Håper noen kan hjelpe meg - hvor mye salt i en 40 liter til skadet golden?

Jeg har en golden som har fått halefinnen bitt av, se bildet. Jeg oppdaget dette i går og den sliter jo med å svømme. Pga. at de andre fiskene i stor karet drev å nappet i den (de merker jo at den er svak) så valgte jeg å flytte den i et 40 liters malawi oppvekstkar slik at den skal få mer ro.

Jeg skal ta vannbytte i 40 literen i dag og tenkte kanskje det er lurt å ha i litt grovsalt (havsalt). Men spørsmålet er jo da hvor mye skal jeg ha i, slik at golden drar nytte av det uten at det skader yngelen?
Jeg har allerede fått svar fra et annen forum. Et malawi forum. Vannbytte er tatt og salt er tilsatt. Jeg synes nesten at den har kviknet litt allerede, kanskje ønsketenkning men trenger en ikke det iblandt?

Formelen jeg ble anbefalt var 0,5 dl. salt pr. 100 liter vann ved sårskader. Noe andre kanskje kan "notere bak øret". Nå håper jeg bare at det går bra og at finnen vokser ut igjen
Flott at du poster oppskriften her, legger denne på lista over "kjekkeåha" tråder.

akvafil
Flott at du poster oppskriften her, legger denne på lista over "kjekkeåha" tråder. :)

Alle tips og opplysninger en sitter inne med synes jeg at en er "forpliktet" til å formidle videre til sine med akvarister. Det er så trist og leit når en får skader på fisk og ønsker så inderlig å få de friske igjen.

Salt er ikke en medisin i seg selv, men hjelper fisken til å ta inn salt på en enkel måte slik at den kan bruke engergi på å bli frisk istedet for å bruke energi på å opprettholde riktig salt nivå, det skal visstnok gi den ro og bruke salt innholdet til å bli frisk. Jeg synes nesten at den har kviknet litt allerede.

Jeg _tror_ det var lurt av meg å ha den sammen med yngelen, de mobber den ikke slik de gjorde i stor karet. Jeg håper at dette bidrar til mer ro og at den kan bruke saltet til at såret gror raskere
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap