Oppblåst guppy jente

Har en jente guppy som er blitt voldsom stor over buken de siste to dagene, mye større bare siden i går. Hun kan ikke være høygravid da det ikke er lenge nok siden vi fikk henne, og hun var bare i kar med jenter før det (tror jeg). Hun har meget tynn avføring som henger lenge. Vi hadde en annen guppy jente som døde for noen dager siden - hun var også voldsomt stor over buken, men trodde egentlig hun døde av fødsel (men er usikker nå da). Hun lå lenge i buskene med hodet ned og rompa oppe før hun døde. Ikke sett slik atferd på gyppy før...

Hva kan dette være? Er det bukvannssott, forstoppelse eller noe helt annet? Hva gjør vi med dette? Vurderer å kutte helt ut gyppy da vi har hatt mye trøbbel i det siste med døde guppyer... Er det vanlig at de er veldig skjøre?
Tingeling1
Har en jente guppy som er blitt voldsom stor over buken de siste to dagene, mye større bare siden i går. Hun kan ikke være høygravid da det ikke er lenge nok siden vi fikk henne, og hun var bare i kar med jenter før det (tror jeg). Hun har meget tynn avføring som henger lenge. Vi hadde en annen guppy jente som døde for noen dager siden - hun var også voldsomt stor over buken, men trodde egentlig hun døde av fødsel (men er usikker nå da). Hun lå lenge i buskene med hodet ned og rompa oppe før hun døde. Ikke sett slik atferd på gyppy før... Hva kan dette være? Er det bukvannssott, forstoppelse eller noe helt annet? Hva gjør vi med dette? Vurderer å kutte helt ut gyppy da vi har hatt mye trøbbel i det siste med døde guppyer... Er det vanlig at de er veldig skjøre?

Etter min mening har Guppyene blitt svekket vesentlig dem siste åra. Størrelsen mindre og svakere enn noen gang. Derfor har jeg helt kuttet ut Guppy
loffa
Etter min mening har Guppyene blitt svekket vesentlig dem siste åra. Størrelsen mindre og svakere enn noen gang. Derfor har jeg helt kuttet ut Guppy

Mindre? Det har jeg virkelig ikke lagt merke til. Mulig du har vært borti endlers-krysninger?

Når det gjelder helse, så er de svake for parasitter og sykdomer ja, men det beror også på hvor man kjøper dem. Jeg styrer unna visse butikker når det gjelder fiskekjøp, kanske enkelt fordi fiskene har tatt med seg uhumskheter hver eneste gang jeg har kjøpt i en viss butikk. Så er det jo lurt å holde riktige vannverdier også.

Tingeling1: Det blir vanskelig å hjelpe deg dersom du i en tråd vinkler problemstilingen mot at fiskene henger seg opp i pumpa uten å nevne mulig sykdom, og vise versa i denne tråden. For å kune hjelpe, så trenger vi helhetlige opplysninger uten å måtte tråle forumet for forskjelige tråder...
Tingeling1
Vurderer å kutte helt ut gyppy da vi har hatt mye trøbbel i det siste med døde guppyer... Er det vanlig at de er veldig skjøre?

Dengang jeg startet med akvarium på 80-tallet var guppy kjent som fisken som "tålte alt" (sitat: Jan Holt). Da jeg startet opp igjen for en tid tilbake ble jeg relativt sjokkert over hvilken tilstand denne fisken ble solgt i. Min personlige mening er at denne arten har blitt (inn)avlet til døde, og er etter min oppfatning gått fra å være en sunn,hardfør og flott art, til å bli en svekket, og tidvis, veldig svak fisk.

Min personlige teori er at vi akvarister har dyrket frem spesifike flotte farger, uten hensyn til naturlig spredning av gener, og derfor har arten blitt ganske "skjør" og lite resistent mot sykdommer etc.

Jeg må understreke at jeg ikke har noe vitenskapelig belegg for dette. Kun min egen erfaring og teori
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap