Wææ fiskene dør =(
Nå har jeg mistet 2 guppy jenter på 3 dager, å den siste jenteguppyen ser ikke bra ut =(.
Fiskene får et grått belegg på finnen og flekk på munn og litt på magen! Kan dette være Finnråten ??
- Hvordan fisk er det?
GUPPY
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
De som er døde er en som er 1 uke gammel og en som er 1 mnd gammel er rimlig nytt akvarium.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Nå er det igjen 3 1/2 guppy, 4 mollyer og 3blårygget dolkes har også noen eplesnegler.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kommet nye snegler bare siste uke.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Renser 20% av vannet hver 14 dag.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Tenkte å kjøpe sånne tester idag.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
De har vært rare. Når jeg ser i akavariet ser de på meg =(
HJELP!
Fiskene får et grått belegg på finnen og flekk på munn og litt på magen! Kan dette være Finnråten ??
- Hvordan fisk er det?
GUPPY
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
De som er døde er en som er 1 uke gammel og en som er 1 mnd gammel er rimlig nytt akvarium.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Nå er det igjen 3 1/2 guppy, 4 mollyer og 3blårygget dolkes har også noen eplesnegler.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Kommet nye snegler bare siste uke.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Renser 20% av vannet hver 14 dag.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Tenkte å kjøpe sånne tester idag.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
De har vært rare. Når jeg ser i akavariet ser de på meg =(
HJELP!
Postet 25.11.08 kl 07:28
Endret: 25.11.08 kl 07:34
Postet 25.11.08 kl 08:15
Postet 25.11.08 kl 12:20
Anbefaler deg noen daglige vannbytter framover. (50 % i dag, og videre 20 - 30 %) Ofte er dette nok til å stoppe videre fremgang av sopp og finneråte, og t.o.m. få fiskene friske igjen.
Men den 1/2 guppyen er det vel lite håp for. Enten det er forparten eller bakparten
Når du skriver "renser 20 % av vannet" så regner jeg med at du bytter 20 % med friskt vann fra springen?
Men den 1/2 guppyen er det vel lite håp for. Enten det er forparten eller bakparten
Når du skriver "renser 20 % av vannet" så regner jeg med at du bytter 20 % med friskt vann fra springen?
Postet 25.11.08 kl 14:45
Postet 25.11.08 kl 22:21
Postet 25.11.08 kl 22:23
Er det fire uker siden du fylte vann i akvariet, så er det nok med veldig stor sannsynlighet nitritt jah
Da bør du bytte daglig vann. Det varierer hva folk anbefaler. Folk sier fra 20-50%. Jeg har erfart at hvis en bytter så mye som 50% av vannet, så bytter du for mye vann slik at filterbakteriene ikke får bygget seg opp, noe som gjør at det tar lengre tid før vannverdiene stabiliserer seg.
Jeg bytter 25%-30% av vannet daglig i nyoppsatte kar hvis jeg ikke benytter filterfguff fra andre filtre (noe jeg gjør nå, som jeg har andre filtre)...
Du har vel gjort samme feil som meg; vært utålmodig og satt inn fisk med en gang. Butikken sier gjerne det går greit, men en bør vente 3-4 uker. En kan gjerne kjøre inn et akvarium med noen planter, og kanskje eplesnegler, eller en fisk eller to i de første 3-5 ukene, men ikke noe mer... Da bør en gjerne velge en litt mer hardfør fisk enn guppy og sånt
...men... learning by doing :P
Jeg har gjort akkurat det samme som deg...
Da bør du bytte daglig vann. Det varierer hva folk anbefaler. Folk sier fra 20-50%. Jeg har erfart at hvis en bytter så mye som 50% av vannet, så bytter du for mye vann slik at filterbakteriene ikke får bygget seg opp, noe som gjør at det tar lengre tid før vannverdiene stabiliserer seg.
Jeg bytter 25%-30% av vannet daglig i nyoppsatte kar hvis jeg ikke benytter filterfguff fra andre filtre (noe jeg gjør nå, som jeg har andre filtre)...
Du har vel gjort samme feil som meg; vært utålmodig og satt inn fisk med en gang. Butikken sier gjerne det går greit, men en bør vente 3-4 uker. En kan gjerne kjøre inn et akvarium med noen planter, og kanskje eplesnegler, eller en fisk eller to i de første 3-5 ukene, men ikke noe mer... Da bør en gjerne velge en litt mer hardfør fisk enn guppy og sånt
...men... learning by doing :P
Jeg har gjort akkurat det samme som deg...
Postet 25.11.08 kl 23:46
Endret: 25.11.08 kl 23:47
Vil det si at etter 4-5 uker vil karet været bra? Ja fikkb eskjed jeg skulle vente noen dager før jeg puttet fisker oppi. Men selvsagt er man ivrig når man får seg ett nytt kar så jeg klarte å vente ca 3 dager=P. Å det gikk supert helt frem til nå. Nå har jeg byttet vann 3 dager på rad 30% ca. Det er kun hu ene guppyen som ser dårlig ut. De andre ser mye friskere ut. Den guppyen jeg prater om har sånn grått skjær på den ene vestre finnen. =(.
Men håper nå det går bra med de andre. hvertfall =( ser rimlig tomt og ensomt der nå. Men er det normalt at dem er litt aggresive?:S har merket at hu ene mollyen er litt aggresiv inni der altså.
Men er vel ikke annet enn å vente å se.
Men håper nå det går bra med de andre. hvertfall =( ser rimlig tomt og ensomt der nå. Men er det normalt at dem er litt aggresive?:S har merket at hu ene mollyen er litt aggresiv inni der altså.
Men er vel ikke annet enn å vente å se.
Postet 26.11.08 kl 20:34