Kva er galt??
Har mista fisk med jamne mellomrom. Først en så går ei tid så en til o.s.v
Det eg merker først er at fisken blir apatisk og ligg veldig rolig.
Ikkje aktiv i det heile. Tok nokre bilde og forstørra litt og ser at dei får sårlignende flekker. Starta ofte på eine sida for så å spre seg til den andre sida. Viser godt på en Glødebåndstetra.( begge sider)
Så synes eg den eine Cory Metae har fått noke på eine sida, en begynnelse til et sårlignende flekk. Den ligg svært rolig.
Så ser eg plutselig at Klovneplecoen er unaturlig rolig. Ser også på den at den begynner å få sår. Vanskelig å få bilda skikkelig i fokus, men trur det viser litt.
Kva kan dette vær. ??
Postet 19.11.08 kl 19:48
Postet 19.11.08 kl 20:10
Postet 19.11.08 kl 20:22
Postet 19.11.08 kl 20:31
Postet 20.11.08 kl 14:54
Postet 20.11.08 kl 15:12
Postet 20.11.08 kl 15:16
Endret: 20.11.08 kl 15:17
Postet 20.11.08 kl 15:22
Syk fisk
Hei Donna.
Ikke artig når fiskene sliter, nei.
Vil bare anbefale deg å se på dette innlegget: Tips før du poster i sykdoms-forumet.
Hvis du svarer på spørsmålene som står der så blir det lettere å hjelpe deg (og fiskene). Ellers vil det bli mest gjetting, bare.
God bedring
Ikke artig når fiskene sliter, nei.
Vil bare anbefale deg å se på dette innlegget: Tips før du poster i sykdoms-forumet.
Hvis du svarer på spørsmålene som står der så blir det lettere å hjelpe deg (og fiskene). Ellers vil det bli mest gjetting, bare.
God bedring
Postet 20.11.08 kl 16:20
Postet 20.11.08 kl 17:49
Postet 20.11.08 kl 17:54
Postet 20.11.08 kl 18:05
Postet 20.11.08 kl 18:20
Dette så jo absolutt ikke bra ut. Kanskje du bør lese mer om fisketuberkulose, og se på de beskrevne symptomene for det (det er mange).
Slik den siste fisken du la ut bilde av ser ut, så ser det ganske skremmende ut. Har du vurdert å levere inn et individ til veterinær, og få det undersøkt i mikroskop, slik at man evt kan få identifisert hvilke bakterier/virus som forårsaker dette?
Slik den siste fisken du la ut bilde av ser ut, så ser det ganske skremmende ut. Har du vurdert å levere inn et individ til veterinær, og få det undersøkt i mikroskop, slik at man evt kan få identifisert hvilke bakterier/virus som forårsaker dette?
Postet 20.11.08 kl 18:44
Kine KristineNår du har så lav pH kan det "etse" på fisken hud, noe som gjør at det beskyttende slimlaget tæres bort. Dette gjør fisken mindre motstandsdyktig mot bakterier, og fisken kan derfor få sår.
Dette er vel ikke akkurat vitenskapelig du. Jeg har selv flere kar med ph ned mot 4.7. Her har jeg apistogrammaer som stor trives og yngler. Så dette utsagnet er det ikke noe hold i.
På en annen side så liker fiskene mine surt vann og om man har fisk som ikke liker seg i surt vann, så er selvfølgelig ikke dette bra. Men å si at surt vann etser hull på huden var vel litt å ta i
Postet 20.11.08 kl 19:05
Har lest om alle sjukdommer som sto under sykdomsartikkel.
Det som slo meg og mest var akkurat det du skreiv. For slik som parasitter klarer eg ikkje sjå i lupa. Ikkje klør dei heller.
Har mista fleire totalt av akkurat samme symptom/ sår.
3 totalt no av Klovnepleco. Den tetraen eg tok livet av idag hadde til slutt fått mykje større sår før den hadde dauda. Det hadde en Knurregurami som eg hadde i over 1 år. Den såg fæl ut da eg knekte nakken på den. Den neste no trur eg er en cory Metae, men tidlig å sei.
Vises dette over mikroskop? el. må det takast prøve?
Postet 20.11.08 kl 19:08
Postet 20.11.08 kl 19:10
Det tas vel prøve, som så undersøkes under mikroskop, for å identifisere bakterien eller hvilket virus det er som forårsaker dette. Laboratorieteknikk er ikke akkurat det jeg er mest kjent med, men jeg vet at andre her har sendt inn fisk og fått fastslått nøyaktig hvilken sykdom det var snakk om (husker et tilfelle av fisketuberkulose, forkortes gjerne FTB, som er forårsaket av en bestemt bakterie - les den tråden her).
Og når man vet nøyaktig hva som feiler fisken, kan man sette i gang eventuelle tiltak.
Og når man vet nøyaktig hva som feiler fisken, kan man sette i gang eventuelle tiltak.
Postet 20.11.08 kl 19:12
Endret: 20.11.08 kl 19:17
Dette er vel ikke akkurat vitenskapelig du. Jeg har selv flere kar med ph ned mot 4.7. Her har jeg apistogrammaer som stor trives og yngler. Så dette utsagnet er det ikke noe hold i.
På en annen side så liker fiskene mine surt vann og om man har fisk som ikke liker seg i surt vann, så er selvfølgelig ikke dette bra. Men å si at surt vann etser hull på huden var vel litt å ta i
Det var derfor seg sa "etse". Men for fisker som ikke trives med så lav pH kan det tære på slimlaget på "huden", og gjøre fisken sårbar for infeksjoner.
Postet 20.11.08 kl 19:15
Endret: 20.11.08 kl 19:16
Postet 20.11.08 kl 19:38