Rar oppførsel på guppy
Det meste av dagen i dag har den ene guppyen holdt seg der hvor boblene kommer opp fra luftesteinen. Det er ikke som om den prøver å gjemme seg, mer som om den har et desperat behov for å få bobler på seg. Den står med munnen trykt inntill glasset ved glassoverflaten.
En av de andre tre har tynn "sytråd" avføring. En av dem hadde det for noen dager siden, men jeg husker ikke om det er den samme.
Alle tre har vært fremme for å få mat og krangler om maten når det er fôring. Den som står i hjørnet kom frem i full fart så fort den så maten. Jeg gikk ut fra rommet, og noen timer senere så er den tilbake i hjørnet med boblene.
I skrivende stund har den som holder seg i hjørnet akkurat flyttet seg ned til bak den ene rota og svømmer tett intill glasset.
Vannverdier:
Har ikke fått sjekket nitritt, for jeg finner ikke igjen testene, men jeg er ganske sikker på at den er 0. Har aldri hatt problemer med nitritt før, har fôret veldig lite i det siste og ingen dyr har dødd.
Ph: ca. 7.3 (vanskelig å se med tetra-testene synes jeg)
GH: Mellom 8 og 10
KH: 3
Har både pumpe som for øyeblikket lager bevegelse i overflata + luftestein.
Av fisk er det bare tre guppyer i karet.
Jeg er ordentlig bekymret :/ Har lest mye om sykdom i det siste, så kanskje jeg bekymrer meg for mye?
Takker på forhånd for svar
En av de andre tre har tynn "sytråd" avføring. En av dem hadde det for noen dager siden, men jeg husker ikke om det er den samme.
Alle tre har vært fremme for å få mat og krangler om maten når det er fôring. Den som står i hjørnet kom frem i full fart så fort den så maten. Jeg gikk ut fra rommet, og noen timer senere så er den tilbake i hjørnet med boblene.
I skrivende stund har den som holder seg i hjørnet akkurat flyttet seg ned til bak den ene rota og svømmer tett intill glasset.
Vannverdier:
Har ikke fått sjekket nitritt, for jeg finner ikke igjen testene, men jeg er ganske sikker på at den er 0. Har aldri hatt problemer med nitritt før, har fôret veldig lite i det siste og ingen dyr har dødd.
Ph: ca. 7.3 (vanskelig å se med tetra-testene synes jeg)
GH: Mellom 8 og 10
KH: 3
Har både pumpe som for øyeblikket lager bevegelse i overflata + luftestein.
Av fisk er det bare tre guppyer i karet.
Jeg er ordentlig bekymret :/ Har lest mye om sykdom i det siste, så kanskje jeg bekymrer meg for mye?
Takker på forhånd for svar
Postet 28.11.08 kl 19:59
Postet 28.11.08 kl 20:00
Postet 28.11.08 kl 20:10
Postet 28.11.08 kl 20:29
Postet 28.11.08 kl 21:54
Postet 28.11.08 kl 22:02
Postet 29.11.08 kl 13:37
Veldig vanskelig å komme med noen forslag til hva som kan være galt. Må bare innrømme at de guppyene jeg har hatt ikke har klart seg så veldig lenge og har bukket under relativt raskt. De har heller ikke vist noen symptom på spesielle sykdommer, men har over tid blitt svakere før de så strøk med. At den virker litt kjukk kan derimot tyde på bukvannsott eller forstoppelse. (Les mer om det i sykdomsartikkelen).
Om man leser litt i forskjellige tråder på forumet så virker det dessverre som om veldig mye av guppyene som kjøpes på dyrebutikkene er svakelige og kortlevde.
Om man leser litt i forskjellige tråder på forumet så virker det dessverre som om veldig mye av guppyene som kjøpes på dyrebutikkene er svakelige og kortlevde.
Postet 29.11.08 kl 22:12
Postet 29.11.08 kl 22:14
Ikke godt å si. Den lengstlevende her hos meg ble ni måneder og den ble født her hos meg. Har vel lest at noen har hatt guppy som har vært et par år gamle, men aner ikke om dette har vært butikkkjøpte eller annet oppdrett.
I tillegg til problemet med utstrakt innavl så er det heller ikke uvanlig med innvollsorm og annet utøy på disse fiskene så det er kanskje ikke så rart at de fort stryker med.
I tillegg til problemet med utstrakt innavl så er det heller ikke uvanlig med innvollsorm og annet utøy på disse fiskene så det er kanskje ikke så rart at de fort stryker med.
Postet 29.11.08 kl 22:28
Postet 29.11.08 kl 22:30
Postet 29.11.08 kl 22:33
Postet 29.11.08 kl 22:34
heisann
tror vi opplever noe av det samme som deg jeg gitt, for dette hørtes VELDIG kjent ut.
Kjøpte guppyer, alle døde. Så fikk vi tilgodelappe. Hentet nye guppyer på lørdag, og allerede etter noen timer var den første død.
Nå har 2 til dødd, og symptomene er de du beskriver her.
Nitritt er det ikke, for verdiene er fine ved måling, og annen fisk, kjøpt andre steder trives godt i karet
tror vi opplever noe av det samme som deg jeg gitt, for dette hørtes VELDIG kjent ut.
Kjøpte guppyer, alle døde. Så fikk vi tilgodelappe. Hentet nye guppyer på lørdag, og allerede etter noen timer var den første død.
Nå har 2 til dødd, og symptomene er de du beskriver her.
Nitritt er det ikke, for verdiene er fine ved måling, og annen fisk, kjøpt andre steder trives godt i karet
Postet 08.12.08 kl 19:53
Postet 08.12.08 kl 19:55
kulemathiasheisann tror vi opplever noe av det samme som deg jeg gitt, for dette hørtes VELDIG kjent ut. Kjøpte guppyer, alle døde. Så fikk vi tilgodelappe. Hentet nye guppyer på lørdag, og allerede etter noen timer var den første død. Nå har 2 til dødd, og symptomene er de du beskriver her. Nitritt er det ikke, for verdiene er fine ved måling, og annen fisk, kjøpt andre steder trives godt i karet
Når fisk dør rett etter innkjøp så kan det være pga at de er svekket etter frakt inn til butikken. Lønner seg å vente en ukes tid om fiskene akkurat har ankommet.
En annen årsak til at fisk kan stryke med så raskt etter innkjøp er forskjeller i vannverdier i butikk-akvariene og hjemmeakvariet. Det er alltid smart å sjekke vannverdiene i posen som fiskene kjøpes i før de has i akvariet hjemme. Selv om fiskene alltid skal akklimatiseres (vennes gradvis til det nye vannet) så er dette ekstra viktig når verdiene er veldig forskjellige. Spesielt forskjeller i ph kan ha mye å si. Det kan faktisk være nødvendig med en tilvenning som går over flere dager om forskjellene er veldig store. Da er det best å ha de i et midlertidig akvarium i steden for bare posene.
Selv om du og dyrebutikken får vann fra samme vannverk så kan det hende butikken tilsetter noe som øker ph i butikkaret.
Postet 08.12.08 kl 20:29