Ancistrus med hvite flekker og "oppspiste finner"
Uff, i nesten to måneder har den ene ancistrusen min hatt en hvit rund flekk
på siden av kroppen. Jeg har prøvd å finne ut av hva det er, men aner ikke.
Har prøvd å medisinere fisken med esha exit, esha 2000, varmekur og salt. Nå er jeg
tom for ideer. Det er begynt å bli virkelig ille, jeg har hatt 7 ancistrus i samme
karet, hittil har jeg mistet 3 stk. Ingen av disse hadde noen hvite flekker.
Nå har 2 av de 4 jeg har igjen fått skikkelig utbrudd med disse flekkene og de har
spredd seg utover. Det virker som om det er noe som spiser finnene helt til 'benet'.
Har 3 sommerfuglciklider i samme kar, disse ser tilsynelatende helt friske ut, og jeg har
ikke hatt noe frafall. Det er virkelig trist når de ser slik ut, så jeg håper noen kan komme
med noen råd?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Hatt ancistrusene i ca 2 måneder, de er fra 7-10 cm.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? 3 sommerfuglciklider.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Nei.
- Akvarium/filterløsning? Har fluval 4 innvendig filter. Har renset filteret 1 gang i løpet av 4,5 måned. Bytter vann 1-2 ganger i uken (lar vannet luftes i løpet av natten)
- Vannverdier? Gh=7, PH=6,8 Nitrit=0,
Ble noe tull med opplasting av bilde, men jeg la ut et på profilen min
på siden av kroppen. Jeg har prøvd å finne ut av hva det er, men aner ikke.
Har prøvd å medisinere fisken med esha exit, esha 2000, varmekur og salt. Nå er jeg
tom for ideer. Det er begynt å bli virkelig ille, jeg har hatt 7 ancistrus i samme
karet, hittil har jeg mistet 3 stk. Ingen av disse hadde noen hvite flekker.
Nå har 2 av de 4 jeg har igjen fått skikkelig utbrudd med disse flekkene og de har
spredd seg utover. Det virker som om det er noe som spiser finnene helt til 'benet'.
Har 3 sommerfuglciklider i samme kar, disse ser tilsynelatende helt friske ut, og jeg har
ikke hatt noe frafall. Det er virkelig trist når de ser slik ut, så jeg håper noen kan komme
med noen råd?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Hatt ancistrusene i ca 2 måneder, de er fra 7-10 cm.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? 3 sommerfuglciklider.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Nei.
- Akvarium/filterløsning? Har fluval 4 innvendig filter. Har renset filteret 1 gang i løpet av 4,5 måned. Bytter vann 1-2 ganger i uken (lar vannet luftes i løpet av natten)
- Vannverdier? Gh=7, PH=6,8 Nitrit=0,
Ble noe tull med opplasting av bilde, men jeg la ut et på profilen min
Postet 27.11.08 kl 14:21
Endret: 27.11.08 kl 14:32
Kan jo hende du har både hvitprikk og Finneråte på en gang, men siden du medisinerte med både Esha Exit (mot hvitprikk) og Esha 2000 (mot finneråte og annet) kjønner jeg ikke hvorfor det ikke har godt bort :/ hvor mange ganger mediserte du? man skal gjøre det 2 ganger med 2 dagers mellomrom ( om jeg husker rett)...
Mvh: PK
Mvh: PK
Postet 27.11.08 kl 17:46
Postet 27.11.08 kl 17:50
Postet 27.11.08 kl 18:24
Postet 27.11.08 kl 19:27
Postet 20.03.09 kl 19:46
Endret: 20.03.09 kl 19:46
Postet 20.03.09 kl 19:46