Sommerfuglciklide med merkelige symptomer

Inaktiv bruker
Kjøpte et par med sommerfuglciklider i går. Har sebrafisk i karet fra før, og skjønte fort at dette ikke akkurat var en ideel kombinasjon.
Sommerfuglene var veldig sky, men kom frem en gang i blant for å utforske karet.

I dag puster den ene veldig tungt og driver sakte frem og tilbake, til tider opp ned. Nå har den nettopp gjemt seg, opp ned, bak pumpa.

Det rare er at den har vanvittig sterke farger, bortsett fra et parti nederst, bake på kroppen som dekker ca 1/5 av kroppen, hvor den er helt blek.

Vannverdiene er bra, med unntak av ph som kanskje er litt høy for sommerfuglene.

Ph: 7
Gh: 5
Nitrat: 12,5
Nitritt: 0

Noen som har noen formening om hva det kan være? Er det ph'en som gjør det?

Ingen av de andre fiskene puster tungt eller viser andre åpenbare tegn på sykdom. Den andre sommerfuglen har ikke fullt så sterke farger, men svømmer frem og tilbake i bakkant av karet og ser ut til å ha det bra.
Jeg kjøpte mine for rundt to uker siden og de har vært friske og raske og til og med lagt lagt egg en gang, De går i ett kar med pH på 7-7,5.

I går var den ene i overflaten, helt grå-blek og rolig, så ut til å være døende. Jeg tok den da ut og flyttet den til en 70-liter med pH rundt 6 (litt tilfeldig at jeg hadde det stående) og den fikk nesten umiddelbart fargen tilbake og ser nå frisk og rask ut. Jeg flyttet derfor den andre over også.

Jeg hadde ærlig talt hatt litt vondt for å tro på ett sånt resultat om jeg ikke hadde sett det med egne øyne.
Men vi får jo se hvor lenge det holder da så klart

Disse ciklidene liker seg i surt vann, og bør ikke ha høyere ph enn 6,5 til info.)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap