Innvoldsorm?

Har ett par fisker som begynner å bli ganske tynne, selv om de spiser like mye som de andre... Kan dette være innvoldsorm? Har medisin som behandler hvitprikk og andre parasitter. er involdsorm en parrasitt? kan jeg medisere med dette?

Mvh: PK
Først må du finne ut om det er en parasitt hva slags type som har angrepet fisken din. Så bør du bruke en medisin til akkurat dette formålet. HVa slags medisin har du liggende?

Innvoldsorm= parasitt
Sera costapur
medisinen heter Sera Costapur, den funket veldig fint mot hvitprikk.

Mvh: Pk
Den funker desverre ikke mot innvollsorm. Om det skulle være innvollsormene Camallanus, rundormer (Capillaria), så er det sera nematol som er tingen å bruke. Men da må du først finne ut om det er en av disse typene.

Om det er Camallanus, så vil du se at røde, små ormer ut fra analåpningen.
Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl). Parasitten henger ut fra tarmåpningen til smittede fisker, og er rødgrå. Vil trekke seg inn i tarmen igjen så snart fisken begynner å bevege seg. Smittede fisk er gjerne avmagret. Parasitten må ikke forsøkes fjernet med pinsett, da dette vil skade tarmen til fisken. I tilfeller med store mengder orm i tarmsystemet til fisken, vil fisken kunne få en knekk i ryggen etter hvert. Spesielt Guppy er utsatt for denne parasitten, men alle fisk kan rammes.

Har du først fått endetarmsorm i akvariet, bør du behandle all fisk. Denne parasitten smitter lett.
Parasitten innføres oftest med ny fisk, eller med for fra fiskeholdige vann\ tjern. Sank derfor levendeforet ditt i fiskeløse områder.

Klippet fra sykdomsartikkelen her på AF
Har verken fått ny fisk nylig eller fanget levende for. kan ikke se noe som henger ut av fiskene. de står ikke akkurat stille hele tida da
noen annen sykdom det kan være. det er to fisk som har disse symtomene :/

Kan informere deg at det tar ca 4 måneder før fisken blir smittet til parasitten blir synlig.

Hva slags fisk er syk da?
To platyer. jeg merket det ikke før i sta, da er det sikkert bra håp vis jeg bare skaffer medisin fort eller?
Per Kristian Pettersen
To platyer. jeg merket det ikke før i sta, da er det sikkert bra håp vis jeg bare skaffer medisin fort ;) eller?

Om det er Endetarmsorm Camallanus, noe du ikke har fått bekreftet ennå så ville jeg ikke medisinert. Er ikke noe vits å kjøpe en dyr medisin om det er helt andre ting som sørger for at dem er tynne.

Jeg betalte rett under 500,- for ei flaske med 50ml, men den er drøy da...man skal bruke 1ml pr 40l vann. Den fins også i en mindre flaske på bare 10ml også.

Desverre så er denne parasitten en kjip faen for å si det mildt, for den ødelegger tarmen på fisken, analåpningen m.m.

Den tok alle mine tetraer bortsett fra 2, samt en tredje som overlevde men som jeg tok livet av da den tydeligvis var ødelagt innvendig.

Men før du som sagt handler inn denne medisinen så vær sikker at det er denne innvollsormen.
hvordan kan jeg være sikker på det da? vente 4 måneder å se?

Jeg tror jeg har samme greie! To av platyene mine har dødd. De ble utrolig slappe og mistet reaksjonene sine. De ble sugd fast i filteret flere ganger. Er dette symptomer for endetarmsorm??!!

Mvh Stian
Kanskje vi kan spleise på det pk.....
vi kan ikke spleise på det før vi vet hva som er galt
hvor mye forskjellig medisiner finnes det egentlig mot forskjellige typer indvollsorm?
Det er mye forskjellig som kan gjøre at fisk blir slappe feks, er ikke noe tegn på endetarmsorm det etter min viten. Fiskene mine var fremdeles friske og raske, spiste masse mat...men la ikke på seg og blei uthula i buken. For til slutt å dø. Tok desverre for min del litt tid før jeg fant nok ut om denne parasitten til jeg fikk satt i gang med behandling.

Men etter dette har jeg ikke sert snurten til parsitten, og fiskene har heller ingen tegn på dette.

Det som er fint er at sera nematol, i motsetning til en del andre medisiner som skal ta knekken på denne driten også tar knekken på filterbakteriene. Denne gjør derimot ikke dette, har selv målt nitrit etc både under behandling og i ei uke etter behandlingen. Null utslag. Myrheksa her på AF har også samme erfaring som meg, og det var henne som fikk meg på sporet av denne medisinen.

Når det gjelder platy, så har ikke jeg noe kunnskap om disse fiskene og hva som er vanlig av sykdommer disse fiskene får. Men ville tro at det sitter folk der ute som har god peiling på platy og kanskje har noe å komme med i forhold til dette.
Per Kristian Pettersen
hvor mye forskjellig medisiner finnes det egentlig mot forskjellige typer indvollsorm?

Det finnes drøssevis. Men her i landet er det noe begrenset utvalg pga. restriksjoner fra myndighetene. Praziquantel og Flubenol er ofte anbefalt som en generell medisin. Men så var det dette med hva slags parasitt det er snakk om... Hvis det er cammalanus så vil ikke disse fungere. I endel tilfeller kan invollsparasitter føre til sekundære bakterielle infeksjoner, så da må man behandle dette også. (Ikke noe enkelt svar på dette). Men Prazi eller Flubenol er en god start, ihvertfall. I mange tilfeller er dette alt som trengs.
Per Kristian Pettersen

Det er det neppe noen som har giddet å sitte og telt etter... Det finnes mange produsenter og mange merker, og ulike former for medisin til de ulike formene for innvollsparasitter (og dem er det mange av!).

Det finnes altså mange typer innvollsorm, og noen er mer "nasty" enn andre og verre å bli kvitt. Små parasitter som den som forårsaker hvitprikk er bare barnemat i forhold, og lett å bli kvitt. Du kan ikke bruke samme medisiner for hvitprikk som for innvollsorm/innvollsparasitter.

Du har egentlig ikke så mye å velge mellom i Norge, da de virkelig effektive medisinene (Praziquantel og Flubenol) befinner seg i utenlandske nettbutikker. Men det er forbudt å ta inn veterinærmedisiner for privatpersoner. Fiskemedisiner er veterinærmedisiner.
Men Sera Flagellol, som virker mot innvollsparasitter, skal være mulig å få tak i her til lands, og er en ny type som er kommet på markedet. Seras nye serie medisiner, som denne tilhører, har fått veldig godt rykte på seg for å være meget effektive.

Du kan prøve å bestille fra utlandet, men vær klar over at tollen kan beslagslegge det siden det er forbudt. Men noen ganger går det greit likevel, og pakken ligger i din postkasse etter noen dager.

Og til sist:
Det er svært lite som foreløbig faktisk tilsier at dette er parasitter i innvollene enda, ettersom du i ditt første innlegg skriver svært lite om symptomer og hvor lenge det har vart.
(Men sykelig avmagring over tid er ofte et tegn på det)
Her er en link til [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e&userid=f0xnyVhY0kdToqM0U6bo9Cf7lfb2LvUL7TT]Sera Nematol [/URL]også

Og den kan alle norske butikker som fører Sera produkter bestille inn
tender
[QUOTE=Per Kristian Pettersen]hvor mye forskjellig medisiner finnes det egentlig mot forskjellige typer indvollsorm?

Men Prazi eller Flubenol er en god start, ihvertfall. I mange tilfeller er dette alt som trengs.

Så du mener jeg burde prøve med dette først?

Ps: Mine fisker har ikke andre symtomer enn at de er litt tynne. de legger seg ikke ned, men oppfører seg helt normalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap