Wormer plus ?

Da har jeg fått tak i medisin som forhåpentligvis kan hjelpe C green laserne mine.
Men så kommer spørsmålet : dosering 0,5ml til 114 liter vann . Nå har disse blitt flyttet over i et lite kar for medisinering og dette er kun på 14 liter .Da må det jo bli mikroskopisk mengde å blande ut . Noen som har lyst /kan hjelpe meg her
Har du en flytende variant på flaske av Wormer Plus? Siden du oppgir doseringen i ml ?

Jeg leste på Corydorasworld at når det gjelder Wormer Plus i pakke, så er blandingsstoffet produsenten har brukt faktisk kalkpulver! Det virket ikke som Ian Fuller var spesielt begeistret for akkurat det.
Det hvite du ser er altså kalk og medisin blandet. Vi vet jo hva kalk gjør med ph-verdien, den stiger rett i taket.

Utregningen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med Håper noen andre titter innom rimelig kjapt og kan hjelpe deg med det.
Det hørtes jo ikke så bra ut da ,leste på hjemmesiden deres at den ikke skulle endre ph men ikke vet jeg . Har funnet ut at det må bli 0,16ml eller 1 gram .Hvordan ialle dager skal man klare å måle dette ?
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
..,leste på hjemmesiden deres at den ikke skulle endre ph men ikke vet jeg .

Tester viser at du kanskje kan få en liten dropp i pH, ifølge produsenten.

Angående mengde:
Fulgte det ikke med en liten "scoop"?
En slik måleskje er til 30 engelske gallon = 136 liter.
Dette skal vel blandes ut før du putter det i karet. Hvis du blander én måleskje i en kopp med kjent væskemengde så blir det enklere å dosere videre "miksen" til 14 liter.
Loomis
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]..,leste på hjemmesiden deres at den ikke skulle endre ph men ikke vet jeg .

Tester viser at du kanskje kan få en liten dropp i pH, ifølge produsenten.

Angående mengde:
Fulgte det ikke med en liten "scoop"?
En slik måleskje er til 30 engelske gallon = 136 liter.
Dette skal vel blandes ut før du putter det i karet. Hvis du blander én måleskje i en kopp med kjent væskemengde så blir det enklere å dosere videre "miksen" til 14 liter.

Jo det er med en måleskje men den står det til 114 liter . Mener du at jeg skal ta en måleskje og blande med vann og deretter ta 1/6 av vesken i karet ? Blir ikke det litt unøyaktig ?
Plussmedlem
Hvis du blander det ut i f.eks. én dl så kan du ta disse 100 ml og dele på 6.
Det blir i underkant av 20 ml.
Du har sikkert en sprøyte med ml-dosering.
Tror ikke det blir mere unøyaktig enn f.eks. medisinene vi doserer med pipette.
Må bare passe på å blande løsningen godt
Er det ikke sånn at man godt kan (bør?) bruke dobbel dose med flubendazol (virkestoffet)? Jeg mener å ha lest det en plass på forumet, for jeg brukte i alle fall medisin for 114 liter når jeg medisinerte 60-literen tidligere i år. Da burde det i så fall bli bittelitt lettere å dosere.
Jeg har ikke testet dette selv, det var bare mr Fullers uttalelse jeg gjenga der.
Men det finner du jo fort ut Uansett takler Corydoras fint en liten heving av ph-verdien, det stresser dem ikke. HVIS det skjer altså.

Sølvi Gullaksen
Det hørtes jo ikke så bra ut da ,leste på hjemmesiden deres at den ikke skulle endre ph men ikke vet jeg . Har funnet ut at det må bli 0,16ml eller 1 gram .Hvordan ialle dager skal man klare å måle dette ?
Hvilke fisker medisinerte du da Judasol ?

Lurte ellers på om det går an å oppbevare det som er blandet en ukes tid hvis det skulle bli nødvendig med en ny dose om 7 dager ?
Fant forresten ut at jeg må dele på 8 hvis normal dose brukes .
Tenkte nå å bruke en 5ml sprøyte ,ta 8 gg. vann oppi en kjele og koke dette opp, blande 1 måleskje med dette i en kopp og så fylle opp 1 sprøyte med 5 med medisin.Høres dette greit nok ut ?
Sølvi Gullaksen
Hvilke fisker medisinerte du da Judasol ? Lurte ellers på om det går an å oppbevare det som er blandet en ukes tid hvis det skulle bli nødvendig med en ny dose om 7 dager ?

Trodde denne medisinen ble brudt ned med 50% allerede etter ett døgn etter tilsetting i vannet. Tar jeg feil? 7 Dager er vel et for kort intervall for at det skal knekke evt. innvollsparasitter?
Sølvi Gullaksen
Hvilke fisker medisinerte du da Judasol ?

Dvergkulefisker.
OK, vet ikke hvor hardføre disse er da i forhold til Corydoras.

Ellers så er dette en 1 gangsdosering, men kan gjentas etter en uke hvis nødvendig.Det er forresten utvendige parasitter som skal til livs.
Sølvi Gullaksen
Det er forresten utvendige parasitter som skal til livs.
Ok, da så.
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Fant forresten ut at jeg må dele på 8 hvis normal dose brukes . Tenkte nå å bruke en 5ml sprøyte ,ta 8 gg. vann oppi en kjele og koke dette opp, blande 1 måleskje med dette i en kopp og så fylle opp 1 sprøyte med 5 med medisin.Høres dette greit nok ut ?

Ja, 8 stemmer vel bedre ved "normal" dose.
Men det er vel bedre å koke opp mere enn 8 x 5 ml? Det er jo så lite at det meste fordamper.
Kok opp en desiliter eller to. Deretter kan du ta ut 40 ml med sprøyta hvis det er det du skal blande ut.
Målte opp 7 x5ml. etterpå for å se hvor mye som fordampet .Det var ikke mye så gir bare litt mindre enn det skulle være .Så nå er medisineringen i gang . Ønsk oss lykke til at det vil gå bra
Plussmedlem
Jeg ønsker deg og de grønne lykke til mot parasittene. Håper det går bra
Plussmedlem
Hvordan går det med dere?
Jo takk, det går bare fint ,fiskene er blitt helt fin igjen heldigvis De har til og med lagt egg et par ganger
Så medisinen virket den
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap