Syk kampfisk, Pop-eye?

oppdaget nettopp at caspar har fått utstående øyne med et slags slør over. i tillegg er han blek på hodet, og "forfinnene". Han dulter borti ting, og vi satta akvariet hans ved siden av en hunnkampfisk, som ble veldig glad for å se han, men han reagerte ikke en gang, så vi ror han er blind. det ser ut som at han driver å lukter på overflaten, men kan ikke se at han spiser. han svømmer litt rundt, men står mye i ro. jeg har hatt han i ca ett år, vet ikke hvor gammel han var når han ble kjøpt.

hva kan det være? må han avlives?
Har du målt vannverdiene?
Kan virke som det er "Pop-eye" (utstående øyne) den har fått.
Står om det her:
Sykdom i akvariet.

Vannskifte kan hjelpe, hvis du ikke har gjort det allerede.

vi oppdaget det i forbindelse med flytting av fisk og bytting av vann, så nå er han i et nytt akvarium, alene. tidligere gikk han sammen med tre kardinaltetra og en algespiser.

Fikk ikke målt verdiene før vi hadde byttet vann. i det "gamle" akvariet er det følgende verdier: PH 7,2, KH 6, GH6, no2 0, no3 25. har tatt vann fra dette akvariet over i det nye
Syk kampfisk med utstående øyne - bilde og vannverdier
Caspar, som han heter, virker i bedre form nå, men øynene står fortsatt ut, og har et slags grått belegg over øynene. men belegget virker mindre fremtredende nå. han svømmer også bedre, dulter mindre borti glasset. men synes så synd på han stakars
Kan det være noe annet en "pop eye"?
Vi har byttet en del på vannet. Vannverdiene er nå:
PH6.8
KH 3
GH>6
NO2 0
NO3 0
Siden det høres ut som han er litt bedre så får du fortsette å gi ham gode omgivelser. Bytt gjerne 30% av vannet hver dag.

Det er ikke tvil om at han har pop-eye, men årsaken til denne lidelsen kan være mange, blant annet dårlig vannkvalitet. Står litt mer om det i linken som Shiramor la inn (grønn skrift). I og med at nitrat-nivået var oppi 25 så kan det tyde på at det er for sjeldne vannbytter selv om dette nivået ikke burde være direkte problematisk for en kampfisk.

Jeg ville som sagt sørget for god vannkvalitet fremover og håpe at fisken er sterk nok til å takle dette på egen hånd. I og med at den virker bedre så er det ihvertfall håp om det. Skulle det ikke bli ytterligere bedring innen en ukes tid så kan det muligens være verdt å prøve en kur med esha 2000.
Får fisk tilbake synet etter pop eye?
Kaspar virker i bedre form, de grå laget på øynene er borte, han er aktiv og spiser. skal legge ut nye bilder snart.

øynene er ennå noe utstående, og det virker ikke som at synet hans er bra. ser ut som at han leter seg fram til maten fremfor å faktisk å få øye på den.

selv om han har blitt bedre, har vi valgt å medisinere han, siden det har tatt litt tid. har gitt han fura mor-P, siden butikken ikke hadde esha 2000. medisinen kommer i poser til 50 l. ikke særlig praktisk.. vi delte det opp, slik at det ble (ca) riktig mengde i forhold til vannmengde.

men lurer på, vil han få godt syn igjen?
Har du medisinert han i et akvarium eller en bolle e.l.? Jeg tror Furamor tar knekken på mer enn bare sykdomsbakterier, det dreper filterbakteriene også. Veldig synd, for da har man et alvorlig problem med vannkvaliteten etterpå. Nitritt, som er svært giftig, vil oppstå.

Nitratnivået du opplyste om i et tidligere innlegg er nok i høyeste laget. Den bør ligge på mellom 10 og 15. Din var omtrent det dobbelte.
Du bør passe på å ikke overfôre, samt at du bytter ca 30 % av vannet i akvariet en gang pr uke. Det pleier å sørge for fin vannkvalitet i vanlige selskapskar. Men nå bør du skifte oftere, for å rette opp i problemet. Vannbytter er det eneste som hjelper på for høye nitratverdier.

Vil også rydde opp i en liten misforståelse her Pop-eye er ikke en sykdom eller en lidelse i seg selv, det er et symptom. Pop-eye kan komme av en hel rekke grunner, forårsaket av både sykdom og miljø, men ofte er det for dårlige vannbytter som er tingen. Dette, pluss det faktum at fisken din har slørete øyne, kan tilsammen tyde på dårlig vannkvalitet.

Du kan se om det blir bedring ved å bytte litt vann hver dag på kampfisken din. Det må du uansett gjøre siden Furamor har ødelagt filterbakteriene. Jeg tror neppe det akvariet er beboelig for fisk de neste ukene. Kampfisken din er jo dessuten allerede svekket av sykdom, så det siste han trenger nå er mer dårlig vann.

Om kampfisken din vil få synet igjen er det ingen som kan svare på, dessverre. Men ha i bakhodet at kampfisker ikke alltid blir så gamle. Det varierer fra sted til sted hvilken alder som oppgis på dem, men et sted mellom ett og tre år er visstnok vanlig (utifra det jeg har lest på nettet). Det kan derfor være at kampfisken din begynner å få aldersrelaterte plager, slik eldre ofte får
Kaspar tok kveld
virker som at han var blitt en gammel "mann" ja, for han ble bra fra popeye, men fikk finneråte og døde. medisinen han fikk mot det førstnevte virker også mot det siste, så sånn sett er det litt rart.
men men. takk for gode råd
Så leit den døde, men han døde nok ikke av alderdom..
Fisken du får i butikker er unge, og kampfisker kan leve i flere år.

Om beholderen du har ham i er en av disse små firkantede plastgreiene (synes å se det på bildet?) anbefaler jeg at du har en eventuell "erstatning" for denne kampfisken i noe mye større.. Tror ikke disse boksene inneholder mer max 1,5 liter eller noe sånt..

Er det vanlig at øynene til kampfisk stikker litt ut?
Min kampfisk sine øyne stikker litt ut.
Ikke like mye som på den på bildet, men litt.
Den var sånn på butikken og, og de andre sine øyne var som
min kampfisk's øyne.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap