annet enn hvitprikk og en til. Alt annet vil akselrere og bli verre fort. Spesielt bakterier, som jo er en vanlig grunn til pop-eye. Så nei, jeg kommer ikke til å kjøre varmekur.
Jeg tviler på at det er mark jeg også, rett og slett fordi dette karet er startet fra bunnen av her hos meg, med helt ny sand, kokte steiner og reint utstyr ellers. Men hva gjør jeg med pop-eye? Kommer kanskje an på hva som er årsaken det? Og det vet jeg jo ikke. Hm.
Postet 09.11.08 kl 14:54
Nå kan en jo ikke stole på teststrips (de er for unøyaktige), men likevel, de indikerer jo en helt vanvittig mengde NO3 (nitrat)!
Her må det byttes mye vann, også må du finne ut hvorfor nitrat er så høyt. En så høy nitrat dreper fisk selv om nitrat ikke er så giftig som nitritt.
Ettersom du har malawi er det ikke sikkert du har så mye planter? Planter forbruker nitrat, men i et planteløst kar kan det vel fort hope seg opp. Eneste måten å bli kvitt nitrat på er vannbytte. Dersom du ikke har "skulket unna" vannbyttene i det siste, tyder det på at 10-20% ukentlig er for lite. Du bør enten øke mengden hver dag, eller ikke la det gå en hel uke mellom hvert vannbytte.
Det er ikke annet å gjøre enn å prøve seg frem med både mengde og frekvens til du finner rutiner som holder nitrat under kontroll.
Kutte kraftig på fóring en stund også, hver tfall til du har dette under kontroll.
Skikkelige dråpetester bør du også få skaffet, så du får mer nøyaktige verdier å forholde deg til
Her må det byttes mye vann, også må du finne ut hvorfor nitrat er så høyt. En så høy nitrat dreper fisk selv om nitrat ikke er så giftig som nitritt.
Ettersom du har malawi er det ikke sikkert du har så mye planter? Planter forbruker nitrat, men i et planteløst kar kan det vel fort hope seg opp. Eneste måten å bli kvitt nitrat på er vannbytte. Dersom du ikke har "skulket unna" vannbyttene i det siste, tyder det på at 10-20% ukentlig er for lite. Du bør enten øke mengden hver dag, eller ikke la det gå en hel uke mellom hvert vannbytte.
Det er ikke annet å gjøre enn å prøve seg frem med både mengde og frekvens til du finner rutiner som holder nitrat under kontroll.
Kutte kraftig på fóring en stund også, hver tfall til du har dette under kontroll.
Skikkelige dråpetester bør du også få skaffet, så du får mer nøyaktige verdier å forholde deg til
Postet 09.11.08 kl 15:02