Kva er galt??

Har mista fisk med jamne mellomrom. Først en så går ei tid så en til o.s.v
Det eg merker først er at fisken blir apatisk og ligg veldig rolig.
Ikkje aktiv i det heile. Tok nokre bilde og forstørra litt og ser at dei får sårlignende flekker. Starta ofte på eine sida for så å spre seg til den andre sida. Viser godt på en Glødebåndstetra.( begge sider)
Så synes eg den eine Cory Metae har fått noke på eine sida, en begynnelse til et sårlignende flekk. Den ligg svært rolig.
Så ser eg plutselig at Klovneplecoen er unaturlig rolig. Ser også på den at den begynner å få sår. Vanskelig å få bilda skikkelig i fokus, men trur det viser litt.
Kva kan dette vær. ??

Et bilde til av Klovneplecoen.

Når eg forstørrer dette ser det ut som byller.

Har du sjekket vannverdiene?
Det er ikke noen fisker som biter på de andre? Gjenstander i karet som kan gi sår?

ph er for lav. 5,0 Skreiv litt om det under vannverdier.
Har fjerna ei rot idag.
Har lite gjenstander og ingen som bit som eg har sett.
Har mest corydoras. Kun få tetraer igjen. Det tynnes i rekkene.
Fisken klør seg ikkje, men unormalt rolig ligg den.

Tok livet av tetraen idag. Lika ikkje å sjå dyr/fisk lide.
tok en obduksjon etterpå. Men skulle hatt en patolog her.
Lurer på kva den blanke gjennomsiktige posen er? Kan det ver magesekken?? Den er isåfall heilt tom. Så var der noke blodlevringa.
fisken var veldig bleik med ytre tegn til sårdannelse.
Ikke at jeg er ekspert på fiskens indre, men jeg mener den blanke blæra er svømmeblæra til fisken. Den kan synes gjennom på enkelte fisker. Det har du sikkert lagt merke til.
Det er svømmeblæren, den er luftfyllt.

Det har jeg sett mange ganger når jeg har sløyet fisk jeg har fisket med stang

Ok. Ikkje tom mage altså. Uansett fisken var sjuk. Knekte nakken på den.
Syk fisk
Hei Donna.
Ikke artig når fiskene sliter, nei.
Vil bare anbefale deg å se på dette innlegget: Tips før du poster i sykdoms-forumet.
Hvis du svarer på spørsmålene som står der så blir det lettere å hjelpe deg (og fiskene). Ellers vil det bli mest gjetting, bare.

God bedring

Klovneplecoen som eg tok bilde av igår fann eg død idag.
Desse bilda tok eg med det samme eg tok den ut av vatnet.
Det som ikkje viser er at han hadde sår midt på haudet
Den lille biten på bildet er sånn kjøttbitlignende som datt av fisken.

fleire bilde. Kan lav ph gi slike sår?
Karet er ikkje overbefolka. Har et utvendig eheim 2026 filter.
Det meste ser bra ut bortsett fra lav ph. Fiskane som blir sjuk begynner med å ligge rolig apatisk. Så blir det sår på kroppen.
Når du har så lav pH kan det "etse" på fisken hud, noe som gjør at det beskyttende slimlaget tæres bort.
Dette gjør fisken mindre motstandsdyktig mot bakterier, og fisken kan derfor få sår.

Har studert fiskane som har vore sjuk i lupe, men klarer ikkje sjå parasitter.
Ikkje klør dei heller. Forferdelig vis ph,en har skuld i dette.
Må ha den opp.
Dette så jo absolutt ikke bra ut. Kanskje du bør lese mer om fisketuberkulose, og se på de beskrevne symptomene for det (det er mange).
Slik den siste fisken du la ut bilde av ser ut, så ser det ganske skremmende ut. Har du vurdert å levere inn et individ til veterinær, og få det undersøkt i mikroskop, slik at man evt kan få identifisert hvilke bakterier/virus som forårsaker dette?
Kine Kristine
Når du har så lav pH kan det "etse" på fisken hud, noe som gjør at det beskyttende slimlaget tæres bort. Dette gjør fisken mindre motstandsdyktig mot bakterier, og fisken kan derfor få sår.

Dette er vel ikke akkurat vitenskapelig du. Jeg har selv flere kar med ph ned mot 4.7. Her har jeg apistogrammaer som stor trives og yngler. Så dette utsagnet er det ikke noe hold i.

På en annen side så liker fiskene mine surt vann og om man har fisk som ikke liker seg i surt vann, så er selvfølgelig ikke dette bra. Men å si at surt vann etser hull på huden var vel litt å ta i

Har lest om alle sjukdommer som sto under sykdomsartikkel.
Det som slo meg og mest var akkurat det du skreiv. For slik som parasitter klarer eg ikkje sjå i lupa. Ikkje klør dei heller.
Har mista fleire totalt av akkurat samme symptom/ sår.
3 totalt no av Klovnepleco. Den tetraen eg tok livet av idag hadde til slutt fått mykje større sår før den hadde dauda. Det hadde en Knurregurami som eg hadde i over 1 år. Den såg fæl ut da eg knekte nakken på den. Den neste no trur eg er en cory Metae, men tidlig å sei.
Vises dette over mikroskop? el. må det takast prøve?
De fleste parasitter er såpass store at dem blir synlig ettervært. Men virker som du har et kraftig angrep enten av en bakterie type eller virus.
Det tas vel prøve, som så undersøkes under mikroskop, for å identifisere bakterien eller hvilket virus det er som forårsaker dette. Laboratorieteknikk er ikke akkurat det jeg er mest kjent med, men jeg vet at andre her har sendt inn fisk og fått fastslått nøyaktig hvilken sykdom det var snakk om (husker et tilfelle av fisketuberkulose, forkortes gjerne FTB, som er forårsaket av en bestemt bakterie - les den tråden her).

Og når man vet nøyaktig hva som feiler fisken, kan man sette i gang eventuelle tiltak.

Dette er vel ikke akkurat vitenskapelig du. Jeg har selv flere kar med ph ned mot 4.7. Her har jeg apistogrammaer som stor trives og yngler. Så dette utsagnet er det ikke noe hold i.

På en annen side så liker fiskene mine surt vann og om man har fisk som ikke liker seg i surt vann, så er selvfølgelig ikke dette bra. Men å si at surt vann etser hull på huden var vel litt å ta i

Det var derfor seg sa "etse". Men for fisker som ikke trives med så lav pH kan det tære på slimlaget på "huden", og gjøre fisken sårbar for infeksjoner.
En annen ting med lav pH er at det kan ødelegge osmosereguleringen til fisk (fisk som ikke tåler pH på 5)

Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap