Medisinering (trenger svar fort)
Det var ingen som svarte meg på den andre tråen jeg la ut om rar oppførsel på guppy i går, så nå spør jeg om noe nytt angående dette:
Den fisken som holdt seg borte har gjort det i hele dag også. Jeg fikk Esha 2000 i posten i dag og har tenkt å medisinere, men er dette gode nok grunner:
- Jeg har mistanke om at grunnen til at fisken som holder seg borte holder seg borte ved boblene fordi at den kanskje klør eller føler ubehag på kroppen.
- Fisken som holder seg borte er blekere enn de andre
- Det ser ut som en av de andre begynner å få sopp på halen (men dette kan bare være innbilning)
- Den tredje fisken har hatt lang, tynn, hvit avføring hengende etter seg med små avbrudd i to dager.
Planen er da å ta et vannbytte, flytte eplesneglene til en bøtte med varmekolbe og luftepumpe og medisinere karet i tre dager eller til det gir seg.
Etterpå blir det filtrering med kull og en god dose med Esha Optima og eplesneglene får flytte tilbake.
Er altså dette gode nok grunner til å medisinere? Jeg er veldig bekymret, og hvis det finnes andre ting jeg kan gjøre så vil jeg gjerne få høre.
Trenger svar litt fort i og med at jeg har tenkt å begynne medisineringen i dag.
Den fisken som holdt seg borte har gjort det i hele dag også. Jeg fikk Esha 2000 i posten i dag og har tenkt å medisinere, men er dette gode nok grunner:
- Jeg har mistanke om at grunnen til at fisken som holder seg borte holder seg borte ved boblene fordi at den kanskje klør eller føler ubehag på kroppen.
- Fisken som holder seg borte er blekere enn de andre
- Det ser ut som en av de andre begynner å få sopp på halen (men dette kan bare være innbilning)
- Den tredje fisken har hatt lang, tynn, hvit avføring hengende etter seg med små avbrudd i to dager.
Planen er da å ta et vannbytte, flytte eplesneglene til en bøtte med varmekolbe og luftepumpe og medisinere karet i tre dager eller til det gir seg.
Etterpå blir det filtrering med kull og en god dose med Esha Optima og eplesneglene får flytte tilbake.
Er altså dette gode nok grunner til å medisinere? Jeg er veldig bekymret, og hvis det finnes andre ting jeg kan gjøre så vil jeg gjerne få høre.
Trenger svar litt fort i og med at jeg har tenkt å begynne medisineringen i dag.
Postet 29.11.08 kl 18:53
MajonesEr altså dette gode nok grunner til å medisinere?
Ja, men ikke med den medisinen du har.
Avføringen du beskriver tyder på at den lider av noe helt annet; en form for innvollsparasitt. Det at den kan se ut til å ha begynnende sopp (men ikke heeelt har det likevel) på finnene har jeg sett Corydoras få diagnosen innvollsparasitter på. Det er et symptom på at noe helt annet er galt. Problemet kan ikke løses med eSHa-2000, det vil muligens bli nødvendig i etterkant, men først bør innvollsparasitten knekkes. Ellers driver man bare brannslukking og demper de ytre signalene på at noe er galt innvendig.
Guppy er sterkt tilbøyelige til å få innvollsparasitter. Lurer på om ikke dette er nevnt spesielt i sykdomsartikkelen eller i guppy-artikkelen (som har et eget avsnitt om sykdom på guppy).
Postet 29.11.08 kl 19:06
Endret: 29.11.08 kl 19:07
Postet 29.11.08 kl 19:22
Bukvannssott er ikke spesielt smittsomt. Veldig lite faktisk.
Istedenfor å medisinere feil, ville jeg bare tatt ut denne ene guppyen og avlivd den. Har du flaks, var det det siste du så til problemet. Kanskje fisken er svekket av visse årsaker, og de andre derfor greier seg fint uten å smittes.
Men mente du at fisken er i ferd med å ese opp? Det har du ikke nevnt noe om.
Istedenfor å medisinere feil, ville jeg bare tatt ut denne ene guppyen og avlivd den. Har du flaks, var det det siste du så til problemet. Kanskje fisken er svekket av visse årsaker, og de andre derfor greier seg fint uten å smittes.
Men mente du at fisken er i ferd med å ese opp? Det har du ikke nevnt noe om.
Postet 29.11.08 kl 19:25
Endret: 29.11.08 kl 19:27
Postet 29.11.08 kl 19:26
Ta den ut, sett den i en bolle og betrakt den nøye ovenfra. Med forstørrelsesglass om du må. Da ser du bedre om det er antydning til reiste skjell på kroppen, og om den faktisk er i ferd med å ese opp.
Ikke medisiner vilt i håp om å treffe blink med det du har for hånden. Da venter du heller.
Eller, den kan ha forstoppelse, og det er derfor det ikke kommer normal avføring ut og fisken ser rundere ut. Har du mulighet til å øke temperaturen et par grader i et døgn? Litt høyere temperatur øker stoffskiftet, og kanskje dette setter i gang fordøyelsen. Men senk den etter et døgn igjen, guppy liker ikke så godt varme.
Ikke medisiner vilt i håp om å treffe blink med det du har for hånden. Da venter du heller.
Eller, den kan ha forstoppelse, og det er derfor det ikke kommer normal avføring ut og fisken ser rundere ut. Har du mulighet til å øke temperaturen et par grader i et døgn? Litt høyere temperatur øker stoffskiftet, og kanskje dette setter i gang fordøyelsen. Men senk den etter et døgn igjen, guppy liker ikke så godt varme.
Postet 29.11.08 kl 19:28
Endret: 29.11.08 kl 19:32
Postet 29.11.08 kl 19:29