Tror det er bukvannsott på corydorasene etter temperaturkur mot hvitprikk

Jeg har vært så DUM og kanskje litt uheldig i tillegg. I 112 l. gikk det 6 Corydoras Elegans, 2 Corydoras Swartzi, 2 Ancistrus og 2 kardinaltetra. Tenkte kardinalene måtte få selskap, så jeg kjøpte noen flere kardinaler.
Vips! Så fikk jeg hvitprikk. Har hatt dette en gang før for mange år siden, og det gikk da bra å ta temperaturkuren selv om det var både corydoras elegans og ancistrus i karet. Så jeg prøvde det. Etter en uke skrudde jeg ned temperaturen (i går) og tok vannskifte. Så fortsatt en prikk på en kardinal, men coryene peste så voldsomt at jeg måtte avbryte.
Er ikke en uke temmelig lenge for hvitprikk å overleve temperaturkuren, med synlige symtomer hver dag?
Kardinalene er i tillegg frynsete i finnene.
Under temperaturkuren mistet jeg først den største ancistrusen, så en elegans og en dag eller to en til. Jeg har trodd at coryene døde av temperaturen, og de andre har gjemt seg slik at det var umulig å se de skikkelig. Men i går så jeg at en av de var VOLDSOMT oppblåst, og skjellene -eller det de har i stedet for skjell(?) står ut noen steder. I tillegg har den noen knallrøde flekker på kroppen, ser ut som sår under skinnet. Det ser helt forferdelig ut!!
I dag er det flere som ser oppblåst ut, og alle peser veldig. Ihvertfall to coryer til har røde flekker.
Har lest masse om bukvannsott på forumet, men føler nå at det er på tide å ta en av gjørelse. Har ringt etter hjelp som er på vei. (jeg klarer ikke ta livet av fisken, og i tillegg skjære den opp for å se inni!! :-O No way!! Da hadde det blitt en lang kveld! Og det blir det vel uansett..)
Vil likevel forsikre meg om at jeg gjør det riktige. Kan det være noe annet?
Jeg har slitt med kjipe vannverdier i form av veldig lav ph en stund i dette karet. Men hadde vel egentlig fått mer kontroll på det nå derfor tok jeg sjansen på å kjøpe flere fisker. Ser for meg at årsaken kan være nye fisker + stress som førte til hvitprikk og at de ikke hadde godt av temperaturkuren?
Bør jeg avlive alle corydorasene? Alle peser veldig, men det er én som ser bra ut fysisk bortsett fra det.

Noe annet jeg la merke til var at en av kardinalene var borte og nappet i de sløveste coryene! Spesielt den dårligste. Kan det føre til smitte på kardinalene og?

Hvordan bør jeg behandle dette videre? Kan hende hvitprikken er der enda. Bør jeg gå for medisin i stedet da?
Forferdelig tragisk dette her. Håper noen kan komme med meninger. Synes jeg har drept og plaget nok fisk nå!
Jeg tror det er stor sannsynlighet for at de nye kardinalene brakte med seg mer enn èn sykdom til akvariet. Bukvannssott er bakterier, og angriper de indre organene og gjør dem til flytende væske. Når fisken er så oppblåst at vi legger merke til det og struttende skjell, er de hinsides redning og avlivning er det eneste humane å gjøre. De røde flekkene du beskriver forsterker mistanken om at du har fått to sykdommer, kanskje tre, i akvariet ditt. En sykdom forårsaket av parasitt og to bakterielle sykdommer. Disse må behandles med helt ulike medisiner, så her må du trå skikkelig til.

Heldigvis finnes det to medisiner som kan brukes uten å samtidig ødelegge filterbakteriene. Det er Esha Exit (mot hvitprikk) og Esha 2000 (mot bakterielle sykdommer). Disse to fungerer faktisk slik at virkningen av dem forsterkes om man bruker dem sammen. Hev gh-verdien i karet til 5 (den må være minst 4), og bruk Esha-medisinene. Avslutt varmekuren. Det var åpenbart ikke det riktige i dette tilfellet.

Jeg mistenker at du ikke har et særlig presist termometer.... Det er nemlig av ytterste viktighet at temperaturen er presis 32°C eller kanskje en grad over, og IKKE så mye som en halv grad under. Er den under 32°C, kanskje på 31°C, så dreper du ikke parasitten som forårsaker hvitprikk. Den bare speeder opp livssyklusen sin og formerer seg fortere.

Jeg har med stor suksess brukt varmekuren på hvitprikk-angrep i karantenekar, og aldri hatt noe tilbakefall eller dødsfall som følge av det. Men jeg har passet nøye på å sjekke temperaturen med minimum TO termometere, helst tre. Ja, det er faktisk nødvendig, for akvarietermometere er nesten nifst upresise ofte.
Hm, kan hende temperaturen ikke har vært korrekt, men jeg har vært så bekymret for den viste hele tiden over 33' og var oppe i 34' c, og jeg lurer på om det kan ha vært for høyt eller for brå økning selv om jeg tok det forsiktig over mange timer (litt før jeg la meg, litt da jeg sto opp, litt da jeg kom hjem fra jobb..) Neste gang skal jeg bruke flere termometere, men håper det ikke blir noen neste gang da.
Skal se om jeg får til å legge inn noen dårlige bilder tatt med mob... (Fikk ihvertfall lagt de inn på pcn etter mye dill. Nå gjenstår det å finne ut hvordan jeg får de opp på denne siden.. :P )
Den medisinen må jeg vel bestille på internett. Det vil jo gå noen dager før den er på plass. Bør jeg bare ta daglige vannskift så lenge? Noe annet jeg kan gjøre?
Mange takk for svaret!
Lurer på om jeg får til dette nå da:
Utrolig!! Jeg fikk det til! Desverre er bildene så dårlige at det ikke gir noe intrykk av hvordan det ser ut.
Å FY! Nå har vi tatt den som så hardest rammet ut og åpnet den. Den så igrunn ikke så værst ut inni. (Jeg er skikkelig kvalm..) Den var fylt av noe orange, tror det er rogn!! (Buhuu!) :''( Er det mulig at jeg har tatt så feil? Noe var galt med den, men kanskje det er noe annet? Så vanskelig, skal gi de andre litt mer tid. Tenk om jeg har drept en rognstinn cory bare pga hvitprikk?!?! Han som kverket den for meg kjente på skinnet og det kjentes normalt ut. Den så også normal ut i kjøttet. Den var velholdt før dette skjedde.
Tilfeldig bekjentskap
© nasty1@gmail.com
Reklame for plussmedlemskap