Hjelp!! mulig forstoppelse..

Sjokolademallen min Yade slukte i seg en hel algetablett for noen dager siden, og nå tror jeg kanskje han har fått forstoppelse.. han er i allefall skikkelig oppblåst i magen. Hva skal jeg gjøre?
Klipet fra sykdomsartikkelen:
Forstoppelse:
Forstoppelse oppstår gjerne når fisk får feil for over lengre tid. Også kaldtvannsfisker som gullfisk og slørhaler, som går i for varmt vann, er utsatt. Forstoppelsen gjenkjennes ved at fiskes buk eser opp, og fisken spytter ut maten igjen. Skjellene strutter ikke. Avføringen er tynn, og hvit.
Det første en bør gjøre er å rette opp kostholdet. I mange tilfeller dør fisken av denne forstoppelsen, andre ganger kan den komme til hektene av seg selv. Forsøksvis kan du tilsette en strøken teskje med magnesiumsulfat (engelsk salt) pr 9 liter vann.
MgSo4 har ingen negative effekter på øvrige innbyggere i akvariet. MgSo4 øker Gh..

Min erfaring med sjokolademaller er at de er noen grådige tasser som ikke kjenner begrensninger.
Jeg ville sett det litt ann, kan hende den bare har ett stk svær tablett som blir fordøyd i magen.
idag ser han ikke sååå oppblåst ut som igår, så får håp naturen går sin gang og han blir frisk som en fisk ;P

Har hatt sjokolademaller som har svelget usannsynlig store tabeletter, så jeg har fått sjokk over at de fikk de i munnen.. og da har de svømt rundt med gigakul på magen til den er fordøyd.
Begynte etterhvert å knekke tabeletter i to- tre, både for å unngå evnt skader av dette + at flere fisker skulle ha en sjanse til å forsyne seg.

Håper det går fint med mallen din og at naturen ordner opp
ja, eller kanskje d funker hvis jeg kaster nedi en bit mygglarver som han kan gaffle i seg før jeg kaster nedi tablet til plecoen, så kanskje han ikke er så grådig..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap